Monday, September 27, 2010

Apa yang perlu dipelajari daripada keKECOHan Pemilihan PKR..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Jika pemilihan parti pun KUCAR-KACIR dan macam nak mencetuskan PERANG saudara, apa akan jadi GAMAKnya jika PKR ditakdirkan berjaya 'menaklukki' PUTRAJAYA? Adakah keseluruhan sistem DEMOKRASI di negara ini akan berubah seperti mana yang berlaku di India, Indonesia, Filipina, Pakistan dan Thailand yang menyaksikan NYAWA melayang setiap kali ada PRU? Adakah itu baru dikatakan demokrasi TULEN seperti mana yang dipelajari oleh Penasihat PKR melalui rakan-rakan 'NEO-CON'nya di US? Adakah itu yang kita mahu untuk NEGARA ini?

Malam ini begitu KECOH apabila beberapa BLOG melaporkan pemilihan parti PKR menyaksikan beberapa muka yang dikatakan 'AKRAB' dengan Penasihat PKR tumbang di cabang masing-masing.. Ye la.. Siapa yang tahan MALU jika sebelum ini sering diberikan PUBLISITI seolah-olah merekalah yang paling hampir dengan Penasihat PKR dan dipercayai olehnya.. Tup! Tup!, KALAH pulak tuh.. Mana nak LETAK muka? Ada jugak yang KALAH dengan mendapat 5 UNDI sahaja.. Macam budak sekolah pilih Ketua Darjah pulak? KAH!KAH!KAH!

http://parpukari.blogspot.com/
http://aspirasi-bangsa.blogspot.com/2010/09/gempar-yb-jalang-pkr-ditolak-rakyat.html
http://theunspinners.blogspot.com/2010/09/kapar-pun-gaduh.html
http://ruangbicarafaisal.blogspot.com/2010/09/pergaduhan-lagi-wakil-rbf-ke-lokasi.html

Sebenarnya, perGADUHan apabila memilih wakil adalah SINONIM dengan satu KAUM sahaja di negara ini.. Jika anda masih ingat pemilihan MIC yang pernah digemparkan dengan isu kerusi terbang, keranda dan sebagainya, anda akan TAHU kaum mana yang kita MAKSUDkan.. Penasihat PKR yang sebelum ini begitu GHAIRAH ingin menguasai UNDI dari kaum yang diMAKSUDkan telah mengHASUT dan melakukan PROPAGANDA tahap MAKSIMA untuk menanam keBENCIan kaum tersebut terhadap UMNO dan BN.. Ini menyaksikan bagaimana kaum ini menolak BN dengan DRASTIK pada PRU 2008 lalu.. Namun, kemasukkan kaum ini beramai-ramai ke dalam PKR menyebabkan mereka ingin menDOMINASI dan mencetuskan ketidaktentuan dalam parti yang sepatutnya berbilang KAUM ini..

Kiranya, macam STRATEGI makan TUANlah tuh.. Patut diingatkan jua bahawa PKR ini parti POLITIK yang ditubuhkan untuk seorang INDIVIDU, maka sudah tentu parti ini tidak dapat memenuhi TUNTUTAN semua pihak terutamanya tuntutan 'MELAMPAU' kaum yang dimaksudkan.. Maka jadiklah beberapa INSIDEN yang menakutkan sepertimana yang dilihat semasa pemilihan parti PKR ini.. Yang lebih mengAIBkan tuh, apabila beberapa pemimpin yang diketahui 'AKRAB' dengan Penasihat PKR ditumbangkan, pantas sekali ada USAHA pucuk pimpinan parti memBATALkan atau meng'KENSEL'kan keputusan pengundian cabang tersebut.. Inilah DEMOKRASI maha HEBAT ala-ala Neo-Con.. HE!HE!HE!

Apa pun, orang Melayu sepatutnya 'TAKE NOTE' dengan apa yang berlaku dalam PKR.. Ini kerana FAKTOR yang hampir sama jugak WUJUD dalam UMNO terutamanya apabila kita meneliti kembali keputusan PAU 2009 yang menyaksikan bagaimana pihak yang mendapat penCALONan paling kurang di peringkat Cawangan dan Bahagian meMENANGi jawatan tersebut di peringkat pusat HASIL permainan POLITIK WANG.. TAKTIKnya serupa sahaja kerana SIFUnya adalah orang yang SAMA.. Walau sebaik mana pun dia cuba menyembunyikan HUBUNGAN antara mereka, orang tetap akan NAMPAK jugak..

UMNO lebih berUNTUNG kerana parti ini adalah dianggotai oleh orang Melayu, tidak sepeti PKR.. Bayangkan jika ada KAUM-KAUM lain menyertai UMNO dan menyaksikan keputusan pemilihan seperti yang berlaku dalam PKR, dah tentu berlaku perang saudara.. Sebab itulah TEPAT sekali kata-kata Tun Mahathir bahawa:-

"Jangan tamak, orang yang tamak akan hilang segala-galanya. Sepatutnya orang Melayu bersatu-padu dan menyokong apa yang baik bagi kaum mereka, bukan nak tolak kaum lain, bukan nak rampas kaum lain. Hak kaum lain adalah hak mereka, tetapi hak orang Melayu mestilah kekal sebagai hak orang Melayu,"

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0926&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_05.htm

Oleh itu, jangan berMIMPIlah UMNO akan disenangi oleh kaum bukan Melayu jika mereka mengikis hak-hak orang Melayu secara beransur-ansur mengikut tuntutan kaum-kaum tersebut..

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan