Wednesday, February 04, 2009

Aku dah naik MUAK tengok GELAGAT 'Pejuang Bahasa' pasal isu PPMSI!



ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Dah takde kerja agaknya pak cik-pak cik yang mengaku diri masing-masing sebagai Pejuang Bahasa tuh sampaikan sanggup nak berdemo depan Istana Negara hanya untuk mebantah PPMSI? PPMSI ni tak lebih daripada sekadar nak suruh anak-anak kita BELAJAR! Yang lebih berhak menyuarakan pasal isu PPMSI ini adalah pihak ibu bapa bukan pak cik-pak cik TUA KUTUK nih yang selama menjawat jawatan dalam Dewan Bahasa dan Pustaka tuh sekadar kerja makan ELAUN BUTA! Itu aje ke tindakkan yang boleh dianggap bijak dan KONONnya mampu menyelamatkan Bahasa Melayu?

- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih bila Teresa Kok dan Kerajaan Pulau Pinang menukar papan tanda bertulisan jawi di KL dan Georgetown?
- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih bila nama ALLAH diguna pakai sebagai kata ganti nama Tuhan dalam Bible?
- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih dengan isu penggunaan Bahasa Rojak, Slanga dan Bahasa Pasar di media massa dan media cetak?
- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih dalam usaha melakukan penterjemahan bahan-bahan ilmu daripada Bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain ke dalam Bahasa Melayu?
- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih dalam usaha memperkembangkan Bahasa Melayu di peringkat global? Adakah pak cik-pak cik TUA KUTUK nih yang berusaha membuka Kursi Pengajian Melayu di universiti-universiti di China, Eropah, Rusia dan negara-negara lain?

Tak usahlah bersikap HIPOKRIT lagi MUNAFIK! Pak cik-pak cik TUA KUTUK nih hanya sekadar melakukan 'carmouflage' untuk menutup KELEMAHAN mereka dalam mempertahankan penggunaan Bahasa Melayu di negara ini! Adakah anak-anak Melayu mampu menjadi pakar dalam segala bidang sekiranya belajar ilmu dalam Bahasa Melayu semata-mata? Apakah RUGI kepada Bahasa Melayu jika hanya subjek Matematik dan Sains dipelajari dalam Bahasa Inggeris? Pak cik-pak cik TUA KUTUK nih hanya pandai mengatakan dalam media bahawa anak-anak Melayu di pedalaman akan ketinggalan sekiranya belajar PPMSI.. Malah anak-anak bukan Melayu juga KONONnya turut membantah PPMSI..

Namun, pak cik-pak cik TUA KUTUK nih lupa bahawa sekiranya anak-anak Melayu di pedalaman tidak dididik melalui PPMSI, mereka tidak akan mampu ke mana-mana dan sekdara menjadi HAMBA orang dalam era globalisasi ketika ini.. Malah pihak yang mendakwa anak-anak bukan Melayu juga KONONnya turut membantah PPMSI jugak adalah PENIPU kerana mereka GAGAL menjelaskan kenapa anak-anak bukan Melayu ini tidak MEMBANTAH pun bila mereka belajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris di Singapura, Australia, Taiwan, US atau di Eropah?

Malah pak cik-pak cik TUA KUTUK ini jugak tidak pernah dapat beri penjelasan atau pun STATISTIK baik dalam Bahasa Melayu mahu pun dalam Bahasa Inggeris tentang apa yang mereka MAKSUDkan dengan keGAGALan PPMSI! Jangan sampai anak-anak bangsa anda menghina anda kerana mengabaikan peluang mereka untuk menimba ILMU dalam mengahdapai era globalisasi!Itu adalah kesalahan dan DOSA besar terhadap nasib anak bangsa sendiri! Malah semalam akhbar Utusan Malaysia juga memaparkan bantahan awam terhadap perangai pak cik-pak cik TUA KUTUK ini yang KONONnya berlagak sebagai 'PEJUANG BAHASA'!

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum

Malang nasib anak Melayu kerana nak belajar pun disekat oleh pak cik-pak cik TUA KUTUK bangsa Melayu sendiri!

Wallahualam..

1 comment:

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan