Friday, November 11, 2011

TS Muhyiddin, keMATANGan para MAHASISWA tanpa kePANDAIan mengGUNAkan OTAK belum cukup untuk MANSUHkan AUKU!


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita PERHATIkan tidak RAMAI pihak mahu memBICARAkan kenyataan TS Muhyiddin yang menyatakan AUKU boleh diPINDA atau diMANSUHkan secara berSYARAT iaitu para MAHASIWA telah MATANG dan boleh menumpukan perhatian kepada PELAJARan apabila ianya diPINDA atau diMANSUHkan.. ->KLIK<-

Nampaknya baik TS Muhyiddin dan DS Najib, setakat ini kita cuma meLIHAT 'TREND' meMANSUHkan satu-satu PERKARA, 'TREND' yang berLARUTan sejak zaman 'KeterBUKAan' mantan PM ke-5 lagi.. Semuanya nak diMANSUHkan daripada ISA, PPSMI, Akta Hasutan, Akta Mesin Cetak hinggalah AUKU ini.. Dah takde IDEA kot?

Apa pun, kita mungkin SETUJU jika TS Muhyiddin benar-benar mengotakan kata-katanya SENDIRI seperti di bawah,

"Contohnya, penglibatan pelajar dalam politik, mereka kata kita sudah capai usia matang 21 tahun dan sistem kita membenarkan sesiapa sahaja menjadi pemimpin dalam pertubuhan. Kerana tiada yang kata pelajar tidak boleh jadi pemimpin, tetapi soal pokoknya kalaulah dengan keterlibatan kita dalam aktiviti sebegitu dilihat kita lebih menjurus kepada berpolitik dan tidak menumpu pada soal pelajaran. Maka tentu timbul kebimbangan pada masyarakat kalau-kalau kampus dijadikan gelanggang politik yang tidak membawa hasil sebagaimana dikehendaki oleh institusi pendidikan untuk melahirkan manusia berilmu,"

Ya.. KeMATANGan.. Itu yang TS Muhyiddin mahukan dan kita SETUJU 100% dengannya.. Namun demikian, adakah HARI ini kita menyaksikan keMATANGan seperti yang diNYATAkan TS Muhyiddin di kalangan mereka yang AUKU diMANSUHkan? Adakah kita LUPA bagaimana PRASARANA awam di UPM telah diROSAKkan sebelum ini apabila ada kumpulan MAHASISWA tidak berPUAS hati dengan keputusan pilihanraya KAMPUS? Adakah itu diKATAkan satu bentuk keMATANGan? Duit siapakah yang diGUNAkan untuk memBINA semula keROSAKkan PRASARANA yang diMAKSUDkan kalau bukan duit CUKAI kami sebagai RAKYAT?

Dalam KONTEKS suasana KAMPUS, adakah MAHASISWA sahaja yang perlu MATANG? Bagaimana pulak dengan para PENSYARAH mereka? Adakah mereka diKATAkan MATANG hanya kerana KONONnya ada berjela-jela SIJIL? Adakah mereka LAYAK memperTIKAIkan pemerintah seperti 'Professor CHAP Ayam' di UIA yang meperSOALkan TITAH DYMM Sultan Selangor berhubung isu JAIS menyerbu sebuah GEREJA yang diDAKWA cuba meMURTADkan umat ISLAM? Adakah itu satu bentuk keMATANGan yang patut dibawa ke dalam KAMPUS? Adakah itu bukti keMATANGan yang pada FIKIRan TS Muhyiddin untuk meWAJARkan AUKU diMANSUHkan?

Bagaimana pulak dengan keMATANGan orang-orang POLITIK kita yang mengHASUT dan mengotori pemikiran MODAL INSAN NEGARA di KAMPUS? Tidakkah orang-orang POLITIK kita jugak patut bersikap MATANG kerana MODAL INSAN yang ada di KAMPUS ini adalah untuk NEGARA, bukannya untuk diJADIkan sumber keKUATan POLITIK.. Dengan KATA lain, UTAMAkan PELAJARAN bukannya POLITIK..

- Bagaimana dengan Penasihat PKR yang menJADIkan bekas seorang pelajar IPT yang tercicir dalam PELAJARan sebagai pemBANTU peribadinya seterusnya mangsa men'JUBOR'nya? Siapa menunjukkan keMATANGan kepada siapa?

- Bagaimana pulak dengan seorang 'BUDAK Oxford' yang perasan KONON dirinya BIJAK dalam urusan NEGARA tetapi KANTOI dek keSALAHan POLITIK WANG semasa pemilihan partinya? Itu MATANG ke MENATANG?

- Bagaimana pulak seorang Timbalan Menteri IPT yang lebih SIBUK mengHASUT para MAHASISWA untuk berPOLITIK daripada menumpukan kepada PELAJARAN? Ingat DUIT dia ke yang diGUNAkan sebagai pemBIAYAan menerusi PTPTN, MARA atau JPA?

- Bagaimana pulak dengan keBODOHan para MAHASISWA yang menyanjung para pemimpin PAS yang RAMAI tak HABIS sekolah pun sebagai IDOLA? Adakah itu satu bentuk keMATANGan apabila kita menyanjungi orang yang lebih BODOH dari kita?

Selepas menyaksikan bagaimana peMANSUHan PPSMI menimbulkan perGOLAKan HEBAT dalam di dalam sistem penDIDIKan NEGARA, kita HARAPlah TS Muhyiddin tidak lagi meLAKUkan tindakkan GELOJOH apabila nak meMANSUHkan AUKU pulak.. Hanya kerana TUNTUTan segelintir ahli-ahli POLITIK yang jenis 'KELABU ASAP', janganlah pulak diBAZIRkan duit kami sebagai RAKYAT yang bayar CUKAI untuk memBANGUNkan PRASARANA dan SISTEM penDIDIKan NEGARA.. Apakah mahu diULANGI keSENGSARAan arwah Tun Razak akibat menghadapi 'GEROMBOLAN para MAHASISWA yang cuma belajar SASTERA atau KURSUS 'segera' tahun 1974 dahulu?

KeMATANGan tidak boleh disertai dengan keBODOHan.. Semua orang boleh mengaku mereka MATANG itu dan ini tetapi HAKIKATnya mereka jugak BODOH tahap CIPAN.. Nak CONTOH? Tengok ajelah dalam ISU Lynas.. Anda SAKSIkan sendiri bagaimana pemBUKTIan berASASkan FAKTA yang SAHIH lagi diperAKUi oleh ahli AKADEMIK bertahap PAKAR iaitu Dr. Che Rosli yang jugak MP PAS Hulu Langat diperLEKEHkan oleh ahli POLITIK tahap 'TONG SAMPAH' yang PAKAR bab memBURUKkan orang iaitu MP PKR Kuantan? TIDAKkan itu memBUKTIkan bahawa keMATANGan sahaja tidak CUKUP untuk para MAHASISWA menceburi POLITIK? Apa FIKIRan anda pulak?

Nak BUKTI lagi? Bagaimana pulak dalam KES di mana DNA seorang pemimpin KANAN PKR diJUMPAi dalam JUBOR seorang LELAKI tetapi meNAFIkan dirinya men'JUBOR'? ATAU bagaimana pulak IMEJ dalam RAKAMan video SEKS pemimpin tersebut dengan amoi CINA yang diSAHkan 99% TULEN tetapi meNAFIkan dirinya berZINA? Dalam dua KES ini, dapatkah MAHASISWA kita memBEZAkan antara keMATANGan yang berSUMBERkan fakta SAHIH dengan FAKTA keBODOHan yang tentunya 100% berdasarkan kePENTINGan POLITIK sePIHAK yang akan meMUSNAHkan NEGARA ini?

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan