ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
UMNO ada 3 juta lebih ahli.. Namun demikian, UMNO sedar tak sedar sebenarnya terpaksa meMENANGi sebuah 'pePERANGan' dengan 3 juta ahlinya ini.. 'pePERANGan' yang diMAKSUDkan ialah PRU-13 nanti.. Mungkin ada orang akan berTANYA di mana sekutu UMNO dalam BN yang lain seperti MCA, MIC, PPP, Gerakan dan lain-lain? Walaupun jumlah ahli sekutu UMNO yang lain SIGNIFIKAN, mereka terNYATA tidak mampu memBANTU UMNO untuk meMENANGi PRU-13 nanti.. Malah, awal-awal lagi UMNO sepatutnya tahu sekutu mereka beRETORIK kosong menipu DIRI sendiri KONONnya parti mereka sudah PULIH..
Gerakan tidak mampu berbuat apa-apa di Pulau Pinang.. MCA dan MIC mungkin mencari kerusi SELAMAT di Johor, Pahang dan Melaka dan PPP pulak langsung tak boleh diHARAP! BN Sabah pulak masih ber'KHAYAL' mampu mengekalkan kerusi masing-masing.. Sarawak pulak terpaksa berGANTUNG kepada pengaruh TS Taib untuk membantu keMENANGan BN di sana.. TS Taib mungkin 'diLIHAT' seperti Pok Nik 'ALAIHISSALAM' jika GAGAL meNAMAkan pengGANTInya sebelum PRU-13 nanti.. Apa pun, TS Taib mungkin lebih berSEDIA terhadap sebarang keMUNGKINan jika diBANDINGkan dengan para pemimpin UMNO di Semenanjung.. Selain Tun Dr. Mahathir, DS Najib patut dapatkan 'NASIHAT' TS Taib kali ini untuk PRU-13..
Seperti disebut di awal tadi, UMNOlah yang menjadi sasaran SERANGan puak-puak PR.. DAP La'anatullah dah tentu SERANG UMNO.. PAS pun SERANG UMNO.. PKR pun SERANG UMNO.. DAP La'anatullah tahu tak guna mereka menyerang MCA atau Gerakan yang dah LUMPUH.. Mereka pun TAHU mereka hanya BUANG masa dan TENAGA jika berbuat demikian.. Tambahan pulak pemimpin MCA dan Gerakan pun lebih sibuk dengan Hukum HUDUD mengalahkan Lebai-Lebai PAS sendiri.. Bukannya reti nak raih SOKONGan sebanyak mungkin kaum Cina apatah lagi untuk menyerang DAP La'anatullah.. Apa yang mereka TAHU ialah menyalahkan UMNO jika mereka KALAH, bukannya mereka sendiri! Sebab itulah UMNO mesti DAPATkan SOKONGan Melayu 100% terUTAMAnya di Kedah, Kelantan dan Terengganu dengan menterBALIKkan keKUATan PAS di sana..
Terus-terang katalah, jika PAS lawan MCA di kawasan pengundi MAJORITI Cina pun PAS mampu MENANG.. Presiden 'PORNO' MCA tentunya akan ditolak oleh MAJORITI kaum Melayu/ISLAM.. Pengundi Cina pulak dah yakin PAS lebih mudah 'diperBABIkan' (bukan diperKUDAkan ye..) oleh mereka! KeBODOHan Lebai-Lebai PAS yang lebih rela 'diperBABIkan' oleh DAP La'anatullah sebenarnya tidak ada tolok bandingnya dalam mana-mana parti POLITIK di dunia ini.. Ye la.. Bukan SENANG untuk sebuah parti ISLAM yang selama ini diKATEGORIkan sebagai 'HARDCORE' boleh 'diperBABIkan' oleh parti KIASU? PAP di Singapura pun patut angkat TABIK dengan DAP La'anatullah kali ini! HE!HE!HE!
Bagaimana dengan UMNO sendiri? Apakah UMNO sudah bersedia? Rasanya TIDAK.. Kalau dilihat sekarang, jentera PR dah bergerak dengan mengANJURkan ceramah, rapat UMUM, kempen dan segala macam PROPAGANDA.. Mereka jugak menguasai media SIBER seperti Facebook, BLOG, TWITTER dan YouTUBE.. Mereka jugak dah bentuk 'ALLIANCE' dengan BAR Council, NGO-NGO Kristian, NGO-NGO Cina dan puak-puak EKSTREMIS India seperti HINDRAF.. Selain itu, mereka jugak menDAPAT sumber KEWANGAN daripada pihak LUAR seperti yayasan milik ZIONIS Neo-CON dan jugak NGO-NGO Hak ASASI Manusia.. Bagaimana pulak dengan UMNO dan sekutunya dalam BN? Tidur lagi? Patutlah ada pemimpin DAP La'anatullah memperLEKEHkan UMNO sebegini pun dok SENYAP lagi..
Kalau dalam SENARIO pePERANGan, UMNO sebenarnya jauh keTINGGALan dan ada pulak sesetengah pemimpin UMNO patut boleh diSYAKki menDEDAHkan RAHSIA parti semasa berFORUM atau bersemuka dengan mana-mana pemimpin PR dalam majlis-majlis tertentu.. Ini diSEBABkan 'PENYAKIT KeterBUKAan' era PM ke-5 yang menyaksikan UMNO ibarat pihak yang bukan sahaja buka PINTU dan TINGKAP, malah habis DINDING dan BUMBUNG di cabut semata-mata untuk diLIHAT lebih terbuka.. MALANG bagi UMNO kerana mereka yang meLAKUkan sedemikian semasa era PM ke-5 masih BEBAS dalam parti dan diBERIkan jawatan TINGGI pulak dalam GLC untuk terus menSABOTAJ parti.. Sebab itulah bukan RAHSIA lagi ada pemimpin dalam UMNO buat kerja seperti pemimpin PR..
Selain itu, mereka yang diMAKSUDkan jugak berUSAHA 'meRENGGANGkan' UMNO dengan sumber keKUATan parti iaitu SOKONGan orang Melayu/BUMIPUTERA ISLAM.. Ada sahaja kenyataan yang meRUGIkan UMNO dikeluarkan dengan SENGAJA untuk menSABOTAJ hubungan UMNO dengan orang Melayu/BUMIPUTERA ISLAM.. Seolah-olah UMNO bukan lagi Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu sebaliknya dah jadik Pertubuhan 'LIBERAL' Melayu Bersatu.. Sepatutnya ketika ini DS Najib patut LARANG pemimpin UMNO supaya kurang berCAKAP sebaliknya sibuk beKERJA untuk meraih SOKONGan 100% orang Melayu/BUMIPUTERA ISLAM.. Lagi BAGUS kalau DS Najib 'HALAU' para pengKHIANAT yang diMAKSUDkan keluar dari UMNO sebelum kempen PRU-13 bermula.. Ada BERANI?
DS Najib KONONnya dah palu 'GENDANG PERANG' masa PAU hari tuh.. Malah, dah bagi ARAHAN agar sokong 'WINNABLE Candidates' yang diCALONkan.. Dengan kata lain, ARTILERI dan SENJATA dan dikeluarkan dari gudang.. Namun, DS Najib macam terLUPA bahawa 'ASKAR'nya masih dok KHAYAL, ada yang nak LARI dan ada yang jadik 'SPY' kepada MUSUHnya.. 'ASKAR' untuk berPERANG tuh masih berterabur tak tentu HALA.. Kita boleh LIHAT keAGRESIFan 'ASKAR' UMNO ini di medan SIBER seperti Facebook, YouTUBE, TWITTER dan BLOG.. Berapa KERAT aje yang tengah dok berjuang? Yang lain pualk macam mana? Masih dok HARAPkan bantuan media TRADISIONAL seperti RTM, Utusan, Media Prima dan BERNAMA?
Di luar sana pulak, ramai 'ASKAR' UMNO dok berangan KONONnya mereka adalah 'WINNABLE Candidate'.. Sedangkan masa nih mereka patut jumpa RAKYAT, bagi penerangan dan SERANG segala DAKYAH yang diSEBARkan oleh MUSUH.. RUPAnya masih ramai dok TIDUR lagi.. Masih ramai SYOK berSELIMUT atau berGOMOL dengan BINI atau KEKASIH Gelap atas KATIL.. NEGARA Pak-Pak ARAB diTUNDUKkan ZIONIS hanya dengan Facebook, UMNO nak jadik macam tu jugak ke? Atau UMNO memang dah BOSAN jadi kerajaan dan memang nak 'COMMIT Suicide'? Kalau BETUL, itu ditanggung BERES.. Cakap aje bila.. Semuanya boleh diATUR..
Wallahualam..
Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA
DOA KITA SEMUA
Sunday, December 11, 2011
Friday, December 09, 2011
Hari ini dalam SEJARAH - Kota Bharu tapak perMULAan Perang PASIFIK / Perang Dunia ke-2 yang perlu diIKTIRAF..

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Sedikit fakta SEJARAH.. Mungkin RAMAI yang tahu bahawa perang PASIFIK (Pacific War) adalah antara pentas peperangan terHEBAT semasa Perang DUNIA ke-2 selain 'Kempen Eropah' oleh Jerman dan penaklukkan Utara Afrika oleh Itali.. Malah, Malaysia patut berBANGGA kerana Kota Bharu adalah tapak bermulanya perang PASIFIK.. Kita terbaca sebuah BLOG yang mana pemiliknya menDAKWA serangan Jepun ke atas Kota Bharu jugak boleh diIKTIRAF sebagai perMULAan sebenar Perang 'DUNIA' ke-2.. ->KLIK<-
LOGIK yang dipakai oleh juruBLOG ini ialah,
"It became a world war – the Second World War – when Japan attacked Kota Bharu (Malaya, Eastern Hemisphere, British territory) and Pearl Harbor (Western Hemisphere, US territory). The attacks brought Britain and the USA into the war in Asia. It meant the Axis were battling the Allies in both hemispheres – making it a worldwide war."
Kita berSETUJU dengan HUJAHnya kerana perang PASIFIK adalah perMULAan perang skala BESAR yang meLIBATkan antara NEGARA Timur dan Barat berbanding di Eropah yang meLIBATkan sesama NEGARA Eropah dan Afrika Utara yang cuma beREBUTkan tanah JAJAHan.. Ianya boleh diSAMAkan dengan penaklukkan tentera Mongol diKETUAi oleh Genghis Khan merentasi benua Asia dari China hingga ke perBATASan Romania di Eropah.. Seharusnya pada hari ini kerajaan kita patut mengIKTIRAF fakta sebegini sebagai fakta SEJARAH yang tidak boleh diNAFIkan keBENARannya dari segi fakta..
Walaupun media BARAT mengAGONGkan Hawaii sebagai tapak perMULAan peperangan hingga menerbitkan FILEM Pearl Harbour, dari segi fakta jelas sekali nama Kota Bharu yang patut diangkat sebagai dalam KONTEKS yang diMAKSUDkan.. Tidak kurang jugak ramai di kalangan generasi MUDA di NEGARA kita yang PERCAYA propaganda menerusi FILEM tersebut tanpa menyedari faktor Geografi yang menyokong Kota Bharu sebagai tapak perMULA peperangan Pasifik dan Perang DUNIA ke-2 seperti berikut..
"The dates of the attacks mislead one to the conclusion that Pearl Harbor – which was attacked on 7 December 1941 – was attacked first, and Kota Bharu – which was attacked on 8 December 1941 – was attacked one day later. The difference in dates is a result of the International Date Line being located between Pearl Harbor and Kota Bharu. Kota Bharu being in the Eastern Hemisphere at longitude 102°E is 8 hours ahead of GMT, and Pearl Harbor being in the Western Hemisphere at 158°W is 10 hours behind GMT. Separated by 260° of longitude, the two are in time zones 18 hours apart. At the time of the attacks, which were planned to be simultaneous, it was already 8 December 1941 at Kota Bharu – but still 7 December 1941 at Pearl Harbor."
Ya.. Inilah dia faktor Geografi iaitu Garisan Tarikh Antarabangsa.. Sesiapa yang 'TRAVEL' dari Barat Lautan Pasifik ke Timur Lautan Pasifik dengan menaiki kapal atau kapal terbang pasti 'FAMILIAR' dengan faktor yang menjadi penyebab mereka terpaksa memperBETULkan jam mereka.. Malah, sesiapa yang pernah memBACA karya Jules Verne berTAJUK ' Around the World in 80 days' jugak akan menyedari faktor sedemikian memainkan peranan dalam menentukan jalan CERITA novel tersebut..
Oleh itu, sepatutnya kerajaan cuba mengIKTIRAF Kota Bharu seperti mana Georgetown dan Melaka yang mendapat pengIKTIRAFan UNESCO.. Ini jugak sepatutnya menjadi sebahagian usaha UMNO/BN jika benar-benar mahu menDAPATkan Kelantan.. Kalau setakat JANJI bekalan air BERSIH dan mengHAPUSkan cukai BAKUL, belum tentu RAKYAT Kelantan akan terpikat pasal mereka TAHU berapa KERAT sangat pemimpin UMNO Kelantan minum air di sana atau kena bayar cukai BAKUL untuk jual Nasi Kerabu.. Itulah yang menjadi MODAL PAS selama ini untuk memBURUKkan UMNO!
Wallahualam..
Thursday, December 08, 2011
Menyelusuri keKUATan pro-UMNO di medan SIBER untuk menghadapi PRU-13..
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Kita dah banyak meneliti ISU-isu yang diMAINkan dalam BLOG, Forum 'ONLINE' dan jugak Facebook.. Kita dapat RUMUSkan bahawasanya selesai aje PAU minggu LEPAS, semua ahli-ahli UMNO dan lupa apa AMANAT Presiden dan balik RUMAH 'berBUNGKUS' dalam selimut atas KATIL dengan laki/bini masing-masing.. Langsung tak PEDULI apa yang diBICARAkan oleh RAKYAT dalam media ALTERNATIF dan langsung tak TAHU nak JAWAB apa depan RAKYAT bila diTANYAkan ISU-isu tersebut.. Selebihnya serahkan pada DS Najib terkial-kial keSEORANGan untuk JAWAB dan semua PAKAT ulang JAWAPANnya..
Dalam BLOG kita perhatikan pihak yang mahu meMENANGkan UMNO tidak mengGUNAkan sepenuhnya ISU-isu keLEMAHan puak-puak PR untuk menyerang..
- Ada BLOG yang cuba menJAWAB ISU-isu yang diKAITkan dengan pemimpin UMNO tetapi sebaliknya tidak mampu MENYERANG keLEMAHan PR..
- Ada BLOG yang MENYERANG tetapi cuma sekerat JALAN.. Tunggu juruBLOG lain kutip ISU yang diBAWAnya dan tolong sambungkan SERANGan..
- Ada BLOG milik orang PENCEN dari agensi MEDIA kerajaan yang mengKRITIK UMNO tetapi TULISannya dilihat lebih menJAHANAMkan imej UMNO daripada cuba memperBETULkannya..
- Ada BLOG bekas ahli UMNO Sabah yang lompat PKR kerana beranggapan KONONnya UMNO meminggirkan Bumiputera Sabah.. Entah mengigau GAMAKnya bila masa PKR tuh membela Bumiputera Sabah? Jeffrey Pairin pun 'TENSION' dengan PKR? PemBELOT UMNO ini berANGGAPan UMNO mahu meROMPAK Sabah sedangkan nasib Sabah di bawah UMNO jauh lebih BAIK berbanding PAS memerintah Kelantan? Itu pun BUTA tak nampak ke?
Yang NYATAnya, cuma beberapa BLOG pro-UMNO aje ketika ini bersungguh-sungguh menyerang keGAGALan PR dan pemimpinnya seperti Penasihat PKR, Pok Nik 'ALAIHISSALAM', keluarga DINASTI Lim dan SINGH 'Is the KING'.. Yang lain MERAPU aje.. Yang jelas, jika mahu UMNO menang PRU-13, perlu keSERAGAMan oleh semua juruBLOG dalam memBAWAkan sesuatu ISU.. MAKLUMAT perlulah diKONGSi dan 'TIMING' penDEDAHannya kenalah TEPAT! Selain itu, sesuatu ISU yang diMAINkan kenalah berSIFAT 'REPEATATIVE', iaitu sentiasa berULANG dan bukan hari ini DEDAH, esok LUPA..
Di FORUM-forum 'ONLINE' pulak kita menyaksikan perTIKAIan antara penyokong UMNO yang sama tetapi penyokong pemimpin UMNO yang berLAINan.. Dengan KATA lain, dia SOKONG Datuk ini tetapi tidak suka dengan Datuk yang lain dalam UMNO.. Inilah yang diSUKAi oleh puak-puak PR apabila sesama UMNO saling tuduh-menuduh dengan mengatakan rakan sendiri sebagai LIABILITI kepada parti.. Yang RUGInya adalah UMNO jugak? Macam-macam ISU akan timbul untuk memecah-belahkan UMNO tapi kenalah pandai menilai dan yang paling PENTING, kenalah BIJAK untuk 'Control DAMAGES'..
Di Facebook pulak, SERANGan terhadap UMNO bertali-arus.. Ada aje 'MUKA baru' timbul untuk memBURUKkan UMNO dengan ISU yang tiba-tiba aje MUNCUL.. Mungkin mereka nih adalah 'PHANTOM Users' tetapi dalam dunia SIBER, 'PHANTOM Users' yang RAMAI adalah penentu keMENANGan.. Yang dok perTAHANkan UMNO pulak balik-balik 'MUKA' yang sama.. UMNO patut ambil SERIUS tentang PERSEPSI buruk yang diSEBARkan melalui Facebook.. Jangan LUPA bahawa NEGARA macam Libya, Mesir dan Syria diJATUHkan hanya dengan mengGUNAkan Facebook sebagai SENJATA utama.. Jangan pulak NEGARA ini menjadi sedemikian kerana UMNO tidak SERIUS dengan Facebook!
Bagaimana pulak dengan UMNO sendiri? SAMA jugak.. Patut lepas PAU semua balik dengan berSEMANGAT untuk berjuang demi parti.. Rupanya ramai yang berSEMANGAT dengan 'SHOPPING' kat KL, berGAMBAR sakan dengan Datuk itu dan ini serta berGEMBIRA pasal muka keluar 'LIVE' kat TV.. Agak-agak kalau diTANYA balik apakah AMANAT DS Najib dalam ucapan pengGULUNGan, boleh JAWAB balik tak? HE!HE!HE!
"Pilihan raya ini adalah titik penentuan sama ada kita mahu melihat masa depan cerah benderang bagi Malaysia sebuah negara maju dengan memilih UMNO dan Barisan Nasional atau menempa jalan trajis penuh kehancuran dengan memilih pembangkang,"
Itu antara kata-kata DS Najib pada ucapan pengGULUNGannya.. Namun, jangan terKEJUT kalau diKATAkan selesai aje PAU, ramai dah berANGAN diri mereka sebagai 'WINNABLE Candidate'! Malah, ada pulak pemimpin UMNO cuba-cuba bagi 'HINT' agar dirinya diPILIH sebagai calon KONONnya kerana dia 'MUDA', berPELAJARan dan 'GLAMOUR'la KONON-kononnya.. Tang dia main POLITIK WANG sampai SEMPUT partinya diKERJAkan dek RAKYAT masa PRU-12 lalu pandai pulak dia SOROK? Ada jugak jenis PEMIMPIN yang semuanya main SERAH kat DS Najib untuk menyerang PR.. Dia sendiri pulak lebih 'BOSS' daripada 'BOSS'nya sendiri? Memang MALANG betullah DS Najib!
Tak diNAFIkan orang Melayu/ISLAM kot mana pun terpaksa melihat kepada UMNO demi mengelakkan NEGARA ini di'KORBAN'kan oleh rejim DAP La'anatullah menerusi penguasaannya dalam PR.. Namun, apakah UMNO sahaja mampu meRAIH 2/3 kerusi Parlimen atau MENANG 100% kerusi yang diTANDINGinya? UMNO akan menjadi LEMAH jika keHILANGan SOKONGan orang Melayu/ISLAM di NEGARA ini.. Setakat ini UMNO tidaklah boleh berHARAP kepada rakan-rakan parti seKOMPONENnya walaupun untuk MENANG di kawasan MAJORITI Melayu/ISLAM.. Malah, RAMAI rakan-rakan parti seKOMPONENnya macam MCA yang melihat KAUMnya kena HUDUD atau TIDAK sebelum nak meRAIH undi untuk keMENANGan bersama atas nama BN! HE!HE!HE!
Untuk MENANG, UMNO memerlukan UNDI daripada semua orang Melayu/ISLAM.. Namun, setakat ini tak la pulak NAMPAK keSUNGGUHan UMNO memperjuangkan kePENTINGan Melayu/ISLAM macam para MP BEBAS seperti Datuk Zul Nordin dan Datuk Ibrahim Ali? UMNO jangan SILAP dengan berANGGAPan 'LEVEL 4 Boys' dalam Pemuda UMNO yang berMAHARAJALELA di GLC-GLC adalah BUKTI bagaimana UMNO membela kePENTINGan Melayu/ISLAM.. Itu memang cari PENYAKIT tuh kalau diSEBUT sedemikian rupa depan RAKYAT! Dah tentu untuk memBUKTIkannya, UMNO kena AKTIF turun PADANG dan jugak AKTIF menyerang keLEMAHan puak-puak PR menerusi BLOG, Forum 'ONLINE' dan Facebook.. Jadik, UMNO tunggu apa lagi? Soalnya, WUJUD ke JENTERA sedemikian?
Wallahualam..
Wednesday, December 07, 2011
PRU-13 - Kenapa UMNO perlu berMATI-MATIan untuk dapat undi Melayu/ISLAM..
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Setakat manakah undi Melayu/ISLAM akan menyebelahi UMNO/BN pada PRU-13 nanti? Diimbas rekod PRU12, sebanyak 54% daripada pengundi Melayu yang turun mengundi telah mengundi UMNO berbanding 39% bagi kaum Cina dan 5% kaum India. UMNO memperoleh SOKONGan kira-kira 1.87 juta undi Melayu daripada 112 kawasan Parlimen manakala BN mendapat 2.28 juta undi Melayu di Semenanjung. PKR pula hanya memperoleh kira-kira 700,000 undi Melayu di 68 Kawasan Parlimen yang diTANDINGinya di Semenanjung.. ->KLIK<-
Pentingnya undi Melayu/ISLAM kembali adalah perkara SERIUS yang perlu diTANGANi oleh UMNO secepat mungkin jika mahu MENANG PRU-13.. UMNO dan Presidennya DS Najib tidak boleh lagi sekadar mengUCAPkan 'Nauzubillah' jika mahu pengundi Melayu/ISLAM memilih UMNO.. Malah, undi Melayu/ISLAM adalah penting kepada jentera UMNO di Selangor, Perak dan Negeri Sembilan jika mahu KEKAL berKUASA.. UMNO/BN harus sedar 'DISASTER' yang akan tiba jika undi Melayu/ISLAM masih begitu dan komponen BN di Sabah dan Sarawak keHILANGan banyak kerusi pada PRU-13..
Adakah UMNO/BN berharap undi Melayu/ISLAM di Kedah, Kelantan dan Terengganu akan kembali kepadanya? Mungkin berlaku jika UMNO/BN berMATI-MATIan berKEMPEN atau melakukan agenda 'Kelantan/Kedah SPRING' di sana.. Kalau tak kena cara, UMNO/BN jugak boleh 'TERKENA' sekali lagi seperti semasa PRU-12 di mana pengundi MUDA Kelantan di peRANTAUan balik mengundi untuk mengekalkan PAS sebagai kerajaan.. Akibatnya SLOGAN 'Pade DOH' 'BOSS' Pemuda UMNO kena balik kat MUKA sendiri! Nasib le MUKA dia pesen TEBAL macam tayar LORI! KAH!KAH!KAH!
Selain itu, UMNO jugak perlu mengembalikan semula undi ROSAK kepada undi untuk UMNO.. Undi ROSAK PRU-12 adalah yang terTINGGI dalam sejarah PRU.. Alangkah RUGInya jika UMNO tidak mampu mengembalikan undi ROSAK ini kepadanya.. Kita PERCAYA undi ROSAK tersebut bukan kerana pengundi tidak tahu mengundi.. Sebaliknya, undi ROSAK tersebut kerana PROTES terhadap PM ke-5 dan menantu BABAHnya yang menjadik DAJAL kepada UMNO/BN.. Cubalah NAFIkan apa yang diNYATAkan ini dan UMNO akan meLIHAT perkara yang sama berULANG pada PRU-13!
Selain itu faktor SABOTAJ akibat tidak terpilih sebagai calon jugak penting untuk diatasi oleh UMNO.. Sukar untuk PERCAYA bahawa UMNO mampu mengemukakan 'Winnable CANDIDATE' ketika UMNO masih tercari-cari arah untuk keluar dari PERSEPSI buruk POLITIK WANG yang melanda pemilihan parti sebelum ini.. Selain itu, pengLIBATan belakang tabir beberapa kePIMPINan Pemuda UMNO dalam urusan GLC seperti 'SHARE swap' MAS dan Air Asia dan banyak 'keGANASan' mereka di GLC-GLC jugak turut menyumbang kepada PERSEPSI buruk terhadap UMNO.. Kalau era 70-an dan 80-an mungkin tak siapa PEDULI tapi kalau era 2000-an ini semuanya orang TAHU..
PerINGATan Tun Dr. Mahathir bahawa UMNO perlu menDAPATkan peratusan undi Melayu/ISLAM mencecah 75%-85% perlu diambil berat.. UMNO hanya mampu MENANG hanya dengan undi Melayu/ISLAM.. Jika undi Melayu/ISLAM berpecah 3 kepada UMNO, PKR dan PAS, memang UMNO akan diKAPANkan pada PRU-13 nanti.. JuruBLOG Kickdafella telah membuat ANALISIS terperinci berhubung perkara ini.. Setakat manakah UMNO sendiri mengambil berat terhadap ANALISIS sebegini, kita pun tak TAHU.. ->KLIK<-
Apa pun, jangan diHARAPlah untuk UMNO melakukan sendiri 'GROUND Research' untuk PRU-13 kali ini.. UMNO lebih suka telan KELENTONG 'BOSS' Pemuda UMNO daripada menyelidik sendiri keKUATan dan keLEMAHan parti untuk menghadapi PRU-13 kali ini..
Wallahualam..
Tuesday, December 06, 2011
Pok Nik berTANDING PRU-13 untuk menyaksikan keBANGKITan 'Kelantan SPRING'?
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Pada kitalah, UMNO tidak BERHAK untuk memaksa Pok Nik 'ALAIHISSALAM' agar berHENTI bertanding PRU-13 nanti.. Ini kerana biarlah RAKYAT Kelantan yang menentukan samada mereka masih mahu memilih Pok Nik atau TIDAK.. Apa yang UMNO perlu lakukan ialah menunjukkan UMNO khususnya UMNO Kelantan mampu menyediakan pengGANTI yang lebih BAIK daripada Pok Nik untuk RAKYAT.. Menyebut atau mengHALANG Pok Nik daripada berTANDING PRU-13 semasa PAU lalu hanya menunjukkan UMNO sebenarnya mengambil jalan MUDAH untuk mengGANTIkan Pok Nik..
Oleh itu, apabila Pok Nik mengUMUMkan mahu KEKAL berTADNING pada PRU-13, ianya tidaklah mengejutkan.. ->KLIK<-
Sedangkan Nek Maimun calon BEBAS PRK Kuala Terengganu yang lebih TUA daripada Pok Nik pun boleh berTANDING, apalah sangat dengan dia nih? Biarlah RAKYAT menentukan sama Pok Nik masih menjadi pilihan atau TIDAK.. Jika RAKYAT Kelantan memilih untuk menolak Pok Nik pada PRU-13 nanti, diHARAP Pok Nik dan Lebai - Lebai PAS yang DUNGU hendaklah menerima KEPUTUSAN tersebut.. Jangan pulak buat-buat BONGOK, enggan menerima KEPUTUSAN kerana KONONnya Pok Nik ini adalah ala-ala NABI seperti mana GAMBARan yang cuba diBERIkan oleh 'Ustaz BUDAK' dalam ceramah baru-baru ini..
Mungkin pada Lebai-Lebai PAS yang DUNGU, Pok Nik boleh tentukan siapa masuk SYURGA atau NERAKA tetapi pada pandangan umat ISLAM lain, Pok Nik cuma seorang TUA yang masih mahu makan GAJI buta walaupun dah 20 tahun lebih berTAKHTA! Yang lebih TERUK tuh, Pok Nik jugak terINGIN mengAMALkan pemerintahan rejim 'DINASTI' ala-ala para pemimpin DAP La'anatullah dan PKR.. Menurut juruBLOG Kickdefella, Pok Nik KEKAL berTANDING pada PRU-13 tetapi ianya akan turut disertai oleh anaknya sebagai calon Parlimen Pengkalan Chepa dan menantunya sebagai calon DUN di Machang.. ->KLIK<-
Jadik, kalau rejim 'DINASTI' sebegini ingin diAMALkan oleh Pok Nik, kenapa UMNO tidak meRASAkan mereka perlu memBANGKITkan semangat RAKYAT Kelantan untuk menolaknya? Tidakkah UMNO sendiri mempunyai pengalaman sedemikian apabila RAKYAT seluruh NEGARA menolak UMNO semasa PRU-12 lalu kerana menyaksikan Menantu BABAH bertanding Parlimen bersama-sama Pak MERTUAnya? Tidakkah UMNO jugak sepatutnya memBANGKIT sentimen yang SAMA untuk RAKYAT Kelantan menolak Pok Nik? Atau memang tak RETI nak buat? Patutlah UMNO Kelantan KALAH memanjang..
Kalau di NEGARA Arab kita menyaksikan pemBERONTAKkan RAKYAT terhadap rejim sebegini yang diKENALi sebagai 'Arab SPRING', kenapa pulak SENTIMEN sebegini tidak di bawa ke NEGARA ini untuk menolak pemimpin PR? Kita LIHAT dalam PR bukan main RAMAI si TUA bangka yang masih mahu meREBUT kuasa POLITIK selain Pok Nik.. Selain itu, mereka jugak seakan mahu 'memPUSAKAkan' kawasan pilihanraya dan teraju parti kepada anak-berANAK masing-masing.. LIHAT dalam DAP La'anatullah dan jugak PKR.. Bukankah parti-parti ini diterajui oleh anak-berANAK ala-ala rejim Arab yang diTOLAK menerusi 'Arab SPRING'? Bukan ini sebab Mubarak, Ghadaffi dan lain-lain diTENTANG?
Oleh itu, UMNO/BN yang sepatutnya memBANGKITkan semangat ala-ala 'Arab SPRING', bukannya memBIARkan SENTIMEN ini diMAINkan oleh puak-puak PR menerusi 'Mamat JAMBU' belaan Penasihat PKR.. Mungkin 'Mamat JAMBU' ini yang jugak ADUN Seri Setia buat-buat tak NAMPAK bahawa 'Arab SPRING' sebenarnya menolak kepemimpinan anak-berANAK seperti yang WUJUD dalam DAP La'anatullah, PKR dan PAS! ->KLIK<-
Kita SARANkan kepada 'Mamat JAMBU' ini agar pergi bukak SELUAR depan Penasihat PKR untuk uji tahap NAFSU 'BOSS'nya daripada buat 'PROVOKE' sebegini BONGOK dalam The Malaysian Insider.. RAKYAT semua tahu kepala OTAK kamu tak ada BEZAnya dengan kepala OTAK 'BABI Tonyok', MP pemakan GAJI buta di Kelana Jaya.. KAH!KAH!KAH!
Munkin keterlaluan tetapi SEDAR tak kita bahawa RAKYAT Kelantan pernah melakukan ala-ala 'Kelantan SPRING' pada tahun 1977? Inilah yang menjadi TRAUMA kepada Pok Nik sebenarnya.. Sebab itulah jika kena CARA, 'Kelantan SPRING' boleh diBANGKITkan sekali lagi jika UMNO bersungguh mahu meLAKUkannya.. KeGAGALan menyediakan bekalan air BERSIH, Ladang RAKYAT, kemudahan PRASARANA asas dan banyak lagi keGAGALan Pok Nik sebagai MB boleh diJADIkan peMANGKIN kepada keBANGKITan 'Kelantan SPRING'.. UMNO sewajarnya menolak SLOGAN BONGOK peSALAH POLITIK WANGnya seperti 'Pade DOH' untuk meRAMPAS Kelantan semula! KAH!KAH!KAH!
Akhir kata, jangan diLARANG kalau Pok Nik masih ingin berTANDING dalam PRU-13.. Biarkan.. RAKYAT Kelantan bukannya BUTA dengan segala keLEMAHan Pok Nik selama 22 tahun.. RAKYAT Kelantan jugak bukannya tak tahu Pok Nik selama ini kerjanya hanya makan GAJI buta selain menembak TUPAI.. Yang menjadi punca keGAGALan UMNO berKUASA di Kelantan kerana UMNO Kelantan GAGAL bersatu dan menampilkan keLAINan yang menarik hati RAKYAT.. Penampilan pemimpin UMNO sendiri menyebabkan RAKYAT memilih rejim Pok Nik yang lebih SEDERHANA.. Jadik, cubalah UMNO Kelantan berubah untuk menJAYAkan 'Kelantan SPRING' pada PRU-13 nanti.. Boleh tak? HE!HE!HE!
Wallahualam..
Subscribe to:
Posts (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009