Tuesday, February 16, 2010

Kesalahan menghina mahkamah terang-terang berlaku, KDN buat apa?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Antara banyak-banyak kementerian dalam susur atur kabinet PM ke-6, Kementerian Dalam Negeri (KDN)lah yang kalau kita perhatikan betul-betul seolah-olah dok PEJAM mata bila berlakunya perlanggaran undang-undang di negara ini.. Apasal KDN nih 'SLOW' sangat dalam tindakkan, kita pun TAK tahu.. Tak habis-habis dengan slogan 'BERI AMARAN', 'AKAN MEMANTAU SITUASI' dan 'AKAN MENGAMBIL TINDAKKAN'.. Namun, takat tu je la.. Bak kata pepatah orang putih yang diterbalikkan, "WORDS SPEAKS LOUDER THAN ACTIONS".. Kalau dulu orang bukan main GERUN dengan KDN terutamanya dengan menteri seperti allahyarham KING GHAZ, menteri KDN sekarang ada ke sesiapa yang GERUN?

Apabila Penasihat PKR sesuka hati mengadakan ceramah 'ROADSHOW' berhubung dengan KES 'menJUBOR'nya yang masih lagi dalam perbicaraan, TIDAK ada sesiapa pun dalam kerajaan yang bersuara bahawa tindakkan Penasihat PKR itu melanggar undang-undang dan boleh diKENAkan keSALAHan MENGHINA MAHKAMAH.. Sepatutnya, KDN kena bertegas dengan perlanggaran undang-undang yang SERIUS seperti ini.. Bukan setakat AMARAN aje, malah mereka yang melakukan keSALAHan MENGHINA MAHKAMAH ini sepatutnya didakwa di mahkamah kerana menggunakan ceramah-ceramah UMUM untuk mendedahkan dan menimbulkan PERSEPSI berat sebelah terhadap KES yang masih dalam perbicaraan..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0216&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_06.htm

Kalau laporan MEDIA seperti Utusan Malaysia diTUDUH sebagai MENGHINA MAHKAMAH oleh peguam OKU kepada Penasihat PKR, bagaimana pulak dengan Penasihat PKR sendiri yang mengadakan 'ROADSHOW' tanpa mempedulikan perlanggaran undang-undang? Kenapa KDN memBISU?

KES 'menJUBOR' ini sebenarnya KES antara seorang TOKOH politik dengan seorang rakyat biasa.. Sebagai orang POLITIK, sudah tentu Penasihat PKR akan menggunakan pentas-pentas CERAMAH untuk menyuarakan pandangan yang KONONnya dia tidak bersalah.. Bagaimana pulak dengan rakyat biasa seperti Saiful Bukhari? Adakah dia diberi RUANG dan PLATFORM yang sama untuk bersuara seperti Penasihat PKR? Mahkamah sahaja satu-satunya PLATFORM yang dia ada dan dia telah pun mengGUNAkannya..

Kita kena INGAT bahawa Penasihat PKR terlampau diberi keBEBASan untuk memutar-belitkan perjalanan proses penghakiman sedangkan semua MAKLUM :-

1) Dia TIDAK pun berani berSUMPAH laknat?
2) Dia jugak yang menangguhkan tarikh perbicaraan sehingga LEBIH 20 kali?
3) Dia jugak yang cuba menukarkan HAKIM perbicaraan tanpa sebab-sebab KUKUH?
4) Dia jugak sekarang ini yang terang-terang melakukan keSALAHan MENGHINA MAHKAMAH bersama para penyokong DUNGUnya?

Bukan setakat platform CERAMAH sahaja, malah banyak penerbitan buku-buku, tulisan di media milik pembangkang malah di medan SIBER yang jelas memBUKTIkan pengHINAan mahkamah sedang berlaku.. Namun, sekali lagi kita KECEWA dengan tiadanya TINDAKAN sewajarnya oleh KDN.. Bagaimana rakyat nak mendapat keADILan jika hak mereka untuk itu diketepikan dengan MUDAH oleh permainan POLITIK seperti apa yang Penasihat PKR lakukan?

Untuk itu KDN dengan segala agensi di bawah kementerian yang ada seharusnya memastikan proses pengHAKIMan berjalan LANCAR dan KEDAULATAN UNDANG-UNDANG dapat ditegakkan.. Jangan SAMPAI suatu masa nanti rakyat TIDAK melihat keSERIUSan kerajaan sendiri untuk menegakkan undang-undang sedia ada.. Sebaliknya rakyat beranggapan undang-undang hanya MAINAN orang POLITIK seperti Penasihat PKR untuk MENAFIKAN hak mereka mendapat keadilan..

KITA tidak mahu sikap Menteri KDN semasa dia mengetuai Pemuda UMNO dahulu terbawa-bawa ke dalam KDN.. Kalau dulu semasa dia mengetuai Pemuda UMNO, dia telah 'MENJEMPUT MASUK' seorang PESALAH POLITIK WANG yang telah mengkucar-kacirkan partinya sendiri sebagai Timbalannya.. Kali ini kita HARAP la menteri yang jaga 'KEY PERFORMANCE INDEX' tuh mengeluarkan MEMO terhadap Menteri KDN berhubung dengan keLALAIan dia ini..

Wallahualam..

4 comments:

  1. Look bro, this is not our police officer didn't know or doesn't know what action going to take, but our minister are so afraid. May be our beloved interior minister have own agenda more than our nation. Or this minister came from elite circle (ex PM son's) not dare enough to fight for justice.

    ReplyDelete
  2. ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

    Tak kisah le dia datang dari 'ELIT CIRCLE' ke apa 'BELIT CIRCLE' ke apa ke.. Tapi apa yang kita mahu adalah tindakkan bukannya buat BODO atau tak tahu menahu..

    Wallahualam..

    ReplyDelete
  3. menteri kata saya tak tau perkara ini...sama dengan lambakan pendatang asing dia pun tak tahu...

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan