DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Sunday, January 16, 2011

Tuntutan agar SPRM kena siasat KTMB habis-habisan bukan sekerat-sekerat..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Sistem Pengakutan Awam di NEGARA ini hanya MAJU daripada segi INFRASTRUKTUR, bukannya dari segi KUALITI perkhidmatan mereka.. Jika anda ke negara-negara Eropah, US dan Jepun, anda akan DAPATi perbandingan sistem pengangkutan mereka dengan KITA umpama langit dan BUMI.. Mungkin kita boleh berDALIH dengan mengatakan Sistem Pengangkutan Awam mereka sudah 'ESTABLISH' sejak beratus-ratus TAHUN lagi berbanding dnegan KITA, namun demikian, KUALITI perkhidmatan mereka sentiasa diperBAHARUi selaras dengan peredaran ZAMAN.. Jadi, kenapa pulak tidak dengan KITA?

Apa yang diKESALkan, kita masih lagi keTINGGALan dalam sistem pengangkutan REL kita terutamanya yang diURUSkan oleh KTMB.. Malah, KTMB masih tidak lekang dengan masalah PENGURUSAN era 80an yang sepatutnya tidak lagi WUJUD ketika INI.. Patutlah baru-baru INI diLAPORkan SPRM pun dah rajin 'MELAWAT' KTMB berhubung dengan siasatan pemberian tender mencurigakan di syarikat itu yang bernilai jutaan ringgit..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0116&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_12.htm

Memang kita MAKLUM, badan kerajaan yang diSWASTAkan seperti KTMB memang menjadi sasaran LANUN-LANUN korporat untuk meROMPAK atas nama pembangunan.. Ini berlaku bukan sahaja semasa era penswastaan 20 tahun dulu.. Malah ianya semakin KETARA selepas peralihan pemimpin dari PM ke-4 ke PM ke-5.. Banyak LANUN-LANUN korporat ini berjaya MASUK ke GLC-GLC untuk meROMPAK dan memeras hasil kerajaan bagi keGUNAan POLITIK pihak-pihak tertentu.. Sepatutnya era PM ke-6 menjadi era pemBERSIHan GLC daripada masalah-masalah sebegini..

Apabila LANUN-LANUN korporat ini menyelinap dalam GLC, biasanya mereka akan mengubah POLISI-POLISI syarikat agar ianya memihak kepada mereka dan meMUDAHkan kerja mereka untuk meLANUN.. Dengan KATA lain, kegiatan mereka mestilah terlindung dan di'COVER' baik punya oleh beberapa TOKOH politik yang mungkin memegang jawatan dalam 'BOARD OF DIRECTOR'.. Dah nama pun LANUN, takkan meLANUN sorang-sorang? Mestilah beramai-ramai.. Kesan kegiatan LANUN ini dalam jangka masa panjang ialah KUALITI perkhidmatan merudum tidak seperti yang diJANJIkan kepada pengguna..

Sebab itulah kalau kita tengok KTMB, uniform petugas bertukar selalu tetapi KUALITI perkhidmatan takde beza pun? Apa yang diSIASAT oleh SPRM di KTMB tu rasanya baru sedikit.. Sebagai pengguna, kita rasa SEDIH melihat KUALITI perkhidmatan KTMB tidak selari dengan peredaran ZAMAN.. Sepatutnya KTMB sudah menjadi sebuah syarikat pengakutan awam yang berKUALITI dan diCONTOHi.. Namun, banyak perkhidmatan mereka mengecewakan dan menyusahkan pengguna sendiri.. Contohnya, pengguna masih terpaksa beratur panjang di KL Sentral untuk membeli TIKET sedangkan sepatutnya sudah ada mesin TIKET automatik untuk tujuan tersebut.. Yang PALING naya tu ialah pengguna ke Pantai Timur yang rasanya 100% terpaksa bergantung kepada perkhidmatan di KAUNTER..

Di zaman serba canggih ini, KTMB juga GAGAL mengAPLIKASIkan perkhidmatan 'ONLINE' mereka secara berKESAN.. Laman sesawang mereka tidak membantu pun PENGGUNA untuk meRANCANG perjalanan mereka.. Nak DAFTAR pun susah.. RASAnya pengguna boleh menilai sendiri perkhidmatan menerusi laman sesawang mereka..

http://www.ktmb.com.my/

PERCAYA tak anda jika kita KATAkan sebarang perkhidmatan yang diTAWARkan menerusi laman sesawang tersebut AKHIRnya akan menyebabkan anda beratur di KAUNTER tiket mereka di KL Sentral jugak? INIkah KUALITI terbaik yang mampu diTAWARkan selepas berpuluh tahun KTMB di SWASTAkan?

Di KAUNTER pulak anda akan beratur panjang berjam-jam sebelum dapat membeli TIKET.. Kalau TAK kena cara, TIKET dan KELAS yang anda mahu sudah TIADA.. Sebagai CONTOH, anda mahu membeli TIKET ke Kelantan semasa cuti Tahun Baru Cina.. Anda ke KAUNTER dan mendapati TIKET pada tarikh perjalanan anda untuk KOC tempat TIDUR akan diJUAL pada keESOKkan harinya.. Esoknya, tak sampai 24 JAM selepas anda ke KAUNTER tersebut seMALAM, anda dapati tiket untuk KOC yang diMAKSUDkan sudah habis diJUAL.. Kemudian, apabila anda hendak BELI tiket perjalanan BALIK (sekiranya perjalanan anda pergi-balik), anda kena ke KAUNTER tersebut pada HARI yang lain.. Ini kita ALAMI sendiri semasa membeli tiket untuk ke Kelantan baru-baru ini.. Adakah ini ANGKARA 'ORANG DALAM' yang meMANIPULASI penjualan TIKET bagi kepentingan mereka dan keluarga mereka?

Oleh itu, ada BAIKnya SPRM tidak menumpu kepada satu-satu SEKTOR jika menyiasat KTMB ini.. Kita harap SPRM menyiasat kesemua SEKTOR yang ada.. Tarik keluar semua LANUN-LANUN korporat di dalam organisasi seperti ini yang bermaharajalela menyusahkan RAKYAT.. Cuba kita fikir, bagaimana sebuah organisasi yang sudah diSWASTAkan sekian LAMA masih mempunyai masalah seperti yang diNYATAkan? Pengangkutan REL merupakan satu-satunya pengangkutan yang MURAH dan SELAMAT bagi rakyat MARHAEN.. Namun, adakah ini menjadi ALASAN untuk menafikan hak RAKYAT sebagai pengguna bagi mendapatkan perKHIDMATan yang berKUALITI?

Wallahualam..

1 comment:

Anonymous said...

orang2 dalam ktm ni lah yang mensabotaj ktm.
mereka kaut keuntungan dan rakyat salahkan kerajaan.

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS