DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Wednesday, January 14, 2009

Air Asia dah guna e-mail untuk sebar DAKYAH kewajaran pembinaan LCCT-East?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Aku baru sahaja menerima e-mail iklan daripada Syarikat Penerbangan Air-Asia.. Terperanjat aku apabila Air Asia sanggup menyebarkan DAKYAH mengatakan LCCT-East adalah dibina KONONnya untuk RAKYAT.. Malah penghantaran e-mail ini adalah dilihat seperti usaha terdesak Air Asia untuk matlamat mengHALALkan cara.. Apa yang memeranjatkan, seolah-olah Air Asia cuba 'MEMAKSA' rakyat menerima pembinaan LCT-East di Labu walaupun isu ini masih diperbicangkan dan diperDEBATkan di kalangan rakyat.. Anda BACAlah sendiri kandungan e-mail seperti di bawah..

Dear Valued Guest,

We at AirAsia and AirAsia X appreciate your patronage in choosing us for your travel. As a regular user of the Low-Cost Carrier Terminal (LCCT) in Sepang, we have heard your concerns and complaints about the cramped facilities at the LCCT. Many of you may not be aware that the terminal is owned, operated and managed NOT by AirAsia but by Malaysia Airport Holdings Bhd., a government-linked company.

To help serve you even better, AirAsia – together with Sime Darby Bhd. – proposed to the government that we be allowed to construct and operate a new terminal to cater to the airline’s exponential growth. The Cabinet approved our request for the new terminal – KLIA-East, or as we like to call it, The Rakyat’s Terminal – to be located just a short distance from the KLIA Main Terminal. The new terminal in Labu, Negeri Sembilan, is scheduled to be in operation early 2011.

In recent days, the proposed KLIA-East terminal has generated a lot of debates and discussions in the media – print, broadcast and online. We appreciate the fact that almost everyone who has voiced their view agrees that AirAsia needs a new terminal. For us, the staff of the airline, the new terminal is very much a matter of the company’s survival given the number of new aircraft joining our ranks – at least two are being delivered every month – and the growth in passengers, estimated to reach 60 million in 2013.

We would like to appeal for your support in helping us deliver on our promises to you and in making The Rakyat’s Terminal a reality. We have set up a designated web site where we will try and clear misconceptions regarding the project and provide answers to questions you may have regarding KLIA-East. Do drop by and have a look. We would also like to appeal to you to voice out your support for the project – and for lower fares, convenience and a comfortable environment – by writing to the print media, appearing on broadcast media, responding in the online media, especially blogs, and contacting your elected representatives.

For more facts and enquiries on KLIA-East, please log on to www.airasia.com or head on over to the blog.

From the 6,500 dedicated and hardworking staff at AirAsia.



Tak tahulah berapa RAMAI antara kita yang BODOH dan tak tahu menggunakan OTAK apabila membaca e-mail seperti di atas.. Rasanya tindakkan sebegini adalah merupakan jalan terakhir oleh Tony Fernandez untuk merayu agar LCCT-East tidak diBATALkan seperti mana cubaan pengambil-alihan IJN oleh Sime Darby yang akhrinya GAGAL akibat bantahan KERAS oleh rakyat.. Adakah Tony Fernandez cuba menggunakan nama RAKYAT demi kepentingan PERIBADInya? SEDAR TAK TONY FERNANDEZ BAHAWA DIA GAGAL MENJELASKAN KEWAJARAN PEMBINAAN LCCT BARU YANG AMAT BERHAMPIRAN DENGAN KLIA? Malah LCCT sedia ada pulak sedang diPERBESARkan oleh pihak Malaysia Airports Holding Berhad (MAB)..

Dengan mengaitkan nama 'RAKYAT' terhadap pertikaian antara Air Asia dengan MAB adalah perbuatan yang sungguh KEJI lagi memalukan.. Tindakkan menghantar e-mail KONONnya untuk memperingatkan rakyat agar SOKONG Air Asia untuk tambang penerbangan murah adalah tindakkan yang BURUK SIKU lagi mengHINA rakyat..

Sedarkah Tony bahawa rakyat bukan BODOH?

Sedarkah Tony bahawa dia GAGAL mengemukakan ALASAN yang BAIK untuk menjelaskan kewajaran pembinaan LCCT baru?

Sedarkah Tony bahawa dia tidak pernah menJAWAB segala soalan tentang sebab-musabab kewajaran LCCT baru dibina berhampiran LCCT sedia ada?

Sedarkah Tony bahawa tidak ada POLISI membina sebuah lapangan terbang hanya untuk sesebuah syarikat penerbangan?

Sedarkah Tony bahawa pemegang saham utama dalam Sime Darby adalah jugak pemegang amanah rakyat yang melaburkan duit mereka menerusi skim ASN. ASB, Amanah Saham Wawasan 2020 dan banyak lagi?


WAJARKAH kita memberi SOKONGAN sedangkan Tony seolah-olah cuba mempermainkan kita sebagai RAKYAT?

Wallahualam..

3 comments:

Anonymous said...

Malaysia two million Indians make up less than 8% of the population today but have been the victims of the NEP policy since 1971.

Today after 51 years of independence, the definition for "Indian" has become a metaphor for backwardness.

Even though the median family income of Indian Malaysians according to official statistics is higher than that of malays, certain segments of the Indian Malaysians population live in with hardcore poverty and form part of the lowest strata in terms of economic ownership.

The official statistics show that the national wealth owned by Indians is only 1.2% of traded equity since 1971.

And according to Hindraf, 15% of Malaysian juvenile delinquents are Indian while 50% of all convicts in prison since 2004 and 41% of beggars in 2003 were Indians.

The percentage of Indians in the civil service fell from 40% in 1957 to less than 2% in 2005.

According to official records, 30 to 35 Indians per 100000 commit or attempt to commit suicide annually as compared to 10 to 12 Malaysians per 100000 in 2006.

In education, the Indians make up less than 5% of the university intake of over 45000 annually.

The Indians in the country are seeking equality after 51 years of independence and what Malaysia needs now is a sacrifice of the rich and super-rich of all races in staying clear of the NEP to allow the poor of all races to move up and progress.

Anonymous said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

The Air Asia ISSUE is not a racial issue. Whether you are macha, PARIA, or KELING, if you are LAZY or stick to your caste lifestyle, don't blame anybody if you become a metaphor for backwardness.

Wallahualam..

budak-kom said...

macam surat gm kepada rakyat amerika je yang mintak bantuan dari kerajaan n terima kasih lepas bantuan dari kerajaan...hehe

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS