Tuesday, December 30, 2008

P36 Kuala Terengganu - Bukan UMNO VS PAS tapi Level 4 BOYS VS Geng ERDOGAN?



ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Sedikit SOROTAN pasal pilihanraya kecil P36 Kuala Terengganu kali ini.. Nampaknya Sudah pasti yang akan bertanding adalah PAS melawan UMNO.. UMNO sudah pun mengemukakan nama calon lebih awal iaitu Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh sementara PAS pula masih belum mengemukakan nama calonnya kerana difahamkan masih diperingkat perbicangan.. UMNO mengemukakan nama calon lebih awal dengan tujuan untuk membolehkan calon tersebut menyelesaikan sebarang masalah yang mungkin timbul dikalangan jentera parti sendiri.. Ini kerana, Datuk Wan Farid digambarkan sebagai orang yang 'kurang mesra' dengan akar umbi UMNO sendiri.. Malah, Datuk Wan Farid juga digambarkan sebagai orang Khairy Jamaluddin dan salah seorang ahli 'Level 4 BOYS' - kumpulan yang menyebabkan kemarahan rakyat terhadap UMNO!

Strategi mengemukakan nama Wan Farid lebih awal agar beliau dapat turun ke akar umbi untuk mententeramkan keadaan dan mengelakkan berlakunya kejadian 'cah keting' semasa hari pengundian.. Pengalaman kekalahan UMNO di Permatang Pauh menyaksikan bagaimana ahli-ahli UMNO sendiri menolak calon UMNO.. Daripada 20 ribu ahli, calon UMNO hanya mendapat undi sekitar 15 ribu lebih aje.. Inilah yang menakutkan UMNO sendiri apabila berlakunya pilihanraya kecil.. UMNO bimbang kemarahan rakyat yang menyebabkan keMEROSOTan undi pada pilihan raya umum lalu akan berlanjutan.. Untuk itu, UMNO mesti memastikan tiada perpecahan diperingkat akar umbi kesemua ahli UMNO memberikan undi kepada calon UMNO semasa pilihanraya..

Namun, Wan Ahmad Farid sendiri dalam temuramah dengan Utusan Malaysia yang diterbitkan pada hari Ahad 28 Disember mengakui dia gagal 'MEMISAHKAN' dirinya dengan pengaruh Pak Lah atau lebih tepat lagi Khairy Jamaluddin.. Memang nama Wan Farid dikenali ramai terutamanya apabila dia dan abangnya Wan Hisyam dikaitkan dengan PROJEK MEGA Pak Lah seperti Monsoon Cup dan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man.. Projek yang gagal memberi manfaat kepada rakyat Terengganu sebaliknya didakwa mengenyangkan perut 'Patrick Badawi' menyebabkan kemerosotan undi dipihak BN semasa pilihanraya umum lalu.. Adakah kemarahan rakyat Terengganu masih bersisa? Kita TUNGGU............

Dipihak PAS pula, mereka masih berbelah-bagi tentang calon yang bakal ditonjolkan.. Bagi pihak PAS Terengganu, mereka sudah tentu mahukan anak tempatan untuk menentang calon UMNO.. Namun kenyataan Datuk Nik Aziz selaku Mursyidul Am PAS menyebabkan berlakunya kecelaruan dalam pemilihan calon.. Datuk Nik Aziz dikatakan ingin meletakkan calon luar seperti Mat Sabu dalam pilihanraya kali ini.. Tambahan pula, Mat Sabu walaupun sebagai calon luar berjaya mengurangkan undi UMNO dengan banyak semasa pilihanraya umum sebelum ini..

Keinginan Nik Aziz ini dikatakan dipengaruhi oleh Geng ERDOGAN di dalam PAS yang 'berKIBLATkan' DS Anwar Ibrahim.. Usaha ini sangat ditentang oleh golongan 'OTAI' dalam PAS yang lebih mementingkan kelangsungan PAS sebagai sebuah parti.. Golongan 'OTAI' ini ingin menjadikan PAS sebagai sebuah parti yang DOMINAN dalam Pakatan Rakyat dan tidak dipengaruhi termasuk oleh DS Anwar sendiri.. Kita semua kenalah menunggu hingga awal tahun depan untuk mengetahui seiapa calon PAS..

Baik Level 4 BOYS mahu pun Geng ERDOGAN, kedua-dua kumpulan ini SANGAT dibenci oleh ahli-ahli parti masing-masing.. Bukan rahsia lagi keMARAHan rakyat terhadap Level 4 BOYS telah menyebabkan BN hilang kuasa di 5 buah negeri.. Malah sukar untuk menyatakan rakyat telah 'meMAAFkan' UMNO kerana Level 4 BOYS yang diketuai oleh Khairy Jamaluddin telah pun menjelmakan diri mereka sebagai penyokong DS Najib pula!Malah penguasaan Level 4 BOYS dalam media banyak memberikan PUBLISITI berlebihan kepada Khairy dan sekutunya dalam UMNO..

Geng ERDOGAN pula sering dipertikaikan kesetiaan mereka kepada PAS.. Ini kerana, Geng ERDOGAN lebih cenderung atau lebih setia kepada 'Penaung tidak RASMI' mereka iaitu DS Anwar Ibrahim.. Geng ERDOGAN sebenarnya berperanan untuk 'meNEUTRALkan' PAS agar PAS lebih mudah bekerjasama dan tidak TAKSUB kepada agenda parti mereka.. Ini telah menimbulkan kemarahan dikalangan pucuk pimpinan PAS kerana PAS sebagai sebuah parti yang jauh lebih 'SENIOR' dalam Pakatan Rakyat seharusnya lebih berpengaruh dalam membuat keputusan.. Malangnya, suara PAS dalam Pakatan Rakyat kebelakangan ini dilihat sebagai suara 'NYANYUK' atau Melukut di tepi Gantang' oleh rakan-rakannya dalam PKR dan DAP..

Apabila berlangsung debat antara Khairy dan Datuk Husam Musa di Kota Bharu, ramai menyaksikan bagaimana keGAGALan Datuk Husam menjawab isu berkaitan HUDUD yang selama ini menjadi 'trademark' PAS.. Inilah contoh Geng ERDOGAN yang bukannya SERIUS kepada perjuangan PAS sebaliknya menjadikan PAS sebagai platform untuk kerjaya politik mereka.. Kita juga menyaksikan PUBLISITI meluas oleh media yang dikuasai Level 4 BOYS khususnya TV3 dan Media Prima terhadap apa yang dikatakan 'KeMENANGan Khairy ke atas Husam'.. Sedangkan semua MAKLUM agenda beri PUBLISTI berlebihan itu hanya kerana Khairy ingin bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO pada Mac 2009.. Kalau Khairy sekadar ahli biasa, ada ke PUBLISITI macam tu? HE!HE!HE!

Apa pun kita harap pengundi di Kuala Terengganu berWASPADA dengan TAKTIK kotor baik daripada Level 4 BOYS mahu pun Geng ERDOGAN nih! Tidak ada UNTUNGnya kalau kita mengundi atau mengamanahkan kuasa kepada kedua-dua golongan ini.. Yang RUGInya tetap rakyat macam kita.. Perjuangan UMNO atau PAS sekarang ini sedang diROSAKkan oleh kedua-dua golongan ini.. Selagi mereka tidak dipisahkan dengan parti masing-masing, jangan HARAPlah nasib anda akan dibela..

Wallahualam..

2 comments:

  1. HAHAHA! Cantek betui artikel hang kali ni bro! ... Tingkat 4 VS Erdogan! hehehe ...

    Hang tau dak, kerana Kuala Terengganu ni punya pasai, kawan-kawan aku yang totok PAS mula tension dengan parti diorang sendiri! Kha Kha Kha! Dulu diorang kata UMNO bermasalah, parti gila kuasa ...

    Sekarang dah kena bayaq cash dengan Allah! Kat dunia lagi Tuhan dah tunjuk ... lawak betoi! Lebai-lebai PAS dah pun bercakaran sesama sendiri untuk jadi MP (kalau menang, dan dikatakan percentage kemenangan adalah berpihak kepada PAS!) hehehe ....

    Lebai-lebai PAS oiiii ... hangpa semua pun sama saja! Gila kuasa dahhhh nampaknya! ....


    AloQStaQ

    ReplyDelete
  2. Kita kalah, we damned!!
    Kita menang, we are doomed!!

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan