Friday, February 20, 2009

Ketidak-stabilan ala 'BANANA REPUBLIC' di Perak menimbulkan keMARAHan orang Melayu


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Terus-terang katalah, rakyat dah mula naik MUAK dan MELUAT dengan ketidak-tentuan POLITIK di Perak.. Apa yang berlaku bukan sahaj melukakan hati rakyat dan para pengundi, malah turut menjejaskan kestabilan dan ketenteraman di negeri Perak.. Bukan sahaja perancangan pembangunan akan terbantut, projek pembangunan yang sedia ada pun mungkin akan terbatal.. Sepatutnya pihak-pihak yang berkenaan BERHENTI dari terus mengadakan POLEMIK tanpa henti terhadap rakyat jelata negeri Perak.. Dikhuatiri ketidak-stabilan yang berlaku akan turut merebak ke negeri-negeri lain jugak..

Keadaan politik di Perak tak ubah seperti 'BANANA REPUBLIC' yang mana kerajaan yang dibentuk mudah digugat kestabilan dan pentadbirannya kucar-kacir.. Kegiatan ekonomi banyak yang tergendala dan berlaku huru-hara atau demonstrasi jalanan di merata tempat.. Tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V.Sivakumar, menggantung Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan dewan, diibaratkan seperti "tikus membaiki labu". Bukankah ada jalan penyelesaian termasuk menyelesaikannya di mahkamah? Adakah para DALIT ini takut ke mahkamah untuk menegakkan apa yang dikatakan KONONnya hak mereka?

Beberapa penganalisis politik berkata langkah itu akan hanya mengusutkan lagi krisis politik di Perak dan mengelirukan masyarakat.Persoalannya ialah apakah matlamat sebenar Sivakumar menggantung Zambry dan enam exco itu yang telah dilantik dengan perkenan Sultan Perak Sultan Azlan Shah? Siapakah Sivakumar untuk membuat KEPUTUSAN ala 'KEPALA MAK BAPAK DIA' sehingga menjejaskan kestabilan di negeri Perak? Dia hanya SPEAKER yang dilantik oleh majoriti ahli dewan.. Dia patut sedar bahawa majoriti ahli dewan sudah tidak berpihak kepadanya lagi dan kalau dia tahu MALU, dia sepatutnya LETAK JAWATAN sahaja..

Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak yang dipengerusikan Sivakumar, menggantung dan melarang Zambry dan enam anggota exconya daripada menghadiri sidang dewan masing-masing selama 18 dan 12 bulan berkuatkuasa serta-merta, kerana mendakwa tindakan Zambry dan exco itu mengangkat sumpah jawatan mereka bertentangan dengan Undang-undang Tubuh Negeri serta menghina DUN Perak.. Inilah dia kalau diberi jawatan kepada golongan 'MABUK TODI'! Habis dipermainkannya undang-undang tanpa berpandukan akal fikiran.. Dia ingat ini Parlimen India - KONGRES lawan BJP ke?

Seharusnya kerajaan-kerajaan negeri yang masih lagi berSULTAN sepatutnya mengambil inisiatif menetapkan bahawa bukan sahaja jawatan Menteri Besar, malah jawatan SPEAKER DUN pun sepatutnya disandang oleh orang Melayu beragama Islam! Kita sedar hanya bangsa Melayu sahaja yang masih TAAT dan menjunjung kasih terhadap Baginda Sultan di negeri masing-masing.. Sebab itulah yang beriya-iya membantah perkenan Sultan Perak berkenaan penubuhan kerajaan baru ini kebanyakkannya DALIT-DALIT YANG BERASAL DARI BENUA TAMIL yang mabuk kuasa sahaja! Undang-undang tubuh negeri di setiap negeri yang berSULTAN wajar dipinda agar kedaulatan dan kehormatan bangsa Melayu terpelihara selama-lamanya..

Wallahualam..

2 comments:

  1. Semebelih je speaker DUN perak ni kasi sama Samy di batu caves je..
    Sorang lagi yang kena humban ialah manjungmari bekas navy pencen selama 7 tahun dah. Orang kuat Ir Nizar meroyan

    ReplyDelete
  2. inilah akibatnya kalau melayu tu mudah menyumpah sesama sendiri...taraf speeker tu sama ke dengan taraf raja.bukanke raja tu punya daulat.bukan ke raja tu ketua satu agama islam....tak raseke kita semua masanye dah sampai bersatu kembali..bukan demi kepentingan orang orang seperti speeker tapi demi kepentingan islam....insyallah

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan