Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Wednesday, June 23, 2010
Kalau nak MANSUHkan sangat, gantikan aje UPSR dan PMR dengan SILIBUS program rancangan REALITI TV..
ASSAALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Kenapa agaknya sistem pendidikan NEGARA ini diROJAKkan sedemikian rupa? Itulah PERSEPSI kita terhadap cadangan kerajaan untuk meMANSUHkan UPSR dan PMR.. Sampai sekarang KITA tak nampak apa RASIONALnya cadangan 'PEMANSUHAN' ini sehingga hari INI.. Malah, kita jugak nampak seolah-olah IDEA peMANSUHan ini macam cara pemikiran 'SHORT-CUT' para Menteri Kabinet 1 Malaysia dalam menangani sesuatu ISU.. Cara pemikiran yang diWARISi sejak zaman 'KETERBUKAAN' PM ke-5 dahulu lagi..
Dulu ada LCE, MCE digantikan pulak dengan Penilaian Darjah 5 dan SRP kemudian diganti pulak dengan PMR dan UPSR.. Dengan KATA lain, apabila bentuk pembelajaran semakin bercambah, maka perlulah diwujudkan satu bentuk penilaian untuk mengukur TAHAP pemahaman para pelajar.. Penilaian inilah dizahirkan dalam bentuk peperiksaan seperti UPSR dan PMR.. Tanpa penilaian sedemikian, siapa pun tak akan TAHU secerdik mana para pelajar ini dalam memahami apa yang mereka pelajari.. Malah, sistem penilaian mengikut peringkat pembelajaran INI diguna-pakai hampir semua NEGARA di dunia.. Kat US dan Jepun ada penilaian untuk para PELAJAR mengikut peringkat UMUR seperti ini..
Kita PELIK kenapa agaknya kerajaan nak GUNAkan perkataan 'PEMANSUHAN' untuk UPSR dan PMR? Kita boleh TERIMA kalau perkataan tersebut adalah 'PENAMBAH-BAIKKAN' atau 'PENILAIAN SEMULA' tetapi sehingga KINI perkataan yang digunakan adalah 'PEMANSUHAN'.. Dengan KATA lain, memang nak BUANG terus peperiksaan INI daripada sistem pendidikan NEGARA.. Kenapa sampai TAHAP begitu? Adakah OBJEKTIF peperiksaan ini TERUK atau kerana pihak yang menduduki peperiksaan ini GAGAL mencapai OBJEKTIF? Adakah satu-satunya penyelesaian adalah 'PEMANSUHAN' atau sememangnya idea 'PEMANSUHAN' ini dikemukakan kerana MALAS nak fikir secara mendalam, SAMA seperti 'PEMANSUHAN' PPSMI seperti yang telah dilakukan sedikit masa dahulu?
Jika kita meRUJUK balik PPSMI, objektif sebenar adalah untuk memBOLEHkan para pelajar menguasai SAINS dan MATEMATIK bagi tujuan menjadikan negara ini maju dalam kedua-dua bidang ILMU tersebut.. Namun, akibat diPOLITIKkan, maka jadiklah PPSMI mangsa KONONnya tidak menDAULATkan Bahasa Kebangsaan, tidak sayangkan Bahasa Kebangsaan dan sebagainya.. Yang PELIKnya, sehingga HARI ini pihak yang memperSOALkan dan memPOLITIKkan PPSMI tidak pulak memperSOALkan kenapa terdapat banyak sekolah aliran mengikut BAHASA di negara INI? Tidak pulak mereka meminta kepada kerajaan agar kesemua SEKOLAH pelbagai ALIRAN ini disatukan di bawah satu Bahasa Kebangsaan? TAKUT pulak?
Memang ada orang POLITIK berbeza pendapat berhubung dengan cadangan 'PEMANSUHAN' kedua-dua peperiksaan INI.. Konsesus BEBAS di Parlimen menyatakan BANTAHAN terhadap cadangan 'PEMANSUHAN' kedua-dua peperiksaan INI..
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0623&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_05.htm
Sebaliknya Ketua Pemuda UMNO PESALAH POLITIK WANG pulak menyatakan SOKONGAN terhadap cadangan 'PEMANSUHAN' PMR sahaja..
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0623&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_06.htm
TETAPI, pandangan Ketua Pemuda UMNO PESALAH POLITIK WANG tu boleh diBAKUL-SAMPAHkan sahaja PASAL dia mana PERNAH ambil apa-apa JENIS peperiksaan pun di negara INI.. Cuba TANYA dia, dia ada ke SIJIL SRP, SPM atau pun Penilaian Darjah 5 yang sepatutnya dia ada seperti mana orang yang sebaya dengannya di negara INI? Oleh itu, JELAS sekali kenyataan DIA cuma sekadar nak cari PUBLISITI MURAHAN dan bukan kerana dia FAHAM pun apa RASIONALnya.. Rakyat pun TAK tahu, dia pulak yang TAHU? Anak-anak dia pun KECIK lagi nak ambik UPSR!
Ada jugak PANDANGAN yang KONONnya dari pihak ibu-bapa menyatakan SOKONGAN terhadap cadangan 'PEMANSUHAN' ini terutamanya untuk PMR..
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0623&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_08.htm
Namun, kerajaan kena INGAT jugak, ZAMAN sekarang ni ramai jugak MAK-BAPAK jenis yang lebih MAHUkan anak-anak mereka terGEDIK-GEDIK dalam rancangan HIBURAN REALITI TV daripada MAHUkan anak-anak mereka mencapai 9A dalam PMR atau 5A dalam UPSR.. Malah, ada MAK-BAPAK yang sanggup berhabisan WANG agar anak-anak mereka menJUARAi rancangan REALITI TV berbanding berbelanja demi pendidikan anak-anak.. LEPAS tu SEDAP MULUT aje kata KONONnya anak-anak 'TENSION' kerana sistem peperiksaan memBEBANkan.. Kalau terBEBAN, kenapa anak orang LAIN boleh 'SCORE' sedangkan MAK BAPAKnya nak cari sesuap NASI pun 1/2 mati??
Nampak macam tak meRUJUK pakar-pakar pendidikan pun bila kemukakan cadangan 'PEMANSUHAN' ini SAMA seperti kerajaan meMANSUHkan PPSMI.. Biasalah.. BUAT dulu, NILAIkan kemudian.. Wajarkah PMR sahaja diMANSUHkan sedangkan silibus untuk PMR merangkumi segala macam perkara yang patut dikeTAHUi pada peringkat UMUR sedemikian? Wajarkah semuanya diLONGGOKkan semasa pelajar hendak menghadapi SPM? Kalau pada peringkat PMR pun mereka GAGAL nak faham, apakah LOGIKnya bahawa mereka akan FAHAM sepenuhnya bila ambil SPM 2 tahun kemudian? Mana yang lebih memBEBANkan pelajar tersebut? Takkan nak TURUNkan gred LULUS SPM semata-mata kerana soalan tingkatan 2 pun tak BOLEH jawab?
Anak Menteri dan ahli POLITIK takpelah pasal mereka banyak 'PELUANG KEDUA'.. Tak LULUS 'exam' dalam negara pun boleh carik makan pakai 'KABEL' mak bapak.. Mereka pulak DOK ubah dasar sana-sini untuk menyusahkan anak RAKYAT biasa.. Bila MANSUHkan PPSMI, kerajaan dikatakan terpaksa berBELANJA lebih untuk mengGAJI guru-guru Bahasa Inggeris.. Kali nih kalau 'PEMANSUHAN' ini diteruskan, ada le yang dapat MASUK TENDER baru pulak.. Tahun 2020 nak jadik negara MAJU, nak lahirkan MODAL INSAN cemerlang KONON.. Nak LAHIRkan lebih ramai 'PAKAR GEDIK' rancangan REALITI TV, banyak le nampaknye......
Wallahualam..
Labels:
Sekeliling kita
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment