Monday, August 29, 2011

EKSKLUSIF Aidilfitri dan Hari Kemerdekaan:- PenJUALan saham Esso Malaysia perMULAan TEKANAN asing terhadap NEGARA kita?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Hari ini kita terBACA tentang usaha PPIM untuk memBOIKOT stesen minyak Esso dan Mobil di NEGARA ini kerana TIDAK berPUAS hati dengan tindakan ExxonMobil Inc. menJUAL pegangan SAHAM mereka sebanyak 65% dalam Esso Malaysia Bhd. kepada syarikat San Miguel dari Filipina.. ->KLIK<-

Walaupun kita ingin TEGASkan bahawa Kerajaan Malaysia tidak mampu berbuat apa-apa pun selain beRUNDING dengan pihak ExxonMobil Inc., kita berSETUJU dengan usaha PPIM untuk memBOIKOT seperti yang mereka KATAkan.. Menurut Ketua Aktivis PPIM Dato Nadzim Johan,

"PPIM akan mengetuai boikot ke atas Esso dan mengajak rakyat Malaysia supaya menggunakan minyak Petronas kerana tindakan ExxonMobil (Corporation) menjual EMB kepada SMC jelas tidak menjaga sensitiviti rakyat negara kita. Seperti semua maklum, SMC turut berkecimpung dalam pembuatan serta pengedaran arak dan walaupun itu bukan merupakan perniagaan utama mereka, ia tetap menjadi satu pertimbangan yang akan PPIM gunakan dalam pemboikotan Esso nanti,"

USAHA PPIM ini jugak nampaknya diSAHUT oleh Persatuan Penasihat Pengguna Malaysia (PPPIM).. Menurut Naib Presidennya M.Subramaniam,

"PPPM boleh menyertai tindakan boikot ke atas Esso tetapi ia tidak bermakna semua pengguna akan melaksanakannya (boikot). Bagaimanapun, jika majoriti pengguna Islam memboikot minyak Esso selepas ini, ia akan turut mempengaruhi rakan-rakan bukan Islam lain untuk turut sama menyertai boikot itu namun ia memang tertakluk kepada individu tertentu"

Kita menyanjung TINGGI ulasan Naib Presiden PPPIM jika benar-benar diKOTAkan oleh persatuannya.. SeWAJARnya kita patut SEDAR tidak guna kita menyanjung PRODUK atau JENAMA asing kerana memang dari AWAL lagi objektif mereka berASASkan keUNTUNGan semata-mata.. Memang DUNGU jika kita berANGGAPan mana-mana syarikat ASING terUTAMAnya dari US akan mengHORMATi kepentingan NASIONAL sesebuah NEGARA di mana syarikat-syarikat GERGASI mereka mempunyai kePENTINGan.. Bukankah mantan PM Tun Dr. Mahathir sendiri pernah mengINGATkan kita tentang PERKARA ini dalam MEMOIR beliau 'A Doctor In The House'? Bukankah ini yang diALAMi oleh Tun sebagai PM Malaysia apabila beliau mengHADAPi keSULITan pemBELIan pesawat pejuang TUDM menyebabkan NEGARA beralih kepada TEKNOLOGI Rusia seperti pesawat MIG dan SUKHOI?

SeHARUSnya sikap mengUTAMAkan PRODUK dan JENAMA buatan NEGARA sendiri harus disemai dalam diri kita.. Sikap ini bukan sahaja akan menyelamatkan NEGARA apabila berlaku KRISIS ekonomi, ianya jugak akan mengUNTUNGkan NEGARA daripada menerima TEKANAN oleh negara-negara seperti US sekiranya kita ENGGAN tunduk kepada tuntutan POLITIK mereka.. Anda harus SEDAR bahawa US akan menundukkan sesebuah NEGARA dengan PEPERANGAN jika NEGARA itu lebih LEMAH tetapi akan mengGUNAkan faktor tekanan EKONOMI dan perDAGANGan jika sesebuah NEGARA itu KUKUH asasnya seperti NEGARA kita.. Memang itulah kerja DAJJAL seperti US untuk meWUJUDkan ORDE baru DUNIA! Mereka akan menCUBA bermacam CARA untuk menguasai DUNIA!

Dalam pada itu, para PEMIMPIN kita jugak patut sedar tentang betapa BAHAYAnya keberGANTUNGan kepada US untuk PRODUK atau perKHIDMATan tertentu.. Kenapa tidak diTERUSkan sahaja usaha Tun Dr. Mahathir yang berUSAHA menJALINkan kerjasama dalam bidang TEKNOLOGI dan pemBUATan dengan NEGARA selain US? Malah, ada jugak di kalangan pemimpin POLITIK di NEGARA ini yang menyembah dan menCIUM kaki para pemimpin POLITIK di US untuk mencari DANA bagi tujuan menJATUHkan kerajaan atau meMINTA agar NEGARA kita dikenakan TEKANAN berhubung kes-kes MAHKAMAH seperti kes 'menJUBOR' Penasihat PKR? Sempena Hari Kemerdekaan NEGARA ke-54 dan jugak sambutan AIDILFITRI sebagai Hari KeMENANGan bagi umat ISLAM melawan NAFSU sepanjang bulan Ramadhan, seWAJARnya kita meLIHAT tindakan sebegini sebagai satu bentuk pengKHIANATan terhadap NEGARA!

SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI dan SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN - MAAF ZAHIR DAN BATIN..

Wallahualam..

1 comment:

  1. korang boikot le, sbb aku dah lama guna minyak petronas

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan