Monday, June 11, 2012

AWAS! Anda mungkin di'REJECT' ke SYURGA kerana memperSOALkan penyebaran GAMBAR SOLAT Pok Nik ANAK-berANAK..

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Ada sebuah HADIS Rasulullah SAW yang sesuai untuk RUJUKAN Pok Nik ANAK-berANAK dan kita semua sebagai umat ISLAM seperti berikut,

Rasulullah SAW bersabda :

كم من قائم حظه من صلاته النصب

"Berapa banyak orang mendirikan solat, tetapi yang diperolehi hanya penat dan letih, kerana mereka yang lalai dalam sembahyangnya". (RIWAYAT An-Nasaie)



Untuk apa anda SOLAT? Untuk diperTONTONkan kepada orang RAMAI? Untuk menunjukkan diri itu ZUHUD? Atau anda SOLAT kerana TUNTUTan Allah SWT terhadap hambaNYA? SOLAT adalah TIANG agama.. Oleh itu, SOLAT bukanlah perkara yang boleh diperMAINkan.. TerGELINCIR sedikit sahaja NAWAITU anda ketika SOLAT, BATAL terus SOLAT itu.. Katakan anda nak SOLAT di KHALAYAK RAMAI tanpa mengira TEMPAT.. Kalau WUJUD sikit aje SIFAT RIAK atau TAKBUR sebesar ZARAH dalam diri anda ketika orang RAMAI memerhatikan atau ambil GAMBAR anda SOLAT, adakah SOLAT itu SAH? YAKIN ke SIFAT begitu tiada?

عَنْ ابْنِ عُمَرَأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى أَنْ يُصَلَّى فِي سَبْعَةِ مَوَاطِنَ فِي الْمَزْبَلَةِ وَالْمَجْزَرَةِ وَالْمَقْبَرَةِ وَقَارِعَةِ الطَّرِيقِ وَفِي الْحَمَّامِ وَفِي مَعَاطِنِ الْإِبِلِ وَفَوْقَ ظَهْرِ بَيْتِ اللَّهِ

"Dari Ibnu Umar bahawa Rasulullah SAW telah melarang daripada melakukan solat di tujuh (7) tempat iaitu dalam tempat buangan sampah, di tempat sembelihan, di atas kubur, di tempat lalu lalang, dalam bilik mandi, di tempat rehat unta dan di atas Kaabah." RIWAYAT oleh Ibnu Humaid dalam MASNADnya, Ibnu Majah dan At-Turmizi.

Sebab itulah kita hanya mampu mengGELENG kepala dan terSENYUM apabila meLIHAT Lebai-Lebai DUNGU PAS menyebarkan GAMBAR-GAMBAR Pok Nik 'ALAIHISSALAM' dan ANAKnya berSOLAT tanpa mengira TEMPAT di KHALAYAK RAMAI.. Apa sebenarnya MESEJ yang hendak di SAMPAIkan? ->KLIK<-

Pada golongan JAHIL seperti Lebai-Lebai PAS yang DUNGU, mereka pasti menyanjung apa saja keLAKUan GANJIL Pok Nik ANAK-berANAK seperti ini.. Namun, pada umat ISLAM yang TEGUH berPEGANG kepada agamanya, mereka terTANYA-TANYA apakah Pok Nik ANAK-berANAK ini sudah begitu KRONIK hingga memerlukan 'SCAN' OTAK di HUSM? Kalau BETUL, cepat-cepatlah BUAT..


Kalau diLIHAT perSEKITARan dan WAKTU mereka ini SOLAT, kita AGAK mereka meLAKUkan SOLAT sunat.. Takkanlah nak KATAkan mereka SOLAT Fardhu pulak.. Kalau SOLAT sunat sebelum atau selepas SOLAT Fardhu pun takkanlah begitu terDESAK? CONTOHnya gambar ANAK dia berSOLAT yang diKATAkan lepas SOLAT Fardhu Jumaat.. Nama pun SOLAT sunat, apa SALAHnya tunggu JEMAAH lain KELUAR dulu hingga ada ruang dalam SURAU? Atau pun ANAK Pok Nik memang SPESIS lambat ke MASJID pada hari Jumaat hingga TUNGGU orang meLIMPAH ruah keluar? Mungkin nak ada 'TIMING' untuk 'SHUTTER chance'?


Pok Nik pulak mungkin SOLAT sunat DHUHA yang boleh diTUNAIkan kira-kira 20 minit selepas TERBIT matahari dan berAKHIR sebelum menjelang waktu ZOHOR.. Dengan KATA lain, Pok Nik ada MASA kira-kira 6 JAM untuk SOLAT DHUHA.. Apakah ada manusia begitu DUNGU di NEGARA ini hingga GAGAL untuk menCARI MASJID atau SURAU bagi berSOLAT sunat DHUHA dalam tempoh 6 JAM? Ish! Agak-agakla.. Apakah Kelantan yang diGELARkan NEGERI Serambi MEKAH TIDAK ada MASJID atau SURAU atau paling LEKEH pun ruang SOLAT di mana-mana RUMAH orang ISLAM? MALU benar RAKYAT Kelantan kalau begitu?

Kalau diTANYA SOLAT Pok Nik ANAK-berANAK sedemikian SAH atau TIDAK, rasanya tak ada SIAPA pun boleh beri JAWAPAN.. Seperti yang kita SEBUT di AWAL tadi, semuanya berGANTUNG kepada NAWAITU.. Bukankah NAWAITU itu adalah salah satu RUKUN dalam SOLAT? HADIS Rasulullah SAW berbunyi,

Diriwayatkan daripada Amirul Mukminin Abu Hafsh 'Umar bin Khahtab r.a,

"Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan setiap orang hanya memperolehi apa yang ia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya kerana Allah dan RasulNya maka hijrahnya itu kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang akan ia memperolehinya atau kerana perempuan yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya itu kepada apa yang dihijrahkan kepadanya." (RIWAYAT Al-Bukhari dan Muslim)

Semoga kita mendapat PEDOMAN dan HIDAYAT daripada perLAKUan Pok Nik ANAK-berANAK ini agar keHIDUPan kita diBERKATi dunia dan akhirat..

Wallahualam..

3 comments:

  1. Jgn persoalkan solat mereka berdua tu, dua2nya terima 'wahyu' utk melakukannya dari sahabat yg mrk sentiasa mohon pertolongan, lebih2 lagi utk menang pilihanraya dan dapat kuasa.

    Kelantan kan ke PAS gelarkan negeri 'tadahan wahyu'? Dan wahyu diturunkan khusus utk para nabi dan rasul, betul kan? Jadi kesimpulannya PAS seolah-olah masih berkeyakinan akan ada nabi diangkat dikalangan mrk, hanya bezanya nabi PAS diangkat oleh manusia bukan spt lazimnya pilihan Tuhan.

    Begitulah ringkasan kepercayaan lebai2 DUNGU PAS.

    ReplyDelete
  2. Yup tuan. saya pun tak paham kpd orng2 sholat di tempat yang bukan di ruang sholat, surau atau masjid.
    Kita ni di Malaysia bukan Amerika atau eropah atau pun padang pasir asia tengah. Saya seorang yang selalu berherak dalam kerja seharian, bab untuk cari tempat bersholat di negara ini saya tak risau sebab saya yakin sekurang2nya dalam lingkungan 500 meter sekeliling saya semestinya akan ada mushola untuk saya mengerjakan apa apa pun sholat -surau/masjid kampung2 atau taman, stesen minyak, gedung perniagaan- kecuali kalu saya berada dalam highway plus, kena bergerak ke tempat Toll atau R&R berikutnya untuk jumpa ruang sholat.
    jadi orang yg bersholat di tempat macam gambar tu adalah sesuatu yang ganjil kat nrgara ini,
    Dia tu orang besar Negeri berkenderaan mewah boleh kemana mana musholla yang berdekatan bila bila masa sahaja. Bangla yang berbasikal pun tahu nak cari ruang sholat!

    ReplyDelete
  3. ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

    Seperti yang kita SEBUT, semuanya terpulang kepada NAWAITU mereka..

    Anda tentu FAHAMkan kenapa Rasulullah SAW menDIRIkan MASJID Quba terlebih dahulu apabila sampai di Madinah..

    Anda jugak tentu tahu kenapa ada 'RUKSAH' di dalam SOLAT (SOLAT Fardhu) aje ye..

    Jadik, anda NILAIkan sendirilah perLAKUan mereka ANAK-berANAK ini..

    Wallahualam..

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan