DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Thursday, October 06, 2011

Apakah BAJET 2012 akan lebih 'LIBERAL' berbanding BAJET tahun-tahun sebelumnya?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Agak-agak anda, APAkah yang akan disebut dalam BAJET 2012 esok? Apakah yang akan diPOTONG, apakah yang akan diTAMBAHkan atau apakah yang akan diHAPUSkan? Secara JUJURnya, kita tidak menaruh apa-apa HARAPan pada BAJET 2012 memandangkan kita meRASAkan BAJET 2011 pun seolah-olah semacam GAGAL untuk diRASAi oleh RAKYAT marhaen yang terHIMPIT akibat keNAIKkan KOS sara hidup.. Yang mungkin KENYANG hasil BAJET 2011 sudah tentulah 'Lanun-Lanun KORPORAT' berOTAKkan LIBERAL yang SENGAJA 'diSIMPAN' oleh kerajaan di dalam GLC-GLC tertentu..

Contohnya, keNAIKkan cukai perKHIDMATan pada 2011 menyebabkan peningkatan kepada HARGA barangan secara AMnya.. RAKYAT yang sepatutnya menDAPAT faedah kerana digembar-gemburkan KONONnya keadaaan EKONOMI yang KUKUH pada masa itu langsung seakan MASUK angin keluar ASAP.. Apa pun tak DAPAT.. Walaupun keNAIKkan cukai itu hanya pada skala 1%, rata-rata RAKYAT tidak pulak menDAPATi pendapatan mereka jugak meningkat 1%? Sebaliknya, RAKYAT terBEBAN pulak dengan keNAIKkan harga barangan entah berapa % semata-mata dengan ALASAN keNAIKkan cukai sebanyak 1% itu..

Selain itu, kita jugak terTANYA-tanya apa sudah JADIK dengan usaha kerajaan untuk memBOLEHkan mereka yang baru beKERJA memBELI rumah tanpa 'DOWN PAYMENT' dalam BAJET 2011 dulu? ->KLIK<-

Apa sudah jadik dengan SKIM ini? Berjaya atau TIDAK? Apakah tidak ada DATA-DATA yang menunjukkan RAKYAT yang diSASARkan menerusi objektif SKIM ini berjaya mencapai SASARANnya? Berapa RAMAIkah yang sudah meMILIKki RUMAH melalui SKIM ini atau sebenarnya harga HARTANAH di NEGARA ini menjadik mainan SPEKULATIF pihak peMAJU dan pihak BANK terUTAMAnya yang 'berTOKEYkan' puak peMAKAN BABI atau mereka yang berOTAKkan fahaman 'LIBERAL'?

Pada BAJET 2011 jugak RAKYAT diSAJIkan dengan usaha kerajaan untuk meperTINGKATkan sistem pengangkutan AWAM.. ->KLIK<-

Namun demikian, secara ZAHIRnya apakah perBEZAan yang telah kita DAPATi pada hari ini berhubung dengan peningkatan yang diMAKSUDkan? Bas Rapid KL masih tidak EFISIEN, sesak semasa waktu PUNCAK dan jumlahnya tidak TETAP? Laluan LRT masih KEKAL dan langsung tak nampak pun sesiapa PACAKkan tiang-tiang KONKRIT landasan untuk laluan BARU? Jadik, apakah peningkatan pengangkutan AWAM antara tempoh masa selepas BAJET 2011 sehingga pemBENTANGan BAJET 2012 pada ESOK hari telah menampakkan perUBAHan? Atau sebenarnya masih dok macam tu jugak tanpa ada sekelumit perUBAHan pun?

Satu-satunya usaha yang boleh diBERIkan pujian ialah Kedai 1 Malaysia.. Kita tak NAFIkan bahawa Kedai 1 Malaysia sebenarnya BANYAK membantu RAKYAT terUTAMAnya yang kurang MEWAH.. Malangnya, seperti yang kita sedia MAKLUM, Kedai 1 Malaysia ini jugak mendapat TENTANGan HEBAT terUTAMAnya daripada 'TOKEY-TOKEY' puak peMAKAN BABI yang selama ini menDOMINASI perNIAGAan RUNCIT dan BORONG di NEGARA ini.. Sememangnya mereka ini TIDAK pernah KENAL erti 'KENYANG'.. Sifat TAMAK turun-temurun memBUATkan mereka tidak akan menyokong Kedai 1 Malaysia ini.. Kita KHUATIR DS Najib akhirnya akan TUNDUK kepada puak-puak INI demi meRAIH sokongan POLITIK mereka pada PRU-13 nanti..

Sudah tentu BAJET 2012 jugak adalah penentu keMENANGan UMNO/BN pada PRU-13 nanti.. Ini adalah BAJET terakhir sebelum PRU-13 diadakan.. Tempoh masa kerajaan sekarang akan berAKHIR ialah sekitar penggal pertama 2013.. Jadik, kerajaan hanya ada masa seTAHUN untuk menDAPATkan keYAKINan RAKYAT sebelum mengadakan PRU-13.. Itu sebabnya kerajaan yang diTUNJANGi oleh UMNO/BN sewajarnya mempunyai data-data maklum BALAS daripada RAKYAT berhubung perLAKSANAan BAJET-BAJET tahun sebelumnya.. Sampai bila DS Najib sebagai pemBENTANG BAJET mahu terus diBUAI angan-angan yang diCIPTA oleh 'Lanun-Lanun KORPORAT' berOTAK LIBERAL dan jugak 'TOKEY-TOKEY' puak peMAKAN BABI yang kuat berBOHONG, TAMAK haloba dan menindas RAKYAT?

Walahualam..

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS