Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Tuesday, December 06, 2011
Pok Nik berTANDING PRU-13 untuk menyaksikan keBANGKITan 'Kelantan SPRING'?
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Pada kitalah, UMNO tidak BERHAK untuk memaksa Pok Nik 'ALAIHISSALAM' agar berHENTI bertanding PRU-13 nanti.. Ini kerana biarlah RAKYAT Kelantan yang menentukan samada mereka masih mahu memilih Pok Nik atau TIDAK.. Apa yang UMNO perlu lakukan ialah menunjukkan UMNO khususnya UMNO Kelantan mampu menyediakan pengGANTI yang lebih BAIK daripada Pok Nik untuk RAKYAT.. Menyebut atau mengHALANG Pok Nik daripada berTANDING PRU-13 semasa PAU lalu hanya menunjukkan UMNO sebenarnya mengambil jalan MUDAH untuk mengGANTIkan Pok Nik..
Oleh itu, apabila Pok Nik mengUMUMkan mahu KEKAL berTADNING pada PRU-13, ianya tidaklah mengejutkan.. ->KLIK<-
Sedangkan Nek Maimun calon BEBAS PRK Kuala Terengganu yang lebih TUA daripada Pok Nik pun boleh berTANDING, apalah sangat dengan dia nih? Biarlah RAKYAT menentukan sama Pok Nik masih menjadi pilihan atau TIDAK.. Jika RAKYAT Kelantan memilih untuk menolak Pok Nik pada PRU-13 nanti, diHARAP Pok Nik dan Lebai - Lebai PAS yang DUNGU hendaklah menerima KEPUTUSAN tersebut.. Jangan pulak buat-buat BONGOK, enggan menerima KEPUTUSAN kerana KONONnya Pok Nik ini adalah ala-ala NABI seperti mana GAMBARan yang cuba diBERIkan oleh 'Ustaz BUDAK' dalam ceramah baru-baru ini..
Mungkin pada Lebai-Lebai PAS yang DUNGU, Pok Nik boleh tentukan siapa masuk SYURGA atau NERAKA tetapi pada pandangan umat ISLAM lain, Pok Nik cuma seorang TUA yang masih mahu makan GAJI buta walaupun dah 20 tahun lebih berTAKHTA! Yang lebih TERUK tuh, Pok Nik jugak terINGIN mengAMALkan pemerintahan rejim 'DINASTI' ala-ala para pemimpin DAP La'anatullah dan PKR.. Menurut juruBLOG Kickdefella, Pok Nik KEKAL berTANDING pada PRU-13 tetapi ianya akan turut disertai oleh anaknya sebagai calon Parlimen Pengkalan Chepa dan menantunya sebagai calon DUN di Machang.. ->KLIK<-
Jadik, kalau rejim 'DINASTI' sebegini ingin diAMALkan oleh Pok Nik, kenapa UMNO tidak meRASAkan mereka perlu memBANGKITkan semangat RAKYAT Kelantan untuk menolaknya? Tidakkah UMNO sendiri mempunyai pengalaman sedemikian apabila RAKYAT seluruh NEGARA menolak UMNO semasa PRU-12 lalu kerana menyaksikan Menantu BABAH bertanding Parlimen bersama-sama Pak MERTUAnya? Tidakkah UMNO jugak sepatutnya memBANGKIT sentimen yang SAMA untuk RAKYAT Kelantan menolak Pok Nik? Atau memang tak RETI nak buat? Patutlah UMNO Kelantan KALAH memanjang..
Kalau di NEGARA Arab kita menyaksikan pemBERONTAKkan RAKYAT terhadap rejim sebegini yang diKENALi sebagai 'Arab SPRING', kenapa pulak SENTIMEN sebegini tidak di bawa ke NEGARA ini untuk menolak pemimpin PR? Kita LIHAT dalam PR bukan main RAMAI si TUA bangka yang masih mahu meREBUT kuasa POLITIK selain Pok Nik.. Selain itu, mereka jugak seakan mahu 'memPUSAKAkan' kawasan pilihanraya dan teraju parti kepada anak-berANAK masing-masing.. LIHAT dalam DAP La'anatullah dan jugak PKR.. Bukankah parti-parti ini diterajui oleh anak-berANAK ala-ala rejim Arab yang diTOLAK menerusi 'Arab SPRING'? Bukan ini sebab Mubarak, Ghadaffi dan lain-lain diTENTANG?
Oleh itu, UMNO/BN yang sepatutnya memBANGKITkan semangat ala-ala 'Arab SPRING', bukannya memBIARkan SENTIMEN ini diMAINkan oleh puak-puak PR menerusi 'Mamat JAMBU' belaan Penasihat PKR.. Mungkin 'Mamat JAMBU' ini yang jugak ADUN Seri Setia buat-buat tak NAMPAK bahawa 'Arab SPRING' sebenarnya menolak kepemimpinan anak-berANAK seperti yang WUJUD dalam DAP La'anatullah, PKR dan PAS! ->KLIK<-
Kita SARANkan kepada 'Mamat JAMBU' ini agar pergi bukak SELUAR depan Penasihat PKR untuk uji tahap NAFSU 'BOSS'nya daripada buat 'PROVOKE' sebegini BONGOK dalam The Malaysian Insider.. RAKYAT semua tahu kepala OTAK kamu tak ada BEZAnya dengan kepala OTAK 'BABI Tonyok', MP pemakan GAJI buta di Kelana Jaya.. KAH!KAH!KAH!
Munkin keterlaluan tetapi SEDAR tak kita bahawa RAKYAT Kelantan pernah melakukan ala-ala 'Kelantan SPRING' pada tahun 1977? Inilah yang menjadi TRAUMA kepada Pok Nik sebenarnya.. Sebab itulah jika kena CARA, 'Kelantan SPRING' boleh diBANGKITkan sekali lagi jika UMNO bersungguh mahu meLAKUkannya.. KeGAGALan menyediakan bekalan air BERSIH, Ladang RAKYAT, kemudahan PRASARANA asas dan banyak lagi keGAGALan Pok Nik sebagai MB boleh diJADIkan peMANGKIN kepada keBANGKITan 'Kelantan SPRING'.. UMNO sewajarnya menolak SLOGAN BONGOK peSALAH POLITIK WANGnya seperti 'Pade DOH' untuk meRAMPAS Kelantan semula! KAH!KAH!KAH!
Akhir kata, jangan diLARANG kalau Pok Nik masih ingin berTANDING dalam PRU-13.. Biarkan.. RAKYAT Kelantan bukannya BUTA dengan segala keLEMAHan Pok Nik selama 22 tahun.. RAKYAT Kelantan jugak bukannya tak tahu Pok Nik selama ini kerjanya hanya makan GAJI buta selain menembak TUPAI.. Yang menjadi punca keGAGALan UMNO berKUASA di Kelantan kerana UMNO Kelantan GAGAL bersatu dan menampilkan keLAINan yang menarik hati RAKYAT.. Penampilan pemimpin UMNO sendiri menyebabkan RAKYAT memilih rejim Pok Nik yang lebih SEDERHANA.. Jadik, cubalah UMNO Kelantan berubah untuk menJAYAkan 'Kelantan SPRING' pada PRU-13 nanti.. Boleh tak? HE!HE!HE!
Wallahualam..
Labels:
Fikir-fikirkan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment