Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Friday, November 11, 2011
TS Muhyiddin, keMATANGan para MAHASISWA tanpa kePANDAIan mengGUNAkan OTAK belum cukup untuk MANSUHkan AUKU!
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Kita PERHATIkan tidak RAMAI pihak mahu memBICARAkan kenyataan TS Muhyiddin yang menyatakan AUKU boleh diPINDA atau diMANSUHkan secara berSYARAT iaitu para MAHASIWA telah MATANG dan boleh menumpukan perhatian kepada PELAJARan apabila ianya diPINDA atau diMANSUHkan.. ->KLIK<-
Nampaknya baik TS Muhyiddin dan DS Najib, setakat ini kita cuma meLIHAT 'TREND' meMANSUHkan satu-satu PERKARA, 'TREND' yang berLARUTan sejak zaman 'KeterBUKAan' mantan PM ke-5 lagi.. Semuanya nak diMANSUHkan daripada ISA, PPSMI, Akta Hasutan, Akta Mesin Cetak hinggalah AUKU ini.. Dah takde IDEA kot?
Apa pun, kita mungkin SETUJU jika TS Muhyiddin benar-benar mengotakan kata-katanya SENDIRI seperti di bawah,
"Contohnya, penglibatan pelajar dalam politik, mereka kata kita sudah capai usia matang 21 tahun dan sistem kita membenarkan sesiapa sahaja menjadi pemimpin dalam pertubuhan. Kerana tiada yang kata pelajar tidak boleh jadi pemimpin, tetapi soal pokoknya kalaulah dengan keterlibatan kita dalam aktiviti sebegitu dilihat kita lebih menjurus kepada berpolitik dan tidak menumpu pada soal pelajaran. Maka tentu timbul kebimbangan pada masyarakat kalau-kalau kampus dijadikan gelanggang politik yang tidak membawa hasil sebagaimana dikehendaki oleh institusi pendidikan untuk melahirkan manusia berilmu,"
Ya.. KeMATANGan.. Itu yang TS Muhyiddin mahukan dan kita SETUJU 100% dengannya.. Namun demikian, adakah HARI ini kita menyaksikan keMATANGan seperti yang diNYATAkan TS Muhyiddin di kalangan mereka yang AUKU diMANSUHkan? Adakah kita LUPA bagaimana PRASARANA awam di UPM telah diROSAKkan sebelum ini apabila ada kumpulan MAHASISWA tidak berPUAS hati dengan keputusan pilihanraya KAMPUS? Adakah itu diKATAkan satu bentuk keMATANGan? Duit siapakah yang diGUNAkan untuk memBINA semula keROSAKkan PRASARANA yang diMAKSUDkan kalau bukan duit CUKAI kami sebagai RAKYAT?
Dalam KONTEKS suasana KAMPUS, adakah MAHASISWA sahaja yang perlu MATANG? Bagaimana pulak dengan para PENSYARAH mereka? Adakah mereka diKATAkan MATANG hanya kerana KONONnya ada berjela-jela SIJIL? Adakah mereka LAYAK memperTIKAIkan pemerintah seperti 'Professor CHAP Ayam' di UIA yang meperSOALkan TITAH DYMM Sultan Selangor berhubung isu JAIS menyerbu sebuah GEREJA yang diDAKWA cuba meMURTADkan umat ISLAM? Adakah itu satu bentuk keMATANGan yang patut dibawa ke dalam KAMPUS? Adakah itu bukti keMATANGan yang pada FIKIRan TS Muhyiddin untuk meWAJARkan AUKU diMANSUHkan?
Bagaimana pulak dengan keMATANGan orang-orang POLITIK kita yang mengHASUT dan mengotori pemikiran MODAL INSAN NEGARA di KAMPUS? Tidakkah orang-orang POLITIK kita jugak patut bersikap MATANG kerana MODAL INSAN yang ada di KAMPUS ini adalah untuk NEGARA, bukannya untuk diJADIkan sumber keKUATan POLITIK.. Dengan KATA lain, UTAMAkan PELAJARAN bukannya POLITIK..
- Bagaimana dengan Penasihat PKR yang menJADIkan bekas seorang pelajar IPT yang tercicir dalam PELAJARan sebagai pemBANTU peribadinya seterusnya mangsa men'JUBOR'nya? Siapa menunjukkan keMATANGan kepada siapa?
- Bagaimana pulak dengan seorang 'BUDAK Oxford' yang perasan KONON dirinya BIJAK dalam urusan NEGARA tetapi KANTOI dek keSALAHan POLITIK WANG semasa pemilihan partinya? Itu MATANG ke MENATANG?
- Bagaimana pulak seorang Timbalan Menteri IPT yang lebih SIBUK mengHASUT para MAHASISWA untuk berPOLITIK daripada menumpukan kepada PELAJARAN? Ingat DUIT dia ke yang diGUNAkan sebagai pemBIAYAan menerusi PTPTN, MARA atau JPA?
- Bagaimana pulak dengan keBODOHan para MAHASISWA yang menyanjung para pemimpin PAS yang RAMAI tak HABIS sekolah pun sebagai IDOLA? Adakah itu satu bentuk keMATANGan apabila kita menyanjungi orang yang lebih BODOH dari kita?
Selepas menyaksikan bagaimana peMANSUHan PPSMI menimbulkan perGOLAKan HEBAT dalam di dalam sistem penDIDIKan NEGARA, kita HARAPlah TS Muhyiddin tidak lagi meLAKUkan tindakkan GELOJOH apabila nak meMANSUHkan AUKU pulak.. Hanya kerana TUNTUTan segelintir ahli-ahli POLITIK yang jenis 'KELABU ASAP', janganlah pulak diBAZIRkan duit kami sebagai RAKYAT yang bayar CUKAI untuk memBANGUNkan PRASARANA dan SISTEM penDIDIKan NEGARA.. Apakah mahu diULANGI keSENGSARAan arwah Tun Razak akibat menghadapi 'GEROMBOLAN para MAHASISWA yang cuma belajar SASTERA atau KURSUS 'segera' tahun 1974 dahulu?
KeMATANGan tidak boleh disertai dengan keBODOHan.. Semua orang boleh mengaku mereka MATANG itu dan ini tetapi HAKIKATnya mereka jugak BODOH tahap CIPAN.. Nak CONTOH? Tengok ajelah dalam ISU Lynas.. Anda SAKSIkan sendiri bagaimana pemBUKTIan berASASkan FAKTA yang SAHIH lagi diperAKUi oleh ahli AKADEMIK bertahap PAKAR iaitu Dr. Che Rosli yang jugak MP PAS Hulu Langat diperLEKEHkan oleh ahli POLITIK tahap 'TONG SAMPAH' yang PAKAR bab memBURUKkan orang iaitu MP PKR Kuantan? TIDAKkan itu memBUKTIkan bahawa keMATANGan sahaja tidak CUKUP untuk para MAHASISWA menceburi POLITIK? Apa FIKIRan anda pulak?
Nak BUKTI lagi? Bagaimana pulak dalam KES di mana DNA seorang pemimpin KANAN PKR diJUMPAi dalam JUBOR seorang LELAKI tetapi meNAFIkan dirinya men'JUBOR'? ATAU bagaimana pulak IMEJ dalam RAKAMan video SEKS pemimpin tersebut dengan amoi CINA yang diSAHkan 99% TULEN tetapi meNAFIkan dirinya berZINA? Dalam dua KES ini, dapatkah MAHASISWA kita memBEZAkan antara keMATANGan yang berSUMBERkan fakta SAHIH dengan FAKTA keBODOHan yang tentunya 100% berdasarkan kePENTINGan POLITIK sePIHAK yang akan meMUSNAHkan NEGARA ini?
Wallahualam..
Labels:
Fikir-fikirkan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment