Friday, March 09, 2012

SBPA atau SSM, nasib penJAWAT AWAM tetap lebih terJAMIN berbanding pekerja SWASTA..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

SBPA diBATALkan.. Ada yang GEMBIRA seperti CUEPACS dan NUTP manakala ada jugak yang berDUKACITA seperti para PEGAWAI tinggi kerajaan.. Malah, ada yang menDESAK supaya KSN dan KPPA meletak JAWATAN.. Masing-masing ada ALASAN terSENDIRI.. Masing-masing ada EGO sendiri.. Apa pun, seperti kata PRESIDEN NUTP, kerajaan TIDAK mungkin dapat memuaskan HATI semua PIHAK.. Malah, dalam KONTEKS ini sebenarnya kerajaan diLIHAT menDENGAR pandangan MAJORITI di dalam perKHIDMATan AWAM yang diWAKIli CUEPACS..

Reaksi pada penJAWAT AWAM adalah berCAMPUR-baur dalam SOAL ini.. ->KLIK<-

Bagi para penJAWAT AWAM yang berkeLULUSan TINGGI, keputusan pemBATALan SBPA agak mengecewakan mereka.. Ini kerana mereka berANGGAPan bahawa mereka sepatutnya menDAPAT keNAIKkan penDAPATan yang TINGGI seperti mana diSARANkan di dalam SBPA selaras dengan TARAF penDIDIKan mereka.. TIDAK kurang jugak yang MARAH akibat pemBATALan ini..

Manakala bagi mereka yang memBANTAH SBPA, mereka berANGGAPan ianya akan meLEBARkan lagi jurang penDAPATan di antara GRED para penJAWAT AWAM.. Selain itu, KONONnya ianya juga akan menyukarkan peluang keNAIKkan PANGKAT dan GRED mereka.. Ada jugak pengAMPU seperti Timbalan Menteri IPT yang mengatakan KONONnya pemBATALan SBPA adalah kerana kerajaan memahami BEBAN para penJAWAT AWAM.. Agaknya pada dia dalam NEGARA ini cuma para penJAWAT AWAM ajelah yang ada BEBAN gamaknya? Pandangan KAKI AMPU seperti inilah yang harus diketepikan oleh kerajaan dalam memBUAT sesuatu KEPUTUSAN BESAR sebegini!

Ada PIHAK mengatakan bahawa pihak pekerja SWASTA langsung TIDAK perlu ambil KISAH pasal ISU SBPA ini.. Sedangkan REALITInya segala keNAIKkan KOS sara HIDUP di NEGARA ini semuanya berGANTUNG kepada berapa banyak 'FULUS' yang penJAWAT AWAM dapat.. Di sektor SWASTA, kerjalah sampai 3/4 nak MATI pun tapi 'FULUS' yang mereka dapat tetap CIPUT aje.. Itu belum lagi diKIRA dengan pekerja SWASTA yang keLULUSan rendah.. Mereka bukannya ada CUEPACS untuk menyuarakan sebarang BANTAHan bagi pihak mereka? Ada ke? Sepatutnya pekerja SWASTA jugak memerlukan pemBELAan seWAJARnya jugak..

Pada kita, kerajaan seharusnya mencari atau menCIPTA suatu MEKANISMA yang sesuai untuk sebarang peLARASan bukan sahaja bagi pihak penJAWAT AWAM, malah untuk pekerja SWASTA jugak.. Seperti jugak Perlembagaan NEGARA, biarlah MEKANISMA itu berKESAN dan hanya perlu diUBAH mengikut keperluan semasa bukannya atas DESAKan mana-mana PIHAK.. Dalam KONTEKS ini, kita SETUJU dengan usaha kerajaan menubuhkan satu SURUHANJAYA bagi mengkaji secara HOLISTIK dan KOMPREHENSIF perKHIDMATan AWAM Malaysia.. Ini adalah PENTING kerana KAJIAN sebegini memerlukannya diLAKUkan secara TERPERINCI dan TELUS..

Kita jugak berHARAP agar SURUHANJAYA yang sama jugak dapat diLEBARkan FUNGSInya meliputi sektor SWASTA di NEGARA ini.. Sekurang-kurangnya agar nasib para pekerja SWASTA jugak terJAMIN walaupun TIDAK 'SECURE' seperti penJAWAT AWAM.. Kita PERCAYA kerajaan boleh meminta kerjasama pakar-pakar seperti Majlis PROFESSOR NEGARA dan Majlis GAJI NEGARA tanpa meminta perKHIDMATan KONSULTAN ala-ala PENYAMUN seperti 'LEVEL 4 Boys'! Ini perlu agar kerajaan diLIHAT TIDAK berSIKAP ala 'FLIP-FLOP' seperti PM sebelum ini.. Sebenarnya dah ADA gelaran 'FLIP-FLOP' berhubung pemBATALan SBPA ini..

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan