Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
Saturday, August 13, 2011
Perbuatan 'menyalahi hukum SYARAK' (berDOSA) di Pulau Pinang tetapi dilakukan 5 kali sehari di Kelantan dan Terengganu?
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Kot mana sekalipun, orang Melayu/ISLAM di negara ini tetap menDAPAT layanan kelas KEDUA atau mungkin lebih BAWAH lagi termasuk dalam soal berIBADAT.. Rejim PR yang terdiri daripada DAP + PAS + PKR tidak ubah seperti ZIONIS di Palestin dalam bab menindas dan memperLEKEHkan orang Melayu/ISLAM.. Malah yang PELIKnya tuh ada pulak yang mengaku KONONnya pandai tentang ISLAM tapi sanggup berSEKONGKOL dengan musuh-musuh ISLAM dalam PR terutamanya dalam perkara yang meLIBATkan IBADAT orang ISLAM..
Kita terKEJUT apabila JHEAIPP mengeluarkan pekeliling meLARANG pengGUNAan pembesar SUARA di waktu subuh untuk membaca ayat-ayat suci Al Quran sebelum AZAN dikumandangkan.. Yang lebih DAHSYATnya tuh, diLABELkan pulak perbuatan sedemikian sebagai 'menyalahi hukum SYARAK' dan disifatkan sebagai mengGANGGU orang lain di dalam dan luar masjid.. ->KLIK<-
Adalah PELIK kenapa diGUNAkan istilah 'menyalahi hukum SYARAK'? Apabila mereka mengGUNAkan ISTILAH 'menyalahi hukum SYARAK', tidakkah ianya berMAKSUD sesiapa umat ISLAM yang melakukan perbuatan sedemikian adalah berDOSA? Atau adakah sesiapa Lebai-Lebai JHEAIPP yang boleh mengemukakan apa-apa perbuatan yang 'menyalahi hukum SYARAK' tetapi tidak berDOSA? Mungkin boleh RUJUK 'Khalifah KIASU Umar Abdul Aziz' kat pejabatnya di KOMTAR tuh kalau tak tahu..
Hukum SYARAK melibatkan perkara-perkara berKAITan dengan soal Feqah dan ianya masih diperBAHASkan oleh para ULAMA sehingga hari ini.. Bagi umat ISLAM, setiap perbuatan manusia seperti makan-minum, berniaga, berSUCI, beribadat dan apa sahaja hendaklah menepati hukum SYARAK yang telah diTETAPkan.. Namun demikian, apakah sandaran untuk mengatakan memBACA Al Quran mengGUNAkan pembesar SUARA sebelum azan Subuh adalah 'menyalahi hukum SYARAK' atau sama MAKSUD dengan berDOSA? Bagaimana pulak dengan masjid-masjid di Kelantan dan Terengganu yang memperDENGARkan bacaan al Quran setiap kali sebelum azan 5 kali sehari sekitar 10 minit? Adakah itu 'menyalahi hukum SYARAK'?
Atau adakah Lebai-Lebai dalam JHEAIPP berANGGAPan LARANGAN membaca ayat-ayat suci Al Quran sebelum azan Subuh mengGUNAkan pembesar SUARA hanya untuk negeri Pulau Pinang sahaja? ASSALAMUALAIKUM Pak Lebai! Apabila kamu mengaitkan dengan 'Hukum SYARAK', ianya meliputi seluruh umat ISLAM bukan sahaja di NEGARA ini, malah di serata DUNIA! Sebab itulah kita perSOALkan apabila LARANGAN ini diperkenalkan di Pulau Pinang, bagaimana pulak dengan umat ISLAM lain di serata dunia termasuk di Tanah Suci MAKKAH dan MADINAH? Apakah di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi memang senyap sunyi tanpa bacaan ayat-ayat suci Al Quran sebelum azan Subuh dikumandangkan?
Kita boleh TERIMA kalau JHEAIPP mengarahkan agar kadar 'VOLUME' pembesar SUARA diperKECILkan semasa ayat-ayat suci Al Quran diBACAkan sebelum azan Subuh.. Namun, adakah itu yang terCATAT dalam pekeliling JHEAIPP? Tidak.. Sebaliknya mereka menekankan ianya adalah 'menyalahi hukum SYARAK', bukannya cuba mencari ALTERNATIF atau menyediakan 'GUIDELINE' yang bersesuaian.. Begitu MUDAH sekali mereka memutuskan kaedah penyelesaian untuk perkara yang diKAITkan mereka dengan hukum SYARAK.. Cara pemikiran mereka menyamai OTAK 'Khalifah KIASU Umar Abdul Aziz' yang sebelum ini menCADANGkan pilihanraya MASJID - Sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW sendiri!
KeBANYAKkan orang Melayu/ISLAM dari PAS dan PKR yang jadik penJILAT ponggong 'Khalifah KIASU Umar Abdul Aziz' dari DAP La'anatullah menggunakan HUJAH Dr. Asri/Dr. Maza seperti berikut..
1. Apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan. Adapun selain dari itu, tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain. Bahkan perbuatan itu dilarang oleh Nabi s.a.w. Apatah lagi dalam Islam ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian tertentu yang diizinkan oleh syarak.
2. Walaupun bacaan al-Quran dan zikir amatlah baik. Namun kita tidak boleh memaksa orang lain mendengar bacaan kita. Mungkin orang lain ingin membacanya sendiri, atau ingin membacanya pada waktu lain, atau mereka sedang sakit atau ada anak kecil yang tidur, atau mereka tidak difardukan solat seperti wanita yang haid atau bukan muslim dan lain-lain.
3. Ramai orang bukan muslim keliru antara azan dan bacaan-bacaan selain azan yang dilaungkan menerusi corong pembesar suara. Mereka menyangka bacaan-bacaan itu adalah azan yang disuruh oleh Islam, lalu mereka bersangka buruk dengan Islam yang harmoni ini. Apatah lagi bacaan itu mengambil masa yang lama, sedangkan azan yang sebenar tidak lebih dari lima minit.
4. Sebenarnya, Nabi s.a.w sendiri telah melarang orang menguatkan bacaan al-Quran dalam masjid sehingga mengganggu jamaah lain. Dalam hadis Nabi s.a.w, kata Abu Sa’id al-Khudri:
"Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: “Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat" (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih).
Dalam hadis ini Nabi s.a.w melarang mengangkat suara bacaan di masjid sehingga menganggu mereka yang lain yang sedang beribadah, atau menyakitkan orang lain. Jika mereka yang berada dalam masjid yang memang bersedia untuk beribadah pun, tidak dibenarkan untuk diangkat suara bacaan sehingga mengganggu konsentrasi mereka, mana mungkin untuk dikuatkan suara bacaan melalui pembesar suara sehingga menggangu mereka yang di luar masjid. Mungkin mereka itu mempunyai anak kecil, orang sakit dan seumpamanya.. ->KLIK<-
Di sini, kita seharusnya meLIHAT bahawa mereka yang memBACA Al Quran sebelum azan Subuh jugak patut diLIHAT sebagai ingin berIBADAT jugak.. MeLAINkan kot ada la keluar FATWA langit ke-7 dari mana-mana PIHAK mengatakan baca Al Quran bukan suatu IBADAT.. Jika terGANGGU kerana suara yang KUAT, Nabi SAW menyuruh pemBACA memPERLAHANkan suaranya.. Nabi SAW tidak pun meLARANG hak untuk seseorang itu memBACA Al Quran pada bila-bila masa pun? Apatah lagi Nabi SAW mengHUKUM perbuatan sedemikian sebagai 'menyalahi hukum SYARAK'? Tambahan pulak SENARIO dalam HADIS tersebut berlaku ketika ada pihak sedang berMUNAJAT atau mengerjakan SOLAT berdekatan dengan seseorang yang meBACA Al Quran secara KUAT.. Sama ke dengan SENARIO bacaan ayat-ayat suci Al Quran sebelum azan Subuh? Cuba anda BACA balik HADIS riwayat Abu Sa’id al-Khudri itu betul-betul!
Dalam KONTEKS zaman ini, seWAJARnya kita meMINTA atau memBERIkan 'GUIDELINE' supaya ayat-ayat suci Al Quran yang diBACA tidak mengGANGGU pihak yang diMAKSUDkan, bukannya terus mengHUKUM perbuatan sedemikian sebagai 'menyalahi hukum SYARAK'! Setahu kita, bacaan Al Quran sedemikian dilakukan di MASJID, bukannya di depan rumah 'Khalifah KIASU Umar Abdul Aziz' atau markas DAP La'anatullah.. Jadik, lokasinya adalah BETUL.. MASJID pulak sudah tentu dibina di kawasan kediaman orang ISLAM.. Sepatutnya bacaan ayat-ayat suci Al Quran ini menJADI daya penarik untuk ke MASJID.. Bukan lama mana pun, cuma sekitar 10 minit sebelum azan dikumandangkan.. Apakah itu yang nak diKATAkan 'menyalahi hukum SYARAK'?
TerPULANG kepada anda untuk menilai HUJAH Dr. Asri/Dr. Maza menerusi hadis tersebut.. Yang NYATAnya, Nabi SAW mengANJURkan kita berTOLAK ansur, bukannya mengHUKUM mana-mana pihak seperti mengatakan 'menyalahi hukum SYARAK'! Inilah PENYAKIT golongan yang dilihat sebagai alim ULAMA kita yang sering berHUJAH dengan perkataan 'M-U-N-G-K-I-N'.. Kalau tanya ULAMA A, dia keluarkan HUJAH 'M-U-N-G-K-I-N' dia macam nih.. Kalau tanya ULAMA B, adalah HUJAH 'M-U-N-G-K-I-N' kot lain pulak! Kalau tanya Lebai-Lebai PAS dan ahli-ahli PKR yang menJILAT ponggong DAP La'anatullah, mereka akan KATA,
"Aku TAHU pasal aku ada ILMU untuk memahami, korang yang tak ada ILMU memang tak akan FAHAM!" ---> Hakrrkk!! PTUIH!
Yang jelas RUGInya adalah umat ISLAM itu sendiri.. Kalau Al Quran tidak boleh diperDENGARkan di MASJID, selepas ini apa pulak? Khutbah JUMAAT? Azan Solat 5 WAKTU? Selawat Nabi SAW pulak? Sebaliknya, 'TAZKIRAH' para pemimpin DAP La'anatullah dan para penJILAT ponggongnya di dalam MASJID yang memecah-belahkan umat ISLAM demi kepentingan POLITIK, tak ada pulak LARANGAN sebegini? ---> Hakrrkk!! PTUIH!
Wallahualam..
hukum hakam dah jadi mainan sekarang..yang hancurnya DAP mulakan PAS dengan bangganya sokong sepenuh hati..
ReplyDeleteASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
ReplyDeleteDah OTAK letak kat LUTUT, macam tu la..
Wallahualam..
salam. saya tk menyelebelahi mana2 pihak kecuali berpandukan kpd sunah nabi yg melarang kita menganggu orglain walaupun ketika kita beribadah. nampak seolah-olah tulisan saudara lebih menjerumus kepada mengikut perasaan dan mencampur adukkan aspek politik.
ReplyDeletedi kelantan penuh masjid2 dan surau dia baca doa pakai microfon...bila nak haramkan ? hipokrit tul..
ReplyDelete