Saturday, January 31, 2015

Sampai bila 'ALASAN' meNAIK-TARAF SISTEM pengangkutan AWAM diGUNAkan untuk memBUNCITkan PERUT orang tertentu?

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Apa PANDANGan anda mengenai SISTEM pengangkutan AWAM di NEGARA kita? Bagi kita di dalam BLOG ini, kita RASAkan segala penambah-BAIKkan untuknya hanyalah berTUJUAN untuk memBUNCITkan PERUT orang-orang tertentu aje.. Sepatutnya, pengangkutan AWAM yang EFISIEN mengGALAKkan orang RAMAI untuk mengGUNAkannya seterusnya mengurangkan keSESAKkan di JALAN raya.. MALANGnya, itu langsung TIDAK berLAKU di BANDAR BESAR seperti KL dan PJ..


Walhal dah ada LRT, KOMUTER, MONOREL, ERL dan bakal ada MRT pulak tapi anda boleh SAKSIkan sendiri keSESAKkan JALAN RAYA terUTAMAnya pada pagi Isnin dan petang Jumaat setiap minggu.. Kenapa tatkala kita asyik menambah 'GENRE' pengangkutan AWAM tetapi MASALAHnya langsung HARAM tak pernahnysa selesai? Lagi semakin BURUK ada la..


Ini kerana keBODOHan PIHAK yang memBUAT peRANCANGan di keMENTERIan dan pihak yang meLAKSANAkan pulak peRANCANGan yang BODOH itu berada di SPAD, JPJ, JKR dan PBT.. Sebagai perUMPAMAan, bolehkah anda mengatakan LADA itu PEDAS tanpa anda meRASAinya sendiri dengan LIDAH anda? Itulah yang patut diTUJUkan kepada mereka yang meRANCANG tetapi GAGAL menyelesaikan MASALAH.. Kita nak TANYAlah, BERAPA kali agaknya keKERAPan BUDAK-BUDAK PTD yang KONON-KONONnya maha HEBAT bab meRANCANG di keMENTERIan itu mengGUNAkan pengangkutan AWAM untuk ke tempat KERJA? Boleh JAWAP?

Takde bukan? Malah beBUDAK PTD di keMENTERIan berKENAan yang KONON-KONONnya maha HEBAT meRANCANG untuk RAKYAT MARHAEN ini turut SAMA menambah keSESAKkan di JALAN raya dengan segala KENDERAAN 'MEWAH' mereka.. Ye la.. Kan ada ELAUN untuk itu? Bukannya mereka kena NAIK BAS beRAMAI-RAMAI macam peKERJA KILANG pun? Kalau kena begitu maunya meLOLONG meRAYU kat MAK BAPAK yang ber'TITLE'kan DATUK, TAN SRI dan sebagainya mintak USAHA untuk keluarkan mereka dari PTD lepas tuh mintak masuk pulak KONGLOMERAT ASING demi menjaga STATUS keELITan mereka dan SUKU-SAKAT mereka.. 


Anda tak akan mampu menyelesaikan MASALAH jika anda sendiri TIDAK berada di dalam MASALAH terSEBUT.. Nak CONTOH lagi? Semalam kita menyaksikan sendiri keSUSAHan para penumpang BAS ke Pantai Timur yang diPINDAHkan ke TBS selepas Hentian Putra di PWTC diTUTUP.. TAHUkah anda BANYAK manakah 'PIT-Stop' yang perlu mereka berATUR di TBS sebelum mereka dapat naik BAS?

1) 'PIT-Stop' PERTAMA: BerATUR untuk menukarkan TIKET BAS yang diBELI dengan 'BOARDING PASS' ala-ala nak naik 'FLIGHT'..


2) 'PIT-Stop' KEDUA: BerATUR untuk pengeSAHan 'BOARDING PASS' terSEBUT sebelum TURUN guna 'ESCALATOR' ke TERMINAL BAS masing-masing..


3) 'PIT-Stop' KETIGA: BerATUR dan menunggu sebelum menaiki BAS di TERMINAL yang ditetapkan.. 


Mungkin 'PIT-Stop' sebegini diWUJUDkan untuk memBASMI 'ULAT Tiket' atau BAS HARAM yang TIDAK berDAFTAR.. Namun demikian, ia akan menyusahkan penumpang terUTAMAnya apabila berLAKU keSESAKan di MUSIM peRAYAan.. Opps.. Tak perlu FIKIR kot pasal BUDAK-BUDAK PTD yang HEBAT meRANCANG tadi mananya beRAYA kat dalam NEGARA kot? Tak pun bila MUSIM peRAYAan, mereka naik 'FLIGHT' atau ada LALUan KHAS di 'HIGHWAY' untuk mereka aje?

Kita pernah TEGASkan sebelum ini bahawa TBS langsung TIDAK sesuai untuk penumpang BAS dari KL atau PJ ke Pantai Timur.. Ianya pasti akan menyeksa penumpang terUTAMAya apabila menjelang MUSIM peRAYAan nanti.. Antara FAKTOR penyumbang yang boleh kita KEMUKAkan di sini ialah:

1) KeDUDUKan TBS itu sendiri di selatan KL yang menyukarkan AKSES untuk para penumpang dari Ampang, Ulu Klang, Keramat, Damansara, PJ dan Sungai Buloh.. 


TBS itu sendiri terLETAK di KAWASAN yang mana JALAN-JALAN ke sana sentiasa SESAK.. Oleh itu, ianya menyukarkan untuk para penumpang dari LOKASI yang dinyatakan tadi meRANCANG perJALANan mereka untuk ke TBS.. 

2) MengGUNAkan pengangkutan AWAM untuk ke TBS? Inilah paling KELAKAR..  Anda dari AU3 Keramat menuju ke TBS mengGUNAkan pengangkutan AWAM seperti LRT.. Agak-agak berapa LAMAkah MASA yang anda perlu HABISkan?


Naik Putra LRT di Setiawangsa / Datuk Keramat - Tukar LRT Sri Petaling di Masjid Jamek (Selepas 5 LRT Stesen) - Turun di TBS (Selepas 7 LRT Stesen)

Kalau anda dari Damansara Utama untuk ke TBS mengGUNAkan LRT pulak,

Naik Putra LRT di Kelana Jaya - Tukar LRT Sri Petaling di Masjid Jamek (Selepas 10 LRT Stesen) - Turun di TBS (Selepas 7 LRT Stesen)

Sudah tentu anda lebih menyeksakan diri sendiri jika mengGUNAkan KOMUTER dari arah PJ, Sentul atau Rawang untuk ke TBS.. Entah BERAPA BANYAK pulak MASA anda akan terBUANG hanya untuk menaiki BAS di TBS ke Pantai Timur..

3) Kenapakah Hentian Putra dekat DEKAT HQ keBANGGAan UMNO itu berTAHAN lebih 30 TAHUN sebagai TERMINAL UTAMA ke Pantai Timur? JAWABnya kerana:


AKSES lebih MUDAH untuk para penumpang dari LOKASI seperti dinyatakan tadi.. Cuba FIKIRkan BALIK.. Kalau mengGUNAkan Putra LRT, anda hanya perlu TUKAR di Masjid Jamek kemudian cuma 2 stesen aje selepasnya.. KOMUTER pun MUDAH pasal KOMUTER samada dari Pelabuhan Klang atau pun Seremban pasti akan BERHENTI di Stesen Putra.. Kalau dari arah Ulu Klang, Ampang atau Keramat pun boleh aje naik TEKSI.. SeKURANG-KURANGnya, MASA perJALANan untuk menaiki BAS itu boleh diRANCANG oleh penumpang berBANDING di TBS.. 

KeBIASAan BAS ke Pantai Timur ini mengGUNAkan 'ROUTING' seperti berIKUT:

Klang - Shah Alam - KL - Pantai Timur
Putrajaya - Kajang - KL - Pantai Timur
Kajang - KL - Pantai Timur

Seperti kita SEBUT di awal tadi, JALAN-JALAN ke TBS adalah jalan yang selalu SESAK.. Sebab itulah BAS-BAS ini sering keLEWATan daripada JADUAL berLEPAS kerana diLENCONGkan ke TBS.. Mereka yang meLENCONGkan perJALANan BAS ke Pantai Timur ini ke TBS adalah sangat 'BANGANG' kerana BAS yang sepatutnya dah masuk KL terpaksa berPATAH BALIK ke TBS sebelum berPATAH semula menuju ke KL..


Kita SETUJU jika Hentian Putra itu diTUTUP kerana sudah terlalu UZUR.. Namun demikian, memindahkan perKHIDMATan BAS di sana ke TBS adalah perBUATan BODOH lagi 'BANGANG'.. Bukan sahaja menyeksa penumpang dari KL.. Malah mereka yang datang dengan BAS dari Pantai Timur pun terpaksa TURUN nun JAUH di selatan KL pulak.. SEMUA maklum bahawa BAS-BAS ke Pantai Timur pasti akan ke Gombak sebelum masuk ke Plaza Tol Karak meneruskan perJALANan.. Kenapa ianya TIDAK diambil KIRA sebelum memindahkan OPERASI terSEBUT?

Kerajaan boleh aje memBINA seBUAH HENTIan BAS di Gombak yang DEKAT dengan AKSES LRT.. AKIBAT ke'BANGANG'an meRANCANG oleh BUDAK-BUDAK PTD dan jugak  ke'BANGANG' meLANTIK MENTERI PENCEN yang dah 'MENOPAUS' lagi 'DEADWOOD' sebagai PENGERUSI SPAD, maka jadiklah ianya SLOGAN - RAKYAT diketepikan, FULUS memBUNCITkan PERUT diUTAMAkan!.. Err.. Dengar KATAnya, tatkala HARGA bahan API semakin menurun, PENGERUSI SPAD menCADANGkan nak NAIKkan HARGA TAMBANG pengangkutan AWAM?


Wah.. Makin BUNCITlah PERUT mereka? KOS HIDUP takde pulak menurun? Oh ye, perlu ke diSEBUTkan siapakah yang begitu 'BANGANG' meLANTIK dia ini?


HE!HE!HE! Mintak MAAF KATAlah, setakat inilah kita tak pernah lagi JUMPA mana-mana INDIVIDU yang diLANTIK olehnya ini 'PERFORM'kan KERJA mereka dengan BAIK.. SEMUAnya JENIS mengipas TUAN demi memBUNCITkan PERUT sendiri..

Wallahualam..

4 comments:

  1. Penubuhan SPAD...
    antara langkah BANGANG kerajaan
    Stkt nak bg jawatan kt kroni
    Baik x payah


    Mat Umno Pendang

    ReplyDelete
  2. setujuuu sangaatttt.......pernah tunggu anak buah naik bas dari kelantan, kol bagitau dah sampai tol gombak pukul 4 petang , tapi sampai pukul 8 mlm belum sampai tbs, nak tau kenapa ? semua jalan ke tbs memang sesak macam ulat taik kalau hari bekerja. memang perancangan bangang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau budak2 ptd ni cerdik, benda ni dh dlm kepala masa merancang. Kt mana2 jabatan dan kementerianpun, geng2 ptd ni lah yg rasa cerdik dan bijak. Masalahnya mereka sentiasa perasan hebat, tetapi menyusahkan. Ptd dan spad, dua entiti yg merugikan.

      Delete
  3. PTD manja. Biasanya ada panel utk study benda2 ni. Dlm panel terdiri drp org2 kementerian & lecturer2 dr U yg pro pembangkang. Bukan terrer pun depa ni. Harap Ada PhD tapi bodoh.

    Depa ni mana penah naik pengangkutan awam pun. Bab melingkup duit gomen no satu.

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan