Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Wednesday, July 15, 2009
DUN Manek Urai - UMNO kalah tipis.. Siapa yang patut dipersalahkan?
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Terlebih dahulu BLOG ini INGIN mengucapkan SYABAS kepada Tuan Aziz Tuan Mat, Datuk Mustapha Mohammed dan seluruh barisan kepimpinan UMNO Kelantan di atas KERJA KERAS mereka untuk meMENANGkan parti mereka ini.. Di kala seluruh Malaysia mengatakan UMNO Kelantan mengamalkan BUDAYA 'CAH KETING', sebaliknya UMNO Kelantan dilihat menunjukkan PRESTASI yang sangat HEBAT dalam usaha mereka cuba mengembalikan MARUAH UMNO!
Walaupun KALAH SIKIT aje, namun kalau dibandingkan dengan keputusan PRK di Permatang Pauh, Kuala Terengganu dan Bukit Gantang, ternyata prestasi UMNO Kelantan perlu diberi PUJIAN sewajarnya..
Keputusan PRK DUN Manek Urai akan membuatkan Pok Nik kita tak boleh TIDO MALAM dah.. Maunye masuk ICU Hospital Kubang Kerian lagi kang orang tua nih..
KeKALAHan di DUN Manek Urai tidak wajar tidak patut diperSALAHkan kepada UMNO Kelantan lagi.. Sebaliknya, menurut pemerhatian BLOG ini, punca keKALAHan itu rasanya patut dipertanggung-jawabkan kepada mereka yang berikut:-
1) Ahmad Maslan
Dia nih sebelum nama CALON diUMUMkan lagi dikatakan telah berKAMPUNG dan jadik 'SPY' bagi pihak UMNO di Manek Urai.. Siap berLAKON menoreh GETAH lagi tuh KONONnya tanda simpati dengan nasib penduduk.. Namun apakah maklumat yang disampaikan olehnya kepada jentera UMNO? Apakah dia benar-benar memberitahu apa yang sepatutnya kepada jentera UMNO?
Dia dilihat suka membuat kenyataan yang MENIKAM UMNO balik semasa tempoh berkempen.. Kenyataan dia yang 'BANGGA' kononnya BN yang berjuang memansuhkan PPSMI bukannya pembangkang, ternyata menyinggung dan menyakitkan HATI banyak penduduk kampung yang INGINkan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak mereka..
Kenyataan dia yang dilihat mempersendakan pekerjaan calon PAS sebagai penJUAL ikan semasa berkempen jugak tidak kena dengan SITUASI semasa.. Jenuh jugakla UMNO Kelantan berusaha untuk 'cover' dia! HE!HE!HE!
DAH TAKDE KE ORANG YANG LEBIH LAYAK DALAM UMNO UNTUK JADIK KETUA PENERANGAN? SEMUA DAH KENA BADI TS MAT TAIB? KAH!KAH!KAH!
2) TS MUHYIDDIN YASSIN
Inilah dia pemimpin kita yang semasa penamaan CALON lagi terang-terang mengHINA calon PAS yang bekerja menjual ikan dan tidak berplejaran TINGGI.. Bukankah PAS lebih dulu UMUMkan calon mereka berbanding UMNO? Apalah salahnya selidik sikit latar belakang beliau sebelum buat kenyataan? Orang kampung di Manek Urai bukannya mahukan orang yang ada sijil berjela-jela pun! Cukuplah wakil yang sentiasa berada bersama mereka..
2 Hari sebelum pengundian, TS Muhyiddin telah memberikan 'UGUTAN' yang sangat menyusahkan jentera UMNO dan menyakitkan hati penduduk setempat..
KONONnya, jika penduduk Manek Urai Lama mahukan jambatan yang lebih besar, mereka kena undi UMNO!
BerKEMPEN macam orang tak sekolah! Apa SALAHnya kalau BINA aje jambatan baru tersebut tanpa menjadikkan JANJI MANIS pilihanraya? Itu aje dah cukup untuk menimbulkan PERSEPSI di kalangan pengundi bahawa UMNO hanya bantu rakyat bila UMNO ada kepentingan!
Kenyataan pemansuhan PPSMI oleh TS Muhyiddin jugak sebenarnya menyinggung orang-orang kampung di Manek Urai.. TS Muhyiddin sebenarnya dilihat memandang RENDAH keupayaan orang kampung untuk mempelajari PPSMI.. Tahukah TS Muhyiddin bahawa walaupun mereka sedar anak-anak mereka mungkin ketinggalan, namun peluang belajar PPSMI merupakan peluang yang amat diHARGAI oleh orang kampung kerana mereka menganggap agar nasib anak-anak mereka terbela di masa hadapan?
3) KETUA PEMUDA UMNO
Kalau dia benar-benar nak membantu UMNO berkempen, diSARANkan agar dia hanya bantu UMNO berkempen jika UMNO letak calon di Tel Aviv, Israel! KAH!KAH!KAH!
PERSEPSI orang terhadap dia dah cukup BURUK.. Walaupun sebaik mana 'LAKONAN' dia untuk memikat hati orang kampung, dia akan berterusan GAGAL memikat hati pengundi muda yang merupakan anak-anak kepada orang kampung yang jugak balik mengundi.. Orang kampung boleh la dia 'KENCING' tapi bukan dengan anak-anak orang kampung yang terDEDAH kepada PERSEPSI NEGATIF dia melalui media dan internet semasa mereka di perantauan!
Lagi satu la, dia nih cukup AGRESIF bila berKEMPEN dan buat kenyataan.. Tak habis-habis CABAR orang tuh, CABAR orang nih semasa berucap atau berKEMPEN.. Itulah payahnya bila UMNO buta pergi lantik 'Melayu Foreigner' macam dia untuk bercakap bagi pihak UMNO! Apa yang dia tau pasal adab sopan orang Melayu terutamanya kat kampung-kampung? Orang kampung bukannya suka dengan BUDAYA CABAR-MENCABAR orang yang dia dok lakukan semasa memPROMOSI diri dia tuh! Teruskanlah UMNO menyimpan dia nih demi memusnahkan UMNO sendiri! HE!HE!HE!
4) DS NAJIB TUN RAZAK
Masalah paling besar bila 'BIG BOSS' sendiri tak sanggup turun padang! Hanya tengok dari KL aje.. Kalau jumpa Lee Kuan Yew, siap ada BINI buat perjumpaan susulan lagi? La nih dah pergi Mesir dah..
Kalau dah SEGAN sangat nak jumpa rakyat, kurang-kurang tu apa SALAHnya bagi 'Video Letter' ke untuk pengundi dan mintak jurukempen tu pasangkan semasa ceramah?
Ingat sikit.. Arwah Tun Razak dulu sampai ke ceruk kampung, sanggup dia jumpa rakyat! Tak tengok ke gambar-gambar Tun Razak dalam buku BIOGRAFI 'Jejak Bertapak Seorang PATRIOT' susunan Zainuddin Maidin? Dalam tuh kan ada gambar Tun Razak masuk kampung jumpa rakyat?
------------------------------------------------------------------------------------
Selepas PRU 12, dah 7 kali dah PRK berlangsung.. Satu pun UMNO tak pernah belajar dan masih dengan SINDROM selesanya.. Yang jadik ahli UMNO tuh patut 'PAKSA' lah 'BOSS' tuh dedahkan apa keputusan 'POST'MORTEM setiap kali KALAH PRK? Ini dah tahap teruk pun masih dok berANGAN lagi nih.. HE!HE!HE!
Yang kita tahu, Tun Dr. Mahathir and KCD is nothing to do with the failure of UMNO in Manek Urai! HE!HE!HE!
Sekali lagi SYABAS diucapkan kepada UMNO Kelantan atas kerja keras mereka.. Walaupun KALAH tapi sebenarnya MELAYU menang!
Wallahualam..
Labels:
Cerita Politik
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment