DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Tuesday, January 11, 2011

Air MATA seorang SASTERAWAN dan KENCING tak menjadi seorang YB Pakatan Rakyat..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA

Pertama SEKALI kita lihat dahulu DEFINISI ISTILAH yang menjadi KONTROVERSI dalam novel INTERLOK yang diBAKAR oleh sekumpulan KE***G HINDRAF kerana tidak faham Bahasa Melayu sebaga bahasa RASMI negara INI.. Kita sengaja ambil sumber dari laman web LUAR negara kerana sudah LUMRAH definisi dari luar negara lebih dikagumi dan 'diHORMATi' berbanding dalam negara sendiri!

WORD HISTORY The word pariah, which can be used for anyone who is a social outcast, independent of social position, recalls a much more rigid social system, which made only certain people pariahs. The caste system of India placed pariahs, also known as Untouchables, very low in society. The word pariah, which we have extended in meaning, came into English from Tamil paṛaiyar, the plural of paṛaiyan, the caste name, which literally means "(hereditary) drummer" and comes from the word paṛai, the name of a drum used at certain festivals. The word is first recorded in English in 1613. Its use in English and its extension in meaning probably owe much to the long period of British rule in India.

http://www.answers.com/topic/pariah

BAIKlah, itu adalah DEFINISI terbaik yang dapat dikemukakan menerusi rujukan INTERNET.. Dengan KATA lain, ISTILAH tersebut sudah WUJUD beratus-ratus tahun lampau, diCIPTA oleh kaum itu sendiri, diGUNAkan oleh kaum itu sendiri dan diSEBARkan ke serata dunia oleh KAUM itu sendiri.. ISTILAH ini telah wujud dalam penulisan beratus-ratus tahun lamanya dan diguna pakai oleh para penulis dan SASTERAWAN di serata DUNIA..

Kenapa apabila ISTILAH tersebut dipakai oleh seorang penulis Melayu dalam NOVELnya yang telah dikarang 40 tahun lalu telah diKONTROVERSIkan pada hari ini? JAWAPANnya MUDAH -> POLITIK.. Maka KE***G HINDRAF pun mengHASUT kaumnya sendiri kerana pengGUNAan ISTILAH tersebut sedangkan jelas sekali penggunaan ISTILAH itu hanya untuk memaparkan REALITI atau meWUJUDkan suasana jalan CERITA di dalam NOVEL tersebut, bukannya untuk meRENDAH-RENDAHkan atau mengHINA mana-mana KAUM di negara INI.. Malah, HASUTAN yang dilakukan oleh KE***G HINDRAF lebih MUDAH kerana kebanyakkan mereka yang diHASUT bukannya jenis OTAK yang ada budaya memBACA.. Apatah lagi OTAK mereka yang diHASUT mungkin hanya ada BERHALA, lembu, ESTET, getah atau 'SIVAJI The BOSS'!

Itu REAKSI mereka yang tak GUNAkan OTAK untuk membaca karya penulisan Bahasa Melayu.. Bagaimana pulak dengan seorang Ahli Parlimen Melayu sendiri yang sepatutnya FASIH membaca Bahasa Melayu dan sepatutnya memahami apa yang diTULIS dalam NOVEL tersebut? Apakah ALASANnya untuk meWAJARkan keHADIRannya dalam upacara pemBAKARan novel tersebut? Apakah LOGIK dia menafikan keHADIRannya sebagai satu BENTUK menyatakan SOKONGAN dengan mengemukakan ALASAN kononnya keHADIRannya boleh menyejukkan kemarahan mereka dan ketidakhadirannya mungkin akan disalah tafsir sebagai menyebelahi penulis Melayu dan tidak bersimpati dengan mereka?

http://drsitimariah.blogspot.com/2011/01/interlok-saya-tidak-hadir-di-upacara.html

Malah cubaan DIRInya untuk memutarbelitkan kenyataan ternyata meMAKAN diri apabila dalam penulisan BLOG yang sama, dia jugak menyatakan dia diberitahu mengenai rancangan demonstrasi dan upacara pemBAKARan 2 jam sebelum itu.. Dia cuma cari 'EXCUSE' untuk 'COVERLINE' dengan berDALIH mengatakan dia 'BLAH' sebelum upacara pemBAKARan NOVEL dilakukan? Dah la puak-puak ni memang SUKA bab BAKAR memBAKAR nih.. Kalau mayat tokoh USAHAWAN wanita Melayu pun boleh diBAKAR kat Banting, apatah lagi NOVEL dan gambar?

http://www.malaysiakini.com/news/152964

Nampaknya 'BETINA' dalam PAS pun sudah PANDAI nak 'KENCING'kan orang? Namun belum cukup MANTAP kerana dia yang KANTOIkan dirinya sendiri.. Patut pergi BELAJAR lagi cara lebih MANTAP untuk 'KENCING'kan orang dengan Penasihat PKR atau Pengerusi DAP!

Hari terpampang di dada AKHBAR gugurnya air mata seorang Sasterawan Negara pengarang NOVEL tersebut yang SEDIH kerana NOVEL karyanya telah diSALAH-tafsirkan demi kepentingan POLITIK pihak tertentu.. Gugurnya air mata seorang penulis berusia 91 tahun yang lebih TUA daripada Pok Nik 'ALAIHISSALAM' walaupun dia sekadar cuba memaparkan REALITI sejarah berkenaan asal-usul kaum di NEGARA ini..

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Sekarang, anda menyaksikan sendiri penyeksaan POLITIK oleh Pakatan Rakyat dan SEKUTUnya KE***G HINDRAF terhadap golongan penulis dan KARYAWAN di negara INI.. Jelas mereka cuba MENIPU rakyat dan mengHANCURkan keHARMONIan sedia ada hanya demi mengejar keKUASAan POLITIK.. Itu pun ada jugak seorang Sasterawan Negara yang penampilannya macam 'Saruman The White' dalam cerita 'Lord of The Ring' masih diLIHAT bersekongkol dengan POLITIK murahan sebegini.. Mungkin dia SYOK melihat NOVEL sasterawan sepertinya diBAKAR kerana POLITIK sedangkan dia pulak SYOK dok menyalahkan kerajaan kerana hasil KARYAnya yang tak LAKU? Macam ni ke KATA nak perjuangkan Bahasa Melayu?

Wallahualam..

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS