Friday, December 09, 2011

Hari ini dalam SEJARAH - Kota Bharu tapak perMULAan Perang PASIFIK / Perang Dunia ke-2 yang perlu diIKTIRAF..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Sedikit fakta SEJARAH.. Mungkin RAMAI yang tahu bahawa perang PASIFIK (Pacific War) adalah antara pentas peperangan terHEBAT semasa Perang DUNIA ke-2 selain 'Kempen Eropah' oleh Jerman dan penaklukkan Utara Afrika oleh Itali.. Malah, Malaysia patut berBANGGA kerana Kota Bharu adalah tapak bermulanya perang PASIFIK.. Kita terbaca sebuah BLOG yang mana pemiliknya menDAKWA serangan Jepun ke atas Kota Bharu jugak boleh diIKTIRAF sebagai perMULAan sebenar Perang 'DUNIA' ke-2.. ->KLIK<-

LOGIK yang dipakai oleh juruBLOG ini ialah,

"It became a world war – the Second World War – when Japan attacked Kota Bharu (Malaya, Eastern Hemisphere, British territory) and Pearl Harbor (Western Hemisphere, US territory). The attacks brought Britain and the USA into the war in Asia. It meant the Axis were battling the Allies in both hemispheres – making it a worldwide war."

Kita berSETUJU dengan HUJAHnya kerana perang PASIFIK adalah perMULAan perang skala BESAR yang meLIBATkan antara NEGARA Timur dan Barat berbanding di Eropah yang meLIBATkan sesama NEGARA Eropah dan Afrika Utara yang cuma beREBUTkan tanah JAJAHan.. Ianya boleh diSAMAkan dengan penaklukkan tentera Mongol diKETUAi oleh Genghis Khan merentasi benua Asia dari China hingga ke perBATASan Romania di Eropah.. Seharusnya pada hari ini kerajaan kita patut mengIKTIRAF fakta sebegini sebagai fakta SEJARAH yang tidak boleh diNAFIkan keBENARannya dari segi fakta..

Walaupun media BARAT mengAGONGkan Hawaii sebagai tapak perMULAan peperangan hingga menerbitkan FILEM Pearl Harbour, dari segi fakta jelas sekali nama Kota Bharu yang patut diangkat sebagai dalam KONTEKS yang diMAKSUDkan.. Tidak kurang jugak ramai di kalangan generasi MUDA di NEGARA kita yang PERCAYA propaganda menerusi FILEM tersebut tanpa menyedari faktor Geografi yang menyokong Kota Bharu sebagai tapak perMULA peperangan Pasifik dan Perang DUNIA ke-2 seperti berikut..

"The dates of the attacks mislead one to the conclusion that Pearl Harbor – which was attacked on 7 December 1941 – was attacked first, and Kota Bharu – which was attacked on 8 December 1941 – was attacked one day later. The difference in dates is a result of the International Date Line being located between Pearl Harbor and Kota Bharu. Kota Bharu being in the Eastern Hemisphere at longitude 102°E is 8 hours ahead of GMT, and Pearl Harbor being in the Western Hemisphere at 158°W is 10 hours behind GMT. Separated by 260° of longitude, the two are in time zones 18 hours apart. At the time of the attacks, which were planned to be simultaneous, it was already 8 December 1941 at Kota Bharu – but still 7 December 1941 at Pearl Harbor."

Ya.. Inilah dia faktor Geografi iaitu Garisan Tarikh Antarabangsa.. Sesiapa yang 'TRAVEL' dari Barat Lautan Pasifik ke Timur Lautan Pasifik dengan menaiki kapal atau kapal terbang pasti 'FAMILIAR' dengan faktor yang menjadi penyebab mereka terpaksa memperBETULkan jam mereka.. Malah, sesiapa yang pernah memBACA karya Jules Verne berTAJUK ' Around the World in 80 days' jugak akan menyedari faktor sedemikian memainkan peranan dalam menentukan jalan CERITA novel tersebut..

Oleh itu, sepatutnya kerajaan cuba mengIKTIRAF Kota Bharu seperti mana Georgetown dan Melaka yang mendapat pengIKTIRAFan UNESCO.. Ini jugak sepatutnya menjadi sebahagian usaha UMNO/BN jika benar-benar mahu menDAPATkan Kelantan.. Kalau setakat JANJI bekalan air BERSIH dan mengHAPUSkan cukai BAKUL, belum tentu RAKYAT Kelantan akan terpikat pasal mereka TAHU berapa KERAT sangat pemimpin UMNO Kelantan minum air di sana atau kena bayar cukai BAKUL untuk jual Nasi Kerabu.. Itulah yang menjadi MODAL PAS selama ini untuk memBURUKkan UMNO!

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan