Thursday, October 06, 2011

Apakah BAJET 2012 akan lebih 'LIBERAL' berbanding BAJET tahun-tahun sebelumnya?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Agak-agak anda, APAkah yang akan disebut dalam BAJET 2012 esok? Apakah yang akan diPOTONG, apakah yang akan diTAMBAHkan atau apakah yang akan diHAPUSkan? Secara JUJURnya, kita tidak menaruh apa-apa HARAPan pada BAJET 2012 memandangkan kita meRASAkan BAJET 2011 pun seolah-olah semacam GAGAL untuk diRASAi oleh RAKYAT marhaen yang terHIMPIT akibat keNAIKkan KOS sara hidup.. Yang mungkin KENYANG hasil BAJET 2011 sudah tentulah 'Lanun-Lanun KORPORAT' berOTAKkan LIBERAL yang SENGAJA 'diSIMPAN' oleh kerajaan di dalam GLC-GLC tertentu..

Contohnya, keNAIKkan cukai perKHIDMATan pada 2011 menyebabkan peningkatan kepada HARGA barangan secara AMnya.. RAKYAT yang sepatutnya menDAPAT faedah kerana digembar-gemburkan KONONnya keadaaan EKONOMI yang KUKUH pada masa itu langsung seakan MASUK angin keluar ASAP.. Apa pun tak DAPAT.. Walaupun keNAIKkan cukai itu hanya pada skala 1%, rata-rata RAKYAT tidak pulak menDAPATi pendapatan mereka jugak meningkat 1%? Sebaliknya, RAKYAT terBEBAN pulak dengan keNAIKkan harga barangan entah berapa % semata-mata dengan ALASAN keNAIKkan cukai sebanyak 1% itu..

Selain itu, kita jugak terTANYA-tanya apa sudah JADIK dengan usaha kerajaan untuk memBOLEHkan mereka yang baru beKERJA memBELI rumah tanpa 'DOWN PAYMENT' dalam BAJET 2011 dulu? ->KLIK<-

Apa sudah jadik dengan SKIM ini? Berjaya atau TIDAK? Apakah tidak ada DATA-DATA yang menunjukkan RAKYAT yang diSASARkan menerusi objektif SKIM ini berjaya mencapai SASARANnya? Berapa RAMAIkah yang sudah meMILIKki RUMAH melalui SKIM ini atau sebenarnya harga HARTANAH di NEGARA ini menjadik mainan SPEKULATIF pihak peMAJU dan pihak BANK terUTAMAnya yang 'berTOKEYkan' puak peMAKAN BABI atau mereka yang berOTAKkan fahaman 'LIBERAL'?

Pada BAJET 2011 jugak RAKYAT diSAJIkan dengan usaha kerajaan untuk meperTINGKATkan sistem pengangkutan AWAM.. ->KLIK<-

Namun demikian, secara ZAHIRnya apakah perBEZAan yang telah kita DAPATi pada hari ini berhubung dengan peningkatan yang diMAKSUDkan? Bas Rapid KL masih tidak EFISIEN, sesak semasa waktu PUNCAK dan jumlahnya tidak TETAP? Laluan LRT masih KEKAL dan langsung tak nampak pun sesiapa PACAKkan tiang-tiang KONKRIT landasan untuk laluan BARU? Jadik, apakah peningkatan pengangkutan AWAM antara tempoh masa selepas BAJET 2011 sehingga pemBENTANGan BAJET 2012 pada ESOK hari telah menampakkan perUBAHan? Atau sebenarnya masih dok macam tu jugak tanpa ada sekelumit perUBAHan pun?

Satu-satunya usaha yang boleh diBERIkan pujian ialah Kedai 1 Malaysia.. Kita tak NAFIkan bahawa Kedai 1 Malaysia sebenarnya BANYAK membantu RAKYAT terUTAMAnya yang kurang MEWAH.. Malangnya, seperti yang kita sedia MAKLUM, Kedai 1 Malaysia ini jugak mendapat TENTANGan HEBAT terUTAMAnya daripada 'TOKEY-TOKEY' puak peMAKAN BABI yang selama ini menDOMINASI perNIAGAan RUNCIT dan BORONG di NEGARA ini.. Sememangnya mereka ini TIDAK pernah KENAL erti 'KENYANG'.. Sifat TAMAK turun-temurun memBUATkan mereka tidak akan menyokong Kedai 1 Malaysia ini.. Kita KHUATIR DS Najib akhirnya akan TUNDUK kepada puak-puak INI demi meRAIH sokongan POLITIK mereka pada PRU-13 nanti..

Sudah tentu BAJET 2012 jugak adalah penentu keMENANGan UMNO/BN pada PRU-13 nanti.. Ini adalah BAJET terakhir sebelum PRU-13 diadakan.. Tempoh masa kerajaan sekarang akan berAKHIR ialah sekitar penggal pertama 2013.. Jadik, kerajaan hanya ada masa seTAHUN untuk menDAPATkan keYAKINan RAKYAT sebelum mengadakan PRU-13.. Itu sebabnya kerajaan yang diTUNJANGi oleh UMNO/BN sewajarnya mempunyai data-data maklum BALAS daripada RAKYAT berhubung perLAKSANAan BAJET-BAJET tahun sebelumnya.. Sampai bila DS Najib sebagai pemBENTANG BAJET mahu terus diBUAI angan-angan yang diCIPTA oleh 'Lanun-Lanun KORPORAT' berOTAK LIBERAL dan jugak 'TOKEY-TOKEY' puak peMAKAN BABI yang kuat berBOHONG, TAMAK haloba dan menindas RAKYAT?

Walahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan