Thursday, February 26, 2009

DEBAT antara Pemuda UMNO dengan Lebai PAS Erdogan pasal PPMSI - Macam nak BODOHkan rakyat aje?



ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Semasa melayari Blog sahabat bernama Desperado, pemilik Blog ini mendapati ada penulisan daripada seseorang bergelar 'Pelajar Veteran Jepun 2009' yang tujuan asalnya untuk mempertikaikan PPMSI telah mempertikaikan KONONnya lulusan Jepun dari negara ini terpaksa bergantung kepada soalan KAKOMON atau ramai yang tidak mempunyai bunshou-ryoku (kemahiran mengarang)dalam Bahasa Jepun.. Kepada penulis tersebut saya cuma ingin katakan "Tengok KAKIlah dulu! - Ingat kami nih LEMBAB OTAK macam ko ke? Ingat kami nih macam kawan-kawan ko yang keje beli kereta, kahwin awal pakai duit biasiswa JPA atau dok mengulang study bertahun-tahun pasal tak lulus peperiksaan? Kalau bunshou-ryoku (kemahiran mengarang)dalam Bahasa Jepun pun tak reti, ko tulis THESIS ko dalam bahasa apa? Jawa? Tamil? Urdhu? Atau main 'copy and paste' THESIS orang dulu-dulu? KAH!KAH!KAH!".. Inilah sifat Melayu yang kalau dihantar ke planet mana pun masih LEMBAB OTAK dan MALAS nak belajar! HE!HE!HE!

OKlah, kita tinggalkan dulu pelajar veteran Jepun yang masih tebal dengan sifat kelemahan Melayu ketika menuntut ilmu.. Kita berbalik kepada tajuk berkenaan dengan usaha untuk mengajurkan DEBAT antara Pemuda PAS dengan Pemuda UMNO berhubung isu PPMSI.. Naib Ketua Pemuda UMNO, dilaporkan sedia menyahut cabaran Dewan Pemuda Pas untuk berdebat berhubung isu Pengajaran, Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).. Nampaknya disebabkan isu PPMSI yang menyaksikan cubaan segelintir TUA KUTUK pemakan GAJI BUTA ketika di DBP untuk menghalangnya telah dikutip oleh beberapa ahli politik dan dijadikan modal politik mereka.. HE!HE!HE!

Tak perlulah kita ulas tentang tujuan atau kepentingan PPSMI pasal dalam Blog ni pun dah jenuh diulas.. Sampaikan ada orang nak TUTUP lagi Blog ini HE!HE!HE! Cuma yang patut kita persoalkan ialah kenapa isu PPSMI yang sepatutnya isu pendidikan telah dieksploitasikan sebegitu dahsyat hingga menjadi isu POLITIK? Soalnya senang sahaja, tanyalah ibu bapa, para pelajar dan golongan pendidik samada mereka SETUJU atau TIDAK dengan PPMSI? Ini yang pergi tanya para TUA KUTUK pemakan GAJI BUTA ketika di DBP, ahli-ahli POLITIK Lebai PAS yang tak masuk sekolah kerja tolak TROLI kat airport', pertubuhan Dong Zhong yang bukan sahaja tak setuju dengan PPMSI malah belajar dalam Bahasa Melayu pun bukannya diorang mau, tuh buat apa? Target atau sasaran orang yang patut ditanya tuh tak kena.. Nampak sangat keBODOHan masing-masing dalam isu ini..

Dalam soal DEBAT ini pula, kita tahu Lebai PAS terutamanya yang golongan Erdogan dan perasan Erdogan memang menentang PPMSI.. Ye la, kalau semua dalam PAS ada PhD, ada ke orang nak pilih bekas penolak troli kat 'airport' jadi MP PAS dalam Parlimen? Dah le tak pergi sekolah, orang nak belajar PPMSI pun dia yang bersungguh nak membantah! HE!HE!HE! Kenapa pulak Naib Ketua Pemuda UMNO yang dipilih untuk suarakan hasrat berdebat ini? Dah le dia pun bukannya pernah belajar di Malaysia? Bukannya dia pernah ambil SRP atau SPM di Malaysia? Tambahan pulak dia pun bukannya SETUJU dengan PPMSI dan pernah dizahirkan secara tidak langsung dalam slot 'HUJAH' di TV9 baru-baru ini.. Ye la, kalau semua orang pandai ilmu dalam Bahasa Inggeris nanti, tak ada le orang nak KAGUM bila disuakan 'title from OXFORD' tuh! HE!HE!HE!

Apabila isu PPSMI nih dipolitikkan, nampak sangat kita sebagai rakyat Malaysia memaparkan kebodohan kita sendiri.. Orang boleh kata kita nih MALAS BELAJAR, takut dengan CABARAN, menolak ILMU, tak ada KEYAKINAN DIRI dan bermacam perkara lagi yang tak sepatutnya.. Tak MALU ke? Malaysia bukannya negara yang mula-mula mempraktikkan PPMSI ini.. Singapura sejak merdeka lagi dah mempraktikkannya.. Begitu juga dengan Brunei.. Malah, teknokrat dari India, Korea Selatan, Jepun dan Taiwan yang mahir dalam Bahasa Inggeris sudah pun menjangkaui jumlah teknorat kita dengan kemahiran yang sama.. Kita aje yang masih belum MATANG walaupun dah MERDEKA 52tahun! Kalau JATI DIRI kita kuat, belajarlah 100 Bahasa pun, tak adanya hilang Bahasa Melayu tuh!

Wallahualam..

1 comment:

  1. WOI!!! Berdosa hangkata lagu tu kat ulama'-ulama' bahasa Melayu tu...depa alim mengenai ilmu bahsa Melayu, kta ni mana reti. Fatwa, hukum hakam dan hala-haram bahasa Melayu depa yang ada title ulama' saja yang boleh hurai....

    PPSMI ni mungkin akan difatwakan sebagai haram selepas mereka mengadakan beberapa mu zakar rah lagi!!! Sentuh lepas ni kena samak!

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan