Tuesday, May 22, 2012

Apabila SISTEM perUNDANGan NEGARA semakin RONGAK kerana PEGUAM-PEGUAM sebegini..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

UNIKnya keHIDUPan seorang pengAMAL UNDANG-UNDANG seperti PEGUAM.. Kenapa kita KATAkan demikian?

- Apabila mereka meLANGGAR UNDANG-UNDANG, mereka mengatakan itu sebagai keBEBASan berSUARA..

- Apabila mereka meLANGGAR ETIKA PROFESIONALISME GUAMan, mereka KATAkan itu sebagai HAK mereka sebagai pengAMAL UNDANG-UNDANG..

- Apabila mereka masuk POLITIK, mereka menDABIK DADA KONONnya status mereka sebagai PEGUAM meLAYAKkan mereka berbuat demikian..

Di NEGARA ini RAKYAT secara UMUMnya TIDAK merasa diTINDAS.. TIDAK ada RAKYAT kebulur atau diNAFIkan HAK untuk menDAPAT penDIDIKan.. Di NEGARA ini jugak RAKYAT dapat meMILIKki RUMAH mengikut SAIZ 'POKET' mereka.. Ada RUMAH DHAIF ala-ala kandang KAMBING di Kelantan.. Ada jugak RUMAH 'POLYSTRENE' seperti di Selangor.. Apa pun, itu tetap RUMAH.. Namun, adakah ini satu bentuk keADILan?

Ya.. KeADILan.. Di NEGARA ini sering berlaku SENARIO di mana keADILan bagi pihak RAKYAT diNAFIkan.. Yang meMALUkan tuh, para PEGUAM yang sepatutnya menegakkan keADILan turut berSEKONGKOL sama mengHALANG keADILan untuk RAKYAT diLAKSANAkan.. Status PEGUAM yang diMILIKki mereka mengUBAH mereka seakan menJADI 'Tuhan' untuk menentukan keADILan terhadap RAKYAT MARHAEN..

- Ada RAKYAT yang menDAKWA di'JUBOR' diADILi dengan berat sebelah oleh hingga meNAFIkan segala bentuk BUKTI DNA yang diperOLEHi..

- Pihak yang 'menJUBOR' pulak BEBAS menJATUHkan KREDIBILITI RAKYAT yang menjadi MANGSAnya dan BEBAS ke mana-mana memperTIKAIkan perTUDUHan yang diHADAPInya tanpa perlu RISAUkan TUDUHan mengHINA MAHKAMAH..

- Walaupun ada RAKAMan VIDEO yang menyabitkan PEMIMPIN kanan PKR dengan TUDUHan berZINA, langsung TIADA TINDAKan MAHKAMAH untuk menyabitkannya dengan membuat LAPORan POLIS palsu!

- Para PEGUAM BAR Council jugaklah yang memBELA peRUSUH BERSIH 3.0 yang meMUSNAHkan PRASARANA dan INFRASTRUKTUR awam tetapi mengHINA POLIS yang menjaga keTENTERAMan dan RAKYAT yang terjejas dengan RUSUHAN tersebut..

- Begitu juga semasa Sesi penDENGARan UMUM projek Lynas, ada jugak PEGUAM BAHLOL yang hanya menDENGAR FAKTA SONGSANG dari sebelah PIHAK sahaja?

Adakah KARIER sebagai PEGUAM itu masih lagi MULIA dalam KONTEKS yang diNYATAkan di atas? Adakah mereka yang menDAKWA diri sebagai penegak keADILan dan KeDAULATan UNDANG-UNDANG itu BEBAS pulak meLANGGARi UNDANG-UNDANG atau TIDAK terTAKLUK kepadanya? Apa sudah jadi dengan SISTEM keADILan NEGARA?

Seharusnya anda sebagai RAKYAT tahu bahawa NEGARA ini akan HANCUR dengan lebih CEPAT jika begini ETIKA yang diAMALkan oleh para PEGUAM yang sepatutnya menJADI penegak keADILan.. Apakah HAK bagi RAKYAT untuk mengelakkan mereka dari diZALIMi? Apakah HAK bagi RAKYAT jika mereka diZALIMi, mereka menDAPAT pemBELAan yang seWAJARnya, bukan DUIT mereka untuk BAYARan GUAMan HANGUS begitu sahaja? Ini adalah satu bentuk SENARIO yang menakutkan.. Inilah jugak SENARIO yang mengHAKIS kePERCAYAan RAKYAT kepada SISTEM perUNDANGan..

Wallahualam..

2 comments:

  1. Oooi kau leh tanya Pak Lah tak...dia segaanya terjadi...dia yg beri muka rakyat pariah tibai bantai malukan polis..akhir allah malukan dia pulak PM 1 penggal...itu pun degil tak mau turun...

    ReplyDelete
  2. assalam, bagi saya rakyat marhaen yg tak berapa bijak dan pandai berkata2 seperti peguam2 dan pengamal undang2 di m'sia terkini merasakan nampak sangat jelas profession peguam, pendakwaraya, majestrate dan hakim adalah golongan pefession penipu dan pembohong yang lebih mengutamakan wang dan harta lebih dari mengamalkan keadilan itu sendiri. malah saya amat risau sekiranya ada dikalangan anak2 menunjukkan minat terhadap peofession ini, setelah akhir2 ini ia lebih menjurus ke arah kemunafikan dan kepura-puraan. fenomena terbaru kita diperlihatkan bgmana pendakwaraya dalam kes anwar-saiful begitu mudah dibeli untuk bertukar watak pula menjadi peguambela kepada tertuduh? dan alasan seperti biasa, bertindak professional??......
    alim ulama jual agama, pengamal undang2 jual maruah. sungguh tidak bermoral dan memalukan bangsa dan agama. tk tuan.
    ... melayu kurang cakap.

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan