Friday, June 17, 2011

PM should asks this Minister to LEARN on DIPLOMATIC relationship from DS Rosmah..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Esok Malaysia akan menganjurkan Dialog Antarabangsa Langkawi (LID).. Seperti LID sebelum ini, Malaysia dijangka menerima kunjungan DELEGASI daripada negara-negara memBANGUN atau negara dunia ke-3 terUTAMAnya dari Afrika.. LID ini sebenarnya bertujuan untuk mengERATkan hubungan DIPLOMATIK antara Malaysia dengan negara-negara memBANGUN di samping bertukar-tukar FIKIRan, berDIALOG dan mencari jalan keluar untuk ISU-ISU tertentu yang dihadapi oleh negara-negara memBANGUN.. Malangnya, LID kali ini bukan lagi GAH seperti masa ianya mula-mula diANJURkan.. Ini kerana wujudnya sikap BURUK beberapa pimpinan kerajaan berTARAF Menteri yang BONGOK dan GAGAL memahami kenapa LID ini diadakan..

Kita MAKLUM memang ada di antara negara-negara yang diJEMPUT adalah negara-negara yang tidak diSUKAi oleh US atau negara-negara Barat.. Malah, antara pemimpin yang diJEMPUT ke LID ada jugak yang diLABELkan sebagai DIKTATOR, pemBUNUH dan sebagainya oleh negara-negara Barat.. Namun, sebagai sebuah negara BEBAS dan berhak menentukan sendiri dasar LUARnya, Malaysia seharusnya tidak perlu pun terikut-ikut dengan mereka.. Sebagai pemimpin negara, DS Najib seharusnya sedar keUNIKkan dasar LUAR negara ini yang tidak masuk campur urusan DALAMan negara lain, tidak berMUSUH dengan mana-mana negara dan sentiasa mengelakkan SENGKETA.. DS Najib patut membaca buku 'A Doctor In The House' tulisan Tun Dr. Mahathir tentang bagaimana beliau merangka hubungan DIPLOMATIK negara hingga dikenali di persada antarabangsa.. Tun memilih untuk meRAPATkan hubungan dengan negara-negara membangun dan negara-negara dunia ke-3 kerana ingin Malaysia merintis HUBUNGAN berbentuk DIPLOMATIK dan EKONOMI yang kelak akan mengUNTUNGkan negara..

Apa yang dilakukan oleh Tun dalam KONTEKS hubungan DIPLOMATIK bukanlah perkara baru.. Ianya diRINTIS sendiri oleh bapa DS Najib iaitu allahyarham Tun Razak apabila beliau mengadakan hubungan DIPLOMATIK dengan negara-negara Komunis seperti China dan Soviet.. Apakah SUKAR bagi DS Najib untuk mengekalkan hubungan DIPLOMATIK sebegini dan pada masa yang SAMA mengARAHkan para Menteri Kabinetnya sendiri sentiasa mematuhinya? Terus-terang katalah, kita sangat MALU dengan KENYATAAN yang boleh diSIFATkan BONGOK oleh seorang Menteri Kabinet DS Najib berhubung jemputan untuk pemimpin Sudan, HJ Omar Hassan Al Bashir sempena LID kali ini.. Menurut Menteri tersebut,

"The presence of Sudanese president Omar al-Bashir at the Langkawi International Dialogue (LID) could be an embarrassment for Malaysia,"

Yang lebih meMALUkan negara, kenyataan Menteri tersebut telah dipetik oleh sebuah laman berita online untuk Sudan dan juga oleh sebuah portal BERITA untuk negara-negara Arab sebagai bahan berita.. ->KLIK<- dan ->KLIK<-

Sejak bilakah kerajaan kita terIKAT dengan tuntutan pihak ketiga dalam bab menentukan hubungan DIPLOMATIK? Kenapa perlu kerajaan TUNDUK kepada desakan NGO-NGO Barat seperti Amnesty International sedangkan seluruh umat manusia TAHU para pemimpin Barat jugak tidak kurang keGANASannya terhadap orang lain seperti Presiden Bush anak-beranak, para pemimpin Israel, para pemimpin negara Eropah terhadap hak asasi umat ISLAM di negara mereka, para pemimpin Rusia terhadap rakyat Chechen dan banyak lagi? Di manakah suara NGO-NGO ini terhadap keKEJAMan seperti ini? Apakah perlunya seorang Menteri yang bukannya Menteri Luar berSUARA bagi pihak NGO-NGO Barat ini kepada DS Najib? Kita semua sebagai RAKYAT negara ini masih hidup berPANDUkan kata-kata dari Barat macam zaman PENJAJAH lagi ke? ->KLIK<-

BerSUSAH payah kita memperTAHANkan keMERDEKAan negara, begitu MUDAH pulak seorang Menteri Kabinet berSUARA bagi pihak asing yang langsung tak ada kena mengena pun? Samada Presiden Sudan itu ZALIM seperti yang diperkatakan mereka ini atau apa sekali pun, biarlah NASIBnya ditentukan di negara ASALnya sendiri? Apa hal pulak kita perlu diajar oleh mereka INI tentang bagaimana hendak meLAYAN tetamu yang kita sendiri JEMPUT untuk tujuan BAIK? DS Najib patut SEDAR imejnya sebagai PM negara ini telah 'diCALARkan' oleh Menteri tersebut.. Segala REPUTASI baik oleh negara-negara membangun dan negara-negara DUNIA ke-3 terhadap Malaysia sudah mula menunjukkan keHANCURan akibat kenyataan BONGOK sebegini.. Kalau di negara LAIN, dah LAMA dah Menteri nih 'diKELUARkan' atau diARAH membuat kenyataan MAAF secara terBUKA terhadap negara tersebut..

Atas nama hubungan DIPLOMATIK, DS Najib sebagai pemimpin UTAMA negara tidak harus TAKUT dengan PERSEPSI mana-mana pihak LUAR dalam SOAL dasar hubungan luar negara SENDIRI.. Malah, DS Najib jugak tidak perlu pun meLAYAN suara-suara pihak pembangkang dalam SOAL dasar hubungan luar negara.. Kenapa pulak kita PERLU menDENGAR suara pihak pembangkang yang menyokong seseORANG yang diDEDAHkan masalah SEKSnya oleh WIKILEAKS dan rakaman VIDEO hubungan SEKS dengan seorang AMOI Cina tersebar secara 'ONLINE' ke serata DUNIA? Adakah orang ini lebih 'MULIA' berbanding pemimpin Sudan, Zimbabwe, Korea Utara atau mana-mana negara sekali pun? Takat BINI dia aje dok LABEL macam tuh, kita semua kena PAKAT percaya la walaupun satu DUNIA dok GELAKkan dia bila mereka baca WIKILEAKS dan tengok VIDEO SEKS dia?

Menteri Luar kita ternyata lebih BIJAK mengawal keadaan tanpa perlu terIKUT-IKUT dengan suara-suara NGO asing dan juga para pembangkang dalam NEGARA.. ->KLIK<-

Apa pun, negara ini bukan ASING kepada para pemimpin yang diLABELkan sebagai 'JAHAT' oleh negara-negara Barat.. Baik Muammar Ghadaffi, Ahmadinejad, Bashar Al Assad, Fidel Castro, Robert Mugabe, Hugo Chavez dan RAMAI lagi sudah 'FAMILIAR' dengan Malaysia.. Adakah kita menjalin hubungan DIPLOMATIK dengan negara-negara para pemimpin tersebut kerana kita ingin menjadi 'JAHAT' seperti mereka? Definisi 'JAHAT' itu sendiri sebenarnya terlalu KOMPLEKS kerana para pemimpin Barat jugak tidak kurang 'JAHAT'nya dan patut dihadapkan ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa(ICC) terUTAMAnya berhubung dengan peperangan di Afghanistan, Bosnia, Palestin dan Iraq.. Malangnya kita RASA mungkin ICC tidak ada HUKUMAN sesuai untuk keSALAHan seorang pemimpin sesebuah NEGARA yang 'menJUBOR' orang lain kerana di negara-negara Barat, 'menJUBOR' adalah hak ASASI manusia! HE!HE!HE!

Seperti yang kita sebut di awal tadi, DS Najib patut BACA buku MEMOIR Tun Mahathir dalam bab menJALINkan hubungan DIPLOMATIK.. Beliau menulisnya dalam 'Chapter 32 - Realigning Malaysia In The World'.. Di dalamnya ada diTULIS kenapa Tun sering memilih negara-negara dunia ke-3 dan negara-negara memBANGUN untuk diLAWATi dan menjalinkan hubungan DIPLOMATIK dengan mereka.. Ini penting agar apa yang telah diLAKUkan oleh Menteri tersebut tidak diULANGi di masa hadapan.. Malah, terus-terang KATAlah, DS Rosmah jauh lebih BIJAK dalam bab hubungan DIPLOMATIK berbanding Menteri yang dimaksudkan tuh! Buat MALU betullah Menteri tuh!

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan