DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Friday, June 21, 2013

ETIKA perUNDANGan 'MY-FOOT' menjadi AMALAN Jabatan PEGUAM NEGARA untuk Malaysia 'SPRING'?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kalau kita mengKAJI keJATUHan NEGARA-NEGARA ISLAM secara 'SPRING', kita DAPATi keJATUHan NEGARA-NEGARA ini biasanya berKAIT RAPAT dengan para pengamal perUNDANGan yang terlalu KEMARUKkan KUASA POLITIK.. Dengan KATA lain, para HAKIM, PEGUAM dan pengAMAL perUNDANGan sudah mengetepikan AMANAH yang mereka perlu PATUHi untuk menegakkan keADILan sebaliknya memperALATkan pulak AMANAH tersebut untuk meRUNTUHkan sesebuah NEGARA.. Sebab itulah di NEGARA-NEGARA yang mengalami 'SPRING' itu kita sering LIHAT apabila kePIMPINan sesebuah NEGARA diJATUHkan, yang NAIK ialah puak-puak ini!

ETIKA perUNDANGan meRUPAkan suatu pegangan yang perlu menjadi AMALAN samada anda sebagai HAKIM, PEGUAM atau pun PENSYARAH perUNDANGan sekali pun.. Tanpa ETIKA ini, mereka akan meLETAKkan diri mereka seakan 'WAKIL Tuhan di muka BUMI dengan menJATUHkan HUKUMan mengikut TAFSIRan mereka sendiri.. Dengan KATA lain, keADILan yang sepatutnya mereka TEGAKkan telah berUBAH menjadi keZALIMan yang diPERTAHANkan pulak.. Inilah yang menakutkan dan menjadi FAKTOR TUMBANGnya sesebuah NEGARA kepada KUASA ASING akibat RAKYAT TIDAK lagi mengHORMATi UNDANG-UNDANG.. Ianya patutlah diHENTIkan..

AKHIR-AKHIR ini kita meLIHAT keCENDERUNGan oleh para pengAMAL perUNDANGan untuk meLETAKkan kepentingan POLITIK mereka meLEBIHi keADILan untuk menegakkan UNDANG-UNDANG sedia ada.. Kita LIHAT penJENAYAH diBELA untuk menunjukkan KONONnya kerajaan ini ZALIM.. Kita jugak meLIHAT suasana di mana penJENAYAH jugak TIDAK TAKUT untuk meLANGGAR UNDANG-UNDANG kerana mereka dapat meRAIH SIMPATI daripada para pengAMAL perUNDANGan yang jugak ahli POLITIK kepada sesebuah PARTI.. Malah, ahli-ahli POLITIK jugak BEBAS meLANGGARi UNDANG-UNDANG dan Perlembagaan NEGARA seSUKA HATI mereka?

Kita ambil CONTOH SPR.. SPR adalah antara SURUHANJAYA yang di bawah KUASA YDP AGONG.. Malangnya, SPR diFITNAH bukan MAIN DAHSYAT sebelum, semasa dan selepas PRU-13 oleh puak-puak PR yang GAGAL menDAPATkan KUASA POLITIK yang mereka IDAM-IDAMkan.. Yang mengHAIRANkan tuh, mereka TIDAK pulak meNAFIkan keMENANGan mereka sendiri di KAWASAN PRU yang mereka telah MENANG? NAMPAK tak keADILan 'MY-FOOT' yang mereka KONONnya perJUANGkan tetapi sebenarnya keZALIMan terhadap orang lain? Lebih menyedihkan, SPR yang sepatutnya boleh MENYAMAN pihak yang memFITNAHnya pulak TIDAK diLAYAN..

"(Oleh yang demikian) SPR buat keputusan untuk membuat laporan polis dan biar polis membuka kertas siasatan berhubung perkara yang dibangkitkan. Kalau ambil tindakan saman, ia akan menyebabkan jumlah saman yang banyak kerana hampir setiap hari SPR diserang dengan pelbagai fitnah. Sebagai contoh apabila rujuk Suara Keadilan (lidah rasmi PKR) dari muka depan sampai belakang semua yang melibatkan SPR adalah fitnah, begitu juga dengan Harakah dan Roket

Apabila SPR meminta untuk mengemukakan saman, pihak Jabatan Peguam Negara menyarankan agar kami cari dan biayai sendiri peguam yang dilantik tetapi apabila membuat laporan polis (bagi membolehkan kes tersebut diwakili oleh pihak Jabatan Peguam Negara) ia seperti tiada sebarang tindakan. Saya harap sangat selepas laporan polis yang dibuat (dan selepas siasatan dilakukan), pihak Jabatan Peguam Negara akan terima kertas siasatan tersebut dan mengambil tindakan yang sewajarnya (membuat pendakwaan terhadap mereka yang bertanggungjawab)" ->KLIK<-

KLIK IMEJ UNTUK VIDEO

Setakat inilah, pihak yang menuduh dan memBURUK-BURUkkan SPR GAGAL memBUKTIkan TUDUHAN mereka.. Mereka hanya MENYALAK dalam perHIMPUNan HARAM dan menerusi FACEBOOK.. Segala FITNAH dan PROPAGANDA yang telah diLEMPARkan terhadap SPR ini seolah-olah diBIARkan menjadi RUTIN kerana Jabatan PEGUAM NEGARA sendiri ENGGAN memBELAnya.. Kenapa? Itu kenalah diJAWAB oleh mereka sendiri.. 


Kalau PEGUAM NEGARA TIDAK berTANGGUH untuk menJAWAB kenyataan DS Khir TOYO tentang KESnya di dalam BLOG, mungkinkan dia akan RESPON sedemikian terhadap kenyataan Timbalan PENGERUSI SPR ini? 

Dek kerana SPR diABAIkan oleh PEGUAM NEGARAlah menyebabkan NEGARA ini seakan-akan TIDAK ada UNDANG-UNDANG.. Satu demi satu perHIMPUNan HARAM berlaku semata-mata untuk menguatkan FITNAH terhadap SPR seterusnya cuba menJATUHkan NEGARA ala-ala 'SPRING'.. Begitu jugak dengan pelbagai BENTUK pengHINAan terhadap YDP AGONG, AGAMA ISLAM dan BANYAK lagi di FACEBOOK.. SEMUAnya berPUNCA kerana UNDANG-UNDANG TIDAK diLAKSANAkan sePENUHnya walaupun ternyata sekali pengHINAan tersebut hanya kerana TIDAK puas HATI dengan keputusan PRU-13 lalu.. Apakah AGENDA terSEMBUNYI di sebalik SEMUA ini?

Wallahualam..

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS