Monday, October 11, 2010

Adakah anda ingin menjadi seorang 'WARGANEGARA' atau anda seorang 'PENDATANG'?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Istilah 'PENDATANG' sememangnya KASAR untuk kita tujukan kepada kaum bukan Melayu yang hanya mendapat keRAKYATan negara ini selepas negara merdeka pada tahun 1957.. Selepas 53 tahun negara ini MERDEKA, memang sepatutnya tidak wujud lagi istuilah tersebut dan seharusnya mereka jugak diakui sebagai 'WARGANEGARA'.. Namun demikian, bagaimana pulak jika mereka yang sepatutnya menjadi 'WARGANEGARA' ini masih bersikap seperti 'PENDATANG' hinggakan sampai kepada tahap seolah-olah ingin mengubah Perlembagaan Negara yang dipersetujui 53 tahun dahulu? Perlembagaan yang sama yang memberikan taraf 'WARGANEGARA' kepada mereka?

http://www.bernama.com/bernama/v5/newsindex.php?id=534090

Jika anda merasakan anda seorang 'WARGANEGARA', apakah perkara-perkara yang harus anda PATUHi sebagai seorang 'WARGANEGARA'?

1) Anda seharusnya MAHIR dan FASIH berbahasa Malaysia yang merupakan Bahasa Kebangsaan.. Tidak timbul lagi kes-kes di mana baru-baru ini seorang pemBANCI menghadapi kesukaran untuk mendapatkan data disebabkan ada yang tidak MAHIR berbahasa Malaysia.. Begitu jugak sepatutnya tidak timbul lagi KES di mana seseorang nak buat laporan POLIS terkial-kial kerana tidak FASIH Bahasa Kebangsaan? Adakah patut sesudah 53 tahun negara MERDEKA, masih ada 'WARGANEGARA' tidak FASIH berbahasa Malaysia?

2) Anda jugak seharusnya mengetahui dan memahami SEJARAH negara ini jika anda adalah 'WARGANEGARA'.. Pengetahuan tentang bagaimana negara ini terbentuk, siapakah yang mula-mula bertapak di negara ini dan sebagainya seharusnya terSEMAT di dalam kepala anda sebagai 'WARGANEGARA'.. Sejarah adala rujukan terbaik untuk mengenali sahsiah diri anda.. Cuba anda lihat 'PENDATANG' seperti Indon atau Bangla, ada mereka PEDULI sejarah negara ini? Tidakkah anda seTARAF dengan mereka jika anda ENGGAN mempelajari sejarah negara sendiri?

3) Sebagai 'WARGANEGARA' sudah tentu anda wajar menjunjung TINGGI Perlembagaan Negara yang merupakan undang-undang tertinggi.. Segala perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Negara seperti institusi Kesultanan Melayu, Agama Islam sebagai agama rasmi, bahasa RASMI dan juga perkara 152 dan 153 Perlembagaan Negara tidak WAJAR diSENTUH atau diperMAINkan mengikut kepentingan POLITIK.. Apatah lagi diperlekehkan demi membuat tuntutan sempit mengikut kepentingan kaum sendiri..

4) Mereka yang bergelar 'WARGANEGARA' sesebuah negara hanya mengikuti satu jenis sistem persekolahan tanpa perlu ada sekolah-sekolah berasaskan kaum masing-masing.. Cuba anda lihat, warga Indonesia yang berkerja di negara ini ada sekolah mereka sendiri yang menggunakan kurikulum negara asal mereka.. Begitu juga dengan sekolah Jepun.. Itu tak mengapalah kerana mereka adalah 'PENDATANG' di negara ini.. Kenapa pulak mereka yang mengaku 'WARGANEGARA' nih nak sistem pendidikan yang kurikulumnya bersandarkan kurikulum negara asal masing-masing?

5) Mereka yang bergelar 'WARGANEGARA' juga tidak akan menyokong perjuangan berasaskan EKSTRIMIS atau kumpulan-kumpulan berasakan KAUM yang cuba menJAHANAMkan kaum-kaum lain.. Cuba lihat balik tuntutan HINDRAF.. Adakah itu tuntutan yang sepatutnya bagi seorang 'WARGANEGARA'? Begitu jugak dengan tuntutan berasakan keTAMAKkan seperti deklarasi Kongres Ekonomi Cina.. Wajarkah diLAYAN tuntutan yang jelas meperlihatkan usaha untuk memBUNCITkan perut segelitir orang TAMAK dalam kaum tersebut?

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1011&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_04.htm

Di sini kita ingin berTANYA kembali kepada pihak yang tidak mahu dipanggil sebagai 'PENDATANG'.. Adakah kamu merasakan kamu telah membuat secukupnya sebagai 'WARGANEGARA' atau kamu masih ingin mengekalkan sifat kamu sebagai 'PENDATANG'? Apa usaha parti-parti POLITIK kamu untuk memupuk suasana MUHIBAH antara kaum? Tidakkah parti-parti POLITIK kamu sendiri yang berlebihan memperjuangkan tuntutan KAUM kamu sehingga meLUPAkan kepentingan atau kehendak kaum MAJORITI di negara ini?

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1011&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_09.htm

Sebagai 'WARGANEGARA', anda berhak untuk makan pakai kayu sepit, pakai pakaian kaum masing-masing atau makan makanan tradisi dan sebagainya.. Itu adalah BUDAYA bukannya perkara yang perlu disangkut-pautkan untuk menjadi 'WARGANEGARA'.. Namun, adakah 5 perkara yang dinyatakan di atas termasuk sebagai BUDAYA kaum masing-masing? Atau kesemuanya hanyalah sekadar INGIN menunjuk-nunjuk dan memperLIHATkan nafsu serakah masing-masing?

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan