Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Wednesday, April 14, 2010
Zaid Ibrahim sebagai calon Hulu Selangor -> TerBUKTI ahli-ahli PKR lain sekadar SAMPAH pada pandangan Penasihat PKR sendiri..
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Mungkin pada pandangan BN pencalonan Zaid Ibrahim sebagai calon untuk PRK Hulu Selangor akan meMUDAHkan kerja mereka.. Mungkin jentera BN berasa SELESA untuk meMENANGi kerusi tersebut walaupun mereka letakkan siapa saja dari kalangan MIC.. Mungkinkah BEGITU? Kalau mengikut kenyataan para pemimpin BN dalam media, memang MACAM tu lah nada mereka.. KONFIDEN macam boleh menang.. Namun, adakah itu tujuan sebenar Zaid Ibrahim diCALONkan oleh Penasihat PKR?
Zaid Ibrahim yang pernah diLANTIK sebagai Menteri di JPM semasa dalam KABINET PM ke-5 sudah tentu mempunyai segala AKSES terhadap keLEMAHan pentadbiran PM ke-5 sebelum ini.. Pelantikkan Zaid Ibrahim sebagai Menteri pada masa BN mengalami keMEROSOTan undi yang amat KETARA dan menciota SEJARAH sudah tentu hasil perMAINan POLITIK orang-orang tertentu dalam UMNO.. Kita TIDAK tahu siapa yang mengUSULkan namanya, tetapi SIAPA lagi pada masa itu yang mampu mempengaruhi PM ke-5 selain daripada menantu terSAYANG yang juga mempunyai 'TRACK RECORD' dalam pemilihan UMNO sama seperti Zaid Ibrahim? Mereka sama-sama diDAPATi berSALAH mengamalkan POLITIK WANG.. Cuma Zaid Ibrahim kena HUKUM, yang menantu tuh TAK kena apa-apa..
Mungkin ada STRATEGI tersembunyi dan jika BN KALAH dengan calon sebegini, lebih baik BN diBUBARkan lalu kasi TANAM hidup-hidup.. BN pada masa ini masih bergelut tentang siapa yang sesuai jadik CALON.. MIC masih meLOBI dan mengHARAPkan Timbalan Presidennya dipilih KONONnya atas alasan Hulu Selangor adalah kerusi TRADISI mereka.. Label 'KAWASAN TRADISI' sedikit sebanyak menjejaskan BN pada mata RAKYAT kerana seolah-olah menafikan hak rakyat untuk memilih pemimpin yang mereka MAHU.. Walaupun RAMAI Menteri UMNO membuat kenyataan KENAL siapa Zaid Ibrahim ini tapi adakah mereka itu yang akan TURUN padang buat pendedahan?
Pihak PKR jugak sebenarnya agak RAGU untuk memastikan kemenangan mereka di Hulu Selangor.. INI kerana mereka jugak SUKAR menerima pencalonan orang macam Zaid Ibrahim ini khususnya orang-orang Melayu.. Walaupun secara ZAHIRnya nampak seolah-olah mereka SEPAKAT semasa pencalonan malam semalam, namun ternyata mereka jugak GUSAR tentang POTENSI untuk calon mereka ini MENANG..
Selain kerana dia bukan anak tempatan di Hulu Selangor, Zaid Ibrahim jugak telah memBUKTIkan bahawa Penasihat PKR memang benar-benar mengamalkan KRONISME dan NEPOTISME.. Dengan KATA lain, hanya orang yang jadik ahli biasa dalam PKR tuh janganlah berangan-angan atau mempunyai CITA-CITA tinggi sangat dalam POLITIK.. Mereka yang jadik AHLI biasa seharusnya mengakui bahawa mereka HANYALAH tahap SAMPAH atau NAJIS aje pada pandangan mata Penasihat PKR.. Walaupun ahli-ahli PKR masih SYOK SENDIRI tentang tahap keSETIAan mereka terhadap parti mereka, mereka langsung tak WUJUD pun pada pandangan mata Penasihat PKR..
Kita KATAkan sedemikian hanya kerana satu SOALAN:- BERAPA LAMAKAH ZAID IBRAHIM TELAH MENGANGGOTAI PKR?
5 Tahun? 10 Tahun? Atau cuma baru 2 Tahun selepas pemecatannya dari UMNO? Dah berapa LAMA? Bagaimana pulak dengan ahli-ahli PKR sendiri yang jauh lebih LAMA menganggotai parti itu sendiri sejak Penasihat PKR masih 'bermastautin' di JEL Sungai Buloh lagi? Di manakah Penasihat PKR meletakkan tahap keSETIAan mereka? Bukankah ini SAHAJA sudah memBUKTIkan mereka semua INI hanyalah di bawah tapak kasutnya sahaja?
Dengan KATA lain, Zaid Ibrahim yang masih diKIRA baru dalam PKR sendiri telah diberikan 'LESEN BESAR' oleh Penasihat PKR sendiri.. Kita percaya INIlah tujuan Zaid Ibrahim masuk PKR dan keluar dari UMNO.. Dia cukup FAHAM bagaimana UMNO telah menerima pengajaran secukupnya dalam PRU tahun 2008 AKIBAT terlampau MEMUJA menantu PM ke-5 hingga sanggup memberikan jawatan dalam PARTI dan menjadi calon PRU sebegitu MUDAH.. Sudah tentu orang seperti Zaid Ibrahim yang suka mencari 'JALAN PINTAS' tidak akan diterima sebegitu MUDAH dalam UMNO.. Sebab itulah PKR menjadi pilihannya kerana asalkan RAPAT dengan Penasihat PKR, mudah saja mendapat jawatan..
Apa pun, terpulanglah kepada parap penyokong PKR sendiri untuk menilai siapa mereka.. Kot tak FAHAM-FAHAM lagi, tak tahu la.. Penasihat PKRlah sebenarnya yang memulakan BUDAYA seperti KRONISME dan NEPOTISME dalam UMNO yang selalu dikutuk dan dicaci oleh penyokong PKR ketika ini.. Sekarang ini, apabila dia sendiri mengulangi perbuatannya dalam partinya sendiri, penyokong PKR nak kata apa? BODO KAYU le jawabnya! KAH!KAH!KAH!
Wallahualam..
Labels:
Fikir-fikirkan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
2 comments:
Apa juga pandangan penisihat PKR terhadap ahli-ahli yang lain dalam PKR, itu adalah hak mereka didalam mentabir parti mereka terpulanglah kapada ahli-ahli mereka.
Kalau N Aziz pernah dikatakan sebagai ulamak terompah mungkin begitu jugalah angapan Anuar terhadap ahli PKR yang lain digunakan apabila perlu kejamban sahaja.
Apa-apa pun pada permerhatian saya Anuar mempunyi stretigi tertentu dalam mencalonkan Zahid Ibrahim dalam PRK Hulu Selangor , target beliau adalah pada pengundi-pengundi Cina yang jumlah agak besar dan pengundi India yang tidak berpuas hati dengan calon dari MIC dan jangan lupa pengundi Melayu yang kecewa .
Mungkin pada pandangan dasar Zahid tidak begitu digemari olih pengundi Melayu kerana sebab tertentu tetapi dimata orang Cina Zahid diangap hero yang berani menyongsang arus dan juga pandangan libral Zahid terhadap kaum-kaum lain bukan Melayu dan ugama Islam yang selari dengan citarasa mereka.
Mungkun BN memandang mudah terhadap Zahid ,tapi tu kan biasa buat BN ,terutama UMNO ,memberi gambaran mereka masih belum berubah dan insaf.
Sekira perkiran Anuar ini tepat sama-sama kita nantikan keputusanya. Keputusan mungkin berbeza kalau calon BN dari kalangan UMNO atau ustaz Ravi dari MIC.
1 sekolah > 1 bahasa > 1 Malaysia
Cara pemikiran kepala otak bangsa cina ni unik dari bangsa melayu & india.
PRK bagi mereka tak berapa penting. Bagi mereka calun manusia jenis apapun kalau menang/kalah sekalipun tak akan mengubah kerajaan Negeri Selangor. Mereka lebih bersemangat pada PRU. Kemungkinan peratus bangsa cina keluar mengundi tak berapa tinggi.
Yang bersemangat nanti bangsa melayu & india je. Harap bukan manusia jenis bodoh sudahle.
Post a Comment