Tuesday, January 20, 2009

Daripada sebuah LCCT menjadi sebuah bandar - Kenyang betul 'BROKER' nih?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Nampaknya isu LCCT-East masih belum SELESAI lagi.. Kali ini ada pihak menDAKWA isu LCCT-East cuba diPOLITIKkan oleh sesetengah pihak.. Benar ke? Atau sekadar dakwaan untuk cuba TUTUP keGAGALan menJAWAb persoalan yang dikemukakan? Kalau ikut laporan Agenda Daily, nampanya bukan takat bukak LCCT aje.. Nak buat siap dengan bandar sekali! Kenyang le sapa jadik BROKER tuh? HE!HE!HE!

Jangan politikkan isu LCCT

Cadangan Air Asia untuk membina sebuah lagi Terminal Lapangan Terbang Kos Rendah (LCCT)di Labu, Negeri Sembilan tidak harus dipolitikkan kerana ia bertujuan semata-mata untuk meningkatkan ekonomi negara dan memberi keselesaan kepada rakyat.

Apa yang nak kecoh? Kami bukannya guna duit kerajaan, kami hanya mahukan kebenaran membina satu lagi kemudahan pengangkutan, kata pengerusi Air Asia, Datuk Aziz Bakar apabila diajukan pendapatnya mengenai cadangan syarikat itu dipersoalkan beberapa pihak.

"Kami bukan hanya mahu membina LCCT, tetapi menjadikan Labu sebuah hub pengangkutan dan "Airport City (Bandar Lapangan Terbang) yang serba canggih dan lengkap dengan kawasan perumahan, sekolah, hospital, hotel, sistem pengangkutan yang tersusun serta taman tema yang dapat menarik pelancong," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

"Yang pasti, projek ini akan melahirkan banyak peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia, dan ini secara langsung dapat membantu usaha kerajaan untuk meningkatkan ekonomi negara ini. Ia juga adalah inisiatif kami untuk memenuhi tanggungjawab sebagai syarikat swasta bagi menyokong pakej ransangan yang diumumkan kerajaan," katanya.

Datuk Aziz berkata terminal lapangan terbang di Labu itu dijangka siap pada 2011 sementara projek "Airport City", jika diluluskan akan dibuat secara berperingkat-peringkat dan akan mengambil masa 10 tahun.

Menurutnya kos projek membina terminal di Labu itu dianggarkan RM1.6 billion dan Air Asia telah bersetuju untuk menjadikan Sime Darby sebagai rakan niaganya.

Mengenai cadangan mengadakan satu lagi LCCT di Batu Berendam, Melaka, Aziz berkata pihaknya telahpun berunding dengan Kerajaan Negeri Melaka.- 19/1/2009


Tu dia.. Kami bukan guna DUIT kerajaan kata dia.. Agaknya apa yang dimaksudkan dengan istilah GLC kalau bukan Government Linked Company? Perkataan Government tuh bermaksud 'LEMBU' agaknya? KAH!KAH!KAH!

Kalau buat LCCT kos dianggarkan sekita RM1.6 hingga RM3 bilion.. Kalau lengkap dengan BANDAR sekali maunya melonjak jadi RM10 bilion? Tak gitu? Fuhh.. Banyak benar duit Sime Darby? Seluruh dunia ada masalah ekonomi, Sime Darby aje kaya=raya? Oppss.. SILAP.. Bukan duit Kerajaan.. Walaupun pemegang saham utama Sime Darby adalah Permodalan Nasional Berhad(PNB), maka KONONnya bukan duit kerajaan.. Takpe.. Kami sebagai rakyat bukan tau pun apa itu PNB.. Yang kami tau Skim Amanah Saham seperti ASN dan ASB yang dikendalikan oleh PNB aje.. HE!HE!HE!

Sekitar sejam lebih perjalanan ke sebelah selatan, kita akan jumpa pulak LCCT baru kat Batu Berendam, Melaka.. Banyak gila LCCT? Dah jadik 3 pulak dah termasuk dengan LCCT-East nih.. Hebat betul projek nak kasi kenyang BROKER nih? Ingatkan bila IJN terlepas, dok diam aje? Jarak semua LCCT pulak sekitar 2 jam perjalanan kereta.. Boleh le 'set-up' satu lagi KORIDOR dan namakannya sebagai Koridor Pembangunan LCCT khusus untuk Air Asia! HE!HE!HE!

Wallahualam..

2 comments:

  1. GLC nak bersaing antara satu sama lain kot (Sime KLIA-east dgn MAHB KLIA) nanti akan adala mana2 satu ni yg akan mampus..ha..masa tu Government atau lembu yg akan bail out ?

    ReplyDelete
  2. ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

    Dulu Sime Darby bersaing dengan Golden Hope Pantation dan Kumpulan Guthrie.. Jadik digabungkan jadik entiti perladangan terbesar..

    Mungkin yang ni pun patut gabung jugak kot? HA!HA!HA!

    Wallahualam..

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan