Saturday, August 22, 2009

DUN Permatang Pasir - UMNO ni nak bertanding untuk menang ke tak nak ni?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Tinggal beberapa hari lagi untuk mengundi, nampaknya KEMPEN UMNO untuk calonnya Rohaizat Othman masih lagi boleh dikatakan HAMBAR dan LEMAU.. Ditambah lagi apabila memasukki bulan puasa, dijangkakan suasana HAMBAR dan LEMAU masih menyelubungi jurukempen UMNO pada pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir kali ini.. Mungkin setelah penat kerja keras di DUN Manek Urai, UMNO kelihatan agak LETIH untuk berhadapan dengan PAS di Permatang Pasir?

Sebenarnya, sudah dua kali pilihanraya kecil berlangsung di Pulau Pinang selepas pilihanraya umum ke-12 (PRU-12).. Yang UNIKnya, kesemua pilihanraya kecil tersebut berlangsung dalam satu kawasan yang sama iaitu Parlimen Permatang Pauh yang mengandungi DUN Penanti dan DUN Permatang Pasir kali ini.. Parlimen Permatang Pauh, UMNO kalah TERUK kerana majoriti yang diperolehi oleh Penasihat PKR meningkat.. Manakala bagi DUN Penanti pula, UMNO tidak bertanding atas alasannya sendiri.. Kesannya PKR menang mudah walaupun lebih separuh pengundi tidak kelaur mengundi.. Bagaimana pulak dengan DUN Permatang Pasir kali ini?

Seolah-olah UMNO tidak ada isu lain untuk dibawa selain daripada isu pembangunan atau nak tanya jalan mana nak ditar dan parit mana yang tersumbat? Malah, UMNO dilihat tidak begitu bersemangat untuk mendedahkan kelemahan lawan mereka dan juga kelemahan kepimpinan kerajaan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh DAP di Pulau Pinang.. Isu yang dibawa oleh UMNO adalah isu luar yang takde kaitan pun dengan negeri Pulau Pinang seperti isu MB Kelantan mengkelaskan Islam UMNO dan jugak kali ini menyaksikan pulak Ketua Pemuda UMNO cuba menjuarai isu PENGUNDI HANTU!

Kita memang tahu kalau bab memburukkan lawan, calon mana-mana parti dari Pakatan Rakyat memang AGRESIF.. Untuk mengatasinya, calon-calon UMNO seharusnya bermati-matian cuba memberi penjelasan dan pada masa yang sama, cuba menyerang kembali pihak lawan dengan mendedahkan kelemahan mereka.. Namun, perkara tersebut dilihat tidak berlaku di DUN Permatang Pasir.. Malah, tak keterlaluan kalau dikatakan semasa pilihanraya kecil DUN Penanti, calon bebas Aminah Abdullah dilihat jauh lebih bekerja keras walaupun tanpa sumber yang mencukupi berbanding dengan jurukempen dan jentera UMNO pada piliharaya kecil DUN Permatang Pasir kali ini..

Ini yang dikatakan, UMNO ni nak bertanding untuk menang ke atau sekadar nak cukupkan syarat disamping nak tunjukkan UMNO nih banyak duit, boleh bertanding pilihanraya bila-bila masa? Kalau semangat bertanding sekadar nak melepaskan batuk ditangga, lebih baik tak usah bertanding! Kalau UMNO merasakan pemilihan agung UMNO lebih penting berbanding dengan bertanding pilihanraya kecil untuk memperjuangkan kepentingan rakyat, kami sebagai rakyat akan 'MENUNAIKAN' hasrat UMNO tersebut pada pilihanraya umum nanti!

Nampaknya TS Muhyiddin pun turun ala kadar aje berkempen di Permatang Pasir.. DS Najib dengar cerita pergi bercuti ke luar negara.. Tun Dr. Mahathir pernah menawarkan diri untuk turut sama berkempen, namun senyap-sunyi aje tawaran tersebut dipihak UMNO? Bagaimana pulak dengan Tun Abdullah? TIDO lagi ke? KAH!KAH!KAH!

Wallahualam..

1 comment:

  1. Assalamualaikum,
    Wei u jangan dok mengata PAK LAH lah ITUKAN NEGEGI DIA, TAKKAN DIA TAK TOLONG KOT! JIKA DIA TAK TOLONG TERUK BETUI LAA DIA, LGPUN DIA KAN BEKAS PEMIMPIN BESAR. Btw, dia tak suka org panggil TUN.....just call him Pak Lah jea!. Tak sesuai laa beb dipanggil Tun hehhehe!

    ReplyDelete

KOMEN yang membina dan menggalakkan wadah perbincangan sangat dialu-alukan