Monday, July 18, 2011

Tidakkah SUHAKAM patut tampil memBELA pihak yang jadi MANGSA kepada BERSIH 2.0?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita tak tahu berapa RAMAI antara kita masih terKESAN dengan perHIMPUNan HARAM BERSIH 2.0 pada 9 Julai lalu.. Namun, sehingga hari ini masih ada yang menanggung keRUGIan akibat tindak-tanduk puak-puak tersebut.. ->KLIK<-

Walau siapa pun di belakang BERSIH 2.0, mereka tetap tidak BERHAK untuk menDAKWA mereka memperJUANGkan hak asasi MANUSIA.. Dalam KONTEKS yang diNYATAkan, seorang ibu, Kamariya Rejab, 59, yang kecewa setelah majlis perkahwinan anak tunggalnya yang sepatutnya berlangsung meriah bertukar muram gara-gara tindakan pertubuhan HARAM BERSIH 2.0 mengadakan demonstrasi jalanan di ibu negara pada Sabtu lalu.. Inilah dia hak asasi yang diperJUANGkan tetapi meNAFIkan hak asasi orang lain!

Apakah perjuangan hak asasi MANUSIA bermaksud meNAFIkan hak asasi MANUSIA lain? Apa akan jadi jika hak asasi seseorang adalah berTENTANGan dengan hak asasi orang LAIN? Tidakkah itu akan menyebabkan KONFLIK seterusnya jika berlarutan hanya akan sampai ke peringkat perTUMPAHan darah? Jika itu berlaku, apakah yang ingin diCAPAI sebenarnya? Bertelingkah dan bertumpah DARAH hanya kerana masing-masing mendakwa diri sendiri memperJUANGkan hak ASASI masing-masing?

Dalam ISLAM sendiri setiap hak asasi MANUSIA diBATASi oleh hukum-hakam yang diTETAPkan dalam Al QURAN dan Sunnah.. Jika tidak diBATASi, tidakkah ada MANUSIA yang akan berBOGEL seperti mana HAIWAN kerana menDAKWA itu adalah hak asasi mereka? Sekarang ini pun kita dah meLIHAT bagaimana beberapa pemimpin POLITIK khususnya dalam PR diDAKWA 'menJUBOR', diRAKAM berZINA dengan amoi Cina atau bersekedudukan dengan LELAKI tetapi SEMUAnya cuba di'COVER' dengan ALASAN itu adalah hak ASASI mereka! Nampaknya mereka lebih LAYAK jadi BINATANG kot..

Sebelum Al QURAN diTURUNkan lagi pun MANUSIA sudah diDIDIK agar hidup secara berperaturan.. Tamadun MANUSIA hanya boleh dibangunkan jika MANUSIA mengikut peraturan yang telah diTETAPkan digariskan oleh mereka sendiri.. Sebab itulah pengikut BERSIH 2.0 yang meLANGGAR peraturan sebenarnya meLETAKkan diri mereka setaraf BINATANG yang kencing, BERAK dan beROMEN merata-rata.. Ini kerana pengikut BERSIH 2.0 bukan sahaja melanggari undang-undang, malah DERHAKA kepada YDP Agong dan mengENGKARi ajaran ISLAM itu sendiri..

Apabila kita meLIHAT ramai pihak yang menjadi MANGSA kepada perHIMPUNan BERSIH 2.0 yang dikatakan sebagai hak asasi mereka, seWAJARnya mereka diLAYAN seperti BINATANG bukannya dilayan seperti manusia yang berTAMADUN, berAGAMA atau pun berTATA susila.. Ramai di antara kita sendiri yang melihat KONONnya mereka memperjuangkan hak asasi dan keBEBASan berSUARA sedangkan mereka meNAFIkan pulak hak orang lain seperti yang diNYATAkan.. Oleh itu, setakat manalah luahan mereka yang menjadi MANGSA kepada BERSIH 2.0 ini mendapat pemBELAan? Di manakah SUHAKAM untuk membela mereka ini yang menjadi MANGSA?

Atau pada SUHAKAM, hak asasi MANUSIA hanyalah wujud dalam kumpulan pencetus keKACAUan di jalanan? Inikah yang diSANJUNG oleh SUHAKAM sedangkan hak asasi MANUSIA yang diperJUANGkan mereka ini di jalan-jalan raya jelas meLANGGARi undang-undang dan mengGANGGU hak asasi orang lain? Tidakkah SUHAKAM ditubuhkan untuk semua PIHAK berTUJUAN memberi penDIDIKkan tentang hak asasi seseorang INDIVIDU di dalam sebuah negara yang memPUNYAi undang-undang? Atau SUHAKAM sendiri tidak FAHAM apa itu hak asasi?

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan