DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Friday, February 20, 2009

Ketidak-stabilan ala 'BANANA REPUBLIC' di Perak menimbulkan keMARAHan orang Melayu


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Terus-terang katalah, rakyat dah mula naik MUAK dan MELUAT dengan ketidak-tentuan POLITIK di Perak.. Apa yang berlaku bukan sahaj melukakan hati rakyat dan para pengundi, malah turut menjejaskan kestabilan dan ketenteraman di negeri Perak.. Bukan sahaja perancangan pembangunan akan terbantut, projek pembangunan yang sedia ada pun mungkin akan terbatal.. Sepatutnya pihak-pihak yang berkenaan BERHENTI dari terus mengadakan POLEMIK tanpa henti terhadap rakyat jelata negeri Perak.. Dikhuatiri ketidak-stabilan yang berlaku akan turut merebak ke negeri-negeri lain jugak..

Keadaan politik di Perak tak ubah seperti 'BANANA REPUBLIC' yang mana kerajaan yang dibentuk mudah digugat kestabilan dan pentadbirannya kucar-kacir.. Kegiatan ekonomi banyak yang tergendala dan berlaku huru-hara atau demonstrasi jalanan di merata tempat.. Tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V.Sivakumar, menggantung Menteri Besar Datuk Dr Zambry Abdul Kadir dan enam anggota exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan dewan, diibaratkan seperti "tikus membaiki labu". Bukankah ada jalan penyelesaian termasuk menyelesaikannya di mahkamah? Adakah para DALIT ini takut ke mahkamah untuk menegakkan apa yang dikatakan KONONnya hak mereka?

Beberapa penganalisis politik berkata langkah itu akan hanya mengusutkan lagi krisis politik di Perak dan mengelirukan masyarakat.Persoalannya ialah apakah matlamat sebenar Sivakumar menggantung Zambry dan enam exco itu yang telah dilantik dengan perkenan Sultan Perak Sultan Azlan Shah? Siapakah Sivakumar untuk membuat KEPUTUSAN ala 'KEPALA MAK BAPAK DIA' sehingga menjejaskan kestabilan di negeri Perak? Dia hanya SPEAKER yang dilantik oleh majoriti ahli dewan.. Dia patut sedar bahawa majoriti ahli dewan sudah tidak berpihak kepadanya lagi dan kalau dia tahu MALU, dia sepatutnya LETAK JAWATAN sahaja..

Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN Perak yang dipengerusikan Sivakumar, menggantung dan melarang Zambry dan enam anggota exconya daripada menghadiri sidang dewan masing-masing selama 18 dan 12 bulan berkuatkuasa serta-merta, kerana mendakwa tindakan Zambry dan exco itu mengangkat sumpah jawatan mereka bertentangan dengan Undang-undang Tubuh Negeri serta menghina DUN Perak.. Inilah dia kalau diberi jawatan kepada golongan 'MABUK TODI'! Habis dipermainkannya undang-undang tanpa berpandukan akal fikiran.. Dia ingat ini Parlimen India - KONGRES lawan BJP ke?

Seharusnya kerajaan-kerajaan negeri yang masih lagi berSULTAN sepatutnya mengambil inisiatif menetapkan bahawa bukan sahaja jawatan Menteri Besar, malah jawatan SPEAKER DUN pun sepatutnya disandang oleh orang Melayu beragama Islam! Kita sedar hanya bangsa Melayu sahaja yang masih TAAT dan menjunjung kasih terhadap Baginda Sultan di negeri masing-masing.. Sebab itulah yang beriya-iya membantah perkenan Sultan Perak berkenaan penubuhan kerajaan baru ini kebanyakkannya DALIT-DALIT YANG BERASAL DARI BENUA TAMIL yang mabuk kuasa sahaja! Undang-undang tubuh negeri di setiap negeri yang berSULTAN wajar dipinda agar kedaulatan dan kehormatan bangsa Melayu terpelihara selama-lamanya..

Wallahualam..

2 comments:

Anonymous said...

Semebelih je speaker DUN perak ni kasi sama Samy di batu caves je..
Sorang lagi yang kena humban ialah manjungmari bekas navy pencen selama 7 tahun dah. Orang kuat Ir Nizar meroyan

Anonymous said...

inilah akibatnya kalau melayu tu mudah menyumpah sesama sendiri...taraf speeker tu sama ke dengan taraf raja.bukanke raja tu punya daulat.bukan ke raja tu ketua satu agama islam....tak raseke kita semua masanye dah sampai bersatu kembali..bukan demi kepentingan orang orang seperti speeker tapi demi kepentingan islam....insyallah

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS