Monday, May 07, 2012

'CASE STUDY' - UMNO/BN masih LEMBAB dan GAGAL menguasai PENERBITAN bahan berCETAK berUNSURkan POLITIK..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

RAKYAT Malaysia sebenarnya SUKA memBACA.. Masalahnya, RAKYAT Malaysia terlalu KEDEKUT untuk berBELANJA membeli BUKU.. Lagi satu MASALAH ialah harga BUKU di NEGARA ini sebenarnya MAHAL meLAINkan ianya diJUAL semasa pesta BUKU berlangsung untuk pengHABISan STOK.. Walaupun hari ini kita diDEDAHkan dengan sumber INFORMASI menerusi INTERNET, BUKU tetap menjadi PILIHan kerana SIFAT BUKU itu sendiri yang STATIK dan mampu meREKODkan INFORMASI di dalamnya untuk satu tempoh yang PANJANG.. Sedangkan INFORMASI menerusi INTERNET pula terlalu FLEKSIBEL dan mudah diUBAH atau diPADAMkan seterusnya diLUPAkan oleh MINDA..

Kenapa kita membuka SESI 'CASE STUDY' pasal BUKU? Sebenarnya, BUKU mampu memPENGARUHi MINDA memBACAnya untuk satu jangka masa yang LAMA.. Dengan kata lain, apabila kita memBACA BUKU, MINDA kita jugak berFUNGSI untuk mengINGATi apa yang diBACA.. Sedangkan kalau kita 'SURFING' INTERNET, MINDA kita hanya mengINGATi apa yang diLIHAT secara SINGKAT macam 'CACHE' dalam MEMORI komputer.. Sebab itulah walaupun INFORMASI dalam INTERNET amat BANYAK tetapi ianya TIDAK mampu diNGATi dalam tempoh yang LAMA oleh mereka yang meLIHATnya.. Hari ini mereka LIHAT, esok mereka dah LUPA bila LIHAT benda lain.. KESANnya, ISU yang diBAWAkan oleh UMNO/BN akan diLUPAi seSINGKAT masa!

Ada satu PERKARA yang berKAITan dengan PENERBITAN BUKU ini yang MUNGKIN TIDAK akan diLAPORkan oleh para juruBLOG lain yang kerjanya mengAMPU 24/7 sehari.. Malah, jika UMNO/BN alpa seperti biasa, TIDAK mustahil keJATUHan mereka akan diSUMBANGkan oleh berapa BANYAKnya PENERBITAN BUKU-BUKU yang jelas diGUNAkan untuk menDEDAHkan kePINCANGan yang diDAKWA wujud dalam UMNO/BN.. Cuba anda LIHAT dalam GAMBAR yang diPAPARkan.. Berapa BANYAK BUKU yang diTERBITkan untuk perJUANGan UMNO/BN dan berapa BANYAK pulak BUKU yang diTERBITkan untuk mengHINA dan meNAFIkan SUMBANGAN UMNO/BN untuk NEGARA? Ada pulak BUKU yang TERANG-TERANG dITERBITkan untuk JATUHkan UMNO/BN..

GAMBAR di atas sebenarnya boleh diDAPATi di mana-mana kedai BUKU seperti TIMES, BORDERS, MPH atau POPULAR.. Adalah jelas PENERBITAN BUKU sedemikian berTUJUAN untuk kePENTINGan POLITIK khususnya kePENTINGan POLITIK DAP La'anatullah yang mahu men'SINGAPORE'kan NEGARA ini.. SOALnya, berapa KERAT pulak di dalam UMNO/BN yang PEDULI tentang DAKYAH yang cuba diSEBARkan oleh DAP La'anatullah dan puak-puak peMAKAN BABI menerusi PENERBITAN sedemikian? Berapa RAMAI pulak dari pihak UMNO/BN yang TAMPIL MENERBITkan BUKU untuk MENANGKIS DAKYAH mereka yang diMAKSUDkan? Kalau ADA pun cuma BUKU yang MENGAMPU PEMIMPIN? BUKU pasal POLITIK PARTI mereka? Ada?

UMNO/BN sebenarnya masih keTINGGALan JAUH dalam PENYEBARAN INFORMASI yang MEMIHAK kepada mereka.. Mungkin di dalam alam SIBER INTERNET keadaan masih dikira 50%-50% antara UMNO/BN dan MUSUHnya.. Namun, di dalam PENERBITAN BUKU atau bahan berCETAK, jelas sekali UMNO/BN diKALAHkan dalam pengiraan 75%-25%.. Malah, dengan PINDAan pada Akta MESIN CETAK baru-baru ini, kita menJANGKAkan peRATUSan tersebut TIDAK akan memihak langsung kepada UMNO/BN.. Mungkin SENARIO yang diGAMBARkan ini TIDAK penting kerana UMNO/BN menguasai MEDIA ELEKTRONIK seperti TV dan RADIO tetapi IMPAK BUKU ini tetap ada!

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan