Thursday, June 25, 2009

Memang benar masyarakat kita kurang PEKA dengan bahaya SELSEMA BABI..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

10 tahun dahulu apabila negara kita mengalami epidemik Japanese Encaphilitis (JE) yang dikaitkan dengan ternakkan BABI secara berleluasa, kawasan Bukit Pelanduk menjadi tumpuan seluruh dunia.. Malaysia yang dikenali sebagai sebuah Negara Islam dijangkiti sejenis wabak yang sepatutnya tidak wujud pun di sebuah negara Islam.. Nampaknya, kita masih belum belajar apa-apa pun dari pengalaman terdahulu.. Kali ini apabila negara kita menalami wabak Selsema Babi, kita seolah-olah cuba 'DILALAI'kan seolah-olah wabak ini macam kena demam kepialu atau demam kuning aje!

Gunakan Istilah Selesema Babi: Rais

KUALA LUMPUR, 25 Jun (Bernama) -- Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim mencadangkan supaya semua pengamal media kembali menggunakan istilah selesema babi bagi menggantikan istilah influenza A(H1N1) yang digunakan sekarang.

Rais berkata ini bagi memastikan orang ramai sedar akan bahaya selesema ini dan mesej mengenainya dapat disampaikan dengan lebih tepat kepada mereka.

"Bila dalam Bahasa Melayu pula ada juruhebah yang enggan nak sebut H1N1, jadi kalau selesema babi, kan senang," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan rasmi ke Pos Malaysia di sini, Khamis.

Rais juga berkata kementeriannya akan memantau program-program yang menyiarkan iklan-iklan yang berkaitan dengan kesihatan agar tiada kekeliruan mengenai ketepatan mesej serta kefahaman orang ramai mengenai selesema babi.

"Hal yang berkaitan dengan kesihatan kita tidak harus campur aduk dengan gara-gara atau cara-cara iklan yang mengelirukan. Kami akan pantau iklan yang disiarkan di televisyen dan melihatnya dari sudut ketepatan mesej serta fahaman orang," kata Rais.

-- BERNAMA


Memang tepat sekali saranan DS Rais Yatim dalam KONTEKS ini.. Masyarakat kita seolah-olah mengambil mudah dengan wabak ini.. Sekiranya istilah tersebut digunakan, masyarakat Melayu yang berugama Islam yang merupakan majoriti penduduk negara ini akan lebih merasakan SENSITIF dan mereka akan mengambil tindakkan yang sepatutnya untuk menghindari daripada dijangkiti wabak ini.. Ini seterusnya akan diikuti oleh bangsa-bangsa lain hinggalah kepada bangsa yang GEMAR memakan BABI..

Saranan ini tidak perlu dilihat dalam KONTEKS perkauman.. Hanya mereka yang berfikiran SEMPIT sahaja akan memPOLITIKkan isu ini.. Kerajaan jangan sesekali mengalah dengan alasan KONONnya ingin menjaga keharmonian kaum sedangkan semasa wabak JE dahulu, kerajaan juga yang 'dipaksa' oleh para penternak BABI di Bukit Pelanduk agar membayar pampasan terhadap mereka walaupun HAKIKATnya merekalah yang patut didakwa atau dikenakan tindakkan kerana menjadi penyebab kepada wabak berbahaya.. Ketegasan kerajaan sangat dituntut dalam soal ini.. Kita menjangka bahawa pihak Pakatan Rakyat dengan alasan mereka mungkin akan membantah penggunaan istilah sebegini..

MUNGKIN JUGA KITA PATUT MENUKAR ISTILAH "PAKATAN RAKYAT" YANG TERDIRI DARIPADA PAS, DAP DAN PKR KEPADA PAKATAN BABI? HE!HE!HE!

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan