DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Friday, December 28, 2012

EDISI SMS 'LAYANG' - Siapakah CALON PRU-13 untuk PARLIMEN Pasir Mas, Kelantan?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

HE!HE!HE! Akhir-akhir ini memang BANYAK SMS 'LAYANG' yang SENGAJA diSEBARkan oleh PARTI tertentu untuk 'TEST MARKET' bagi mengetahui apakah CALON PRU-13 dari PARTI mereka diTERIMA.. SALAH seorang KAWAN kita telah mem'FORWARD'kan SMS 'LAYANG' yang diTERIMAnya berkenaan CALON yang sesuai untuk Kerusi PARLIMEN Pasir Mas.. Ada 6 orang NAMA CALON yang diKEMUKAkan dan 5 orang daripadanya mungkin 'FAMILIAR' di Pasir Mas tetapi seorang lagi (Yang No.6) tuh entah ANAK siapalah entah.. KAH!KAH!KAH!


Apa KATA kalau kita tengok satu-satu NAMA yang diSEBUT oleh SMS 'LAYANG' ini.. AlMAKLUMlah, ada BAIKnya jika kita pakat KONGSI 'SURVEY TEST MARKET' kat BLOG kita nih.. BerKONGSI itukan lebih BAIK? HE!HE!HE!

1) DATUK IBRAHIM ALI

Penyandang dan peMENANG Kerusi PARLIMEN Pasir Mas secara 'TRICKY' pada PRU-12 lalu atas TIKET PAS.. DiPECAT daripada UMNO sebelum PRU-12 kerana memBANTAH perLANTIKkan orang lain sebagai Ketua BAHAGIAN UMNO.. NAMA yang sangat 'FAMILIAR' di Pasir Mas ini.. Namun demikian, bukan selalu dia MENANG di Pasir Mas.. Malah, pernah hilang DEPOSIT pada PRK DUN Pengkalan Pasir tahun 2005 dahulu.. Apakah pulak 'TRICK'nya kali ini untuk KEKAL di Pasir Mas dan siapa pulak yang akan terMAKAN 'TRICK'nya kali ini? UMNO ke PAS? 


2) USTAZ NASARUDDIN (HAJI DAUD?)

RASAnya tentulah NAMA ADUN Meranti dan jugak Timbalan SPEAKER DUN Kelantan.. Takkanlah NAMA Ustaz Nasaruddin Mat ISA yang Pok Nik 'ALAIHISSALAM' akan 'REJECT' kot? DUN Meranti walaupun dalam PARLIMEN Rantau Panjang tetapi amat dekat dengan PARLIMEN Pasir Mas.. Lagi pun Rantau Panjang sebenarnya adalah seBAHAGIan dalam JAJAHAN Pasir Mas.. Seperti mana Lebai-Lebai DUNGU PAS yang lain, sudah tentu keLEBIHan mereka pada CERAMAH jual air LIUR.. Apakah air LIURnya masih LAKU untuk PARLIMEN Pasir Mas atau dia bakal diGANTIkan, SAMA-SAMAlah kita tengok..


3) DATUK HANAFI MAMAT

Pernah jadik ADUN Pengkalan Pasir pada TAHUN 2005 untuk sekejap sahaja.. DiKENALi oleh RAKYAT setempat di Pasir Mas kerana LOKALITInya.. Namun demikian, adakah dia akan berNASIB BAIK pada PRU-13 nanti? Adakah dia akan berTANDING PARLIMEN atau kembali berTANDING DUN kerana ingin berKOMPROMI dengan penyandang, Datuk Ibrahim ALI? Apa pun, jika berlakunya perTANDINGan 3 PENJURU dengan penyandang, UMNO dijangka TIDAK akan bernasib BAIK kerana UNDI PAS selalunya 'MAINTAIN' di Pasir Mas!



4) NIK ABDUH NIK AZIZ (Anak KeSAYANGan Pok Nik)

Err... Ini bukan orang Pasir Mas.. Sudah tentu SPESIS 'GEDEBE' Kampung Kedai LALAT macam BAPAKnya jugak.. SPEKULASI untuk dia jadik CALON pada PRU-13 nih semakin KENCANG.. Bukan untuk GANTIkan BAPAK dia tetapi untuk meneruskan AMALAN KRONISME ala-ala SYIAH di dalam PAS.. Ye la.. PAS tak mahu KALAH bab macam nih kalau diBANDINGkan dengan PKR dan DAP La'anatullah.. Apa pun, ANALISA seorang juruBLOG 'BALACI' kepada TOKEY Kambing JAMNAPARI, Dinar EMAS dan Lebuhraya RAKYAT mungkin  diperTIMBANGkan untuk penCALONan anak Pok Nik ini.. ->KLIK<-

5) CHE JOHAN CHE PA

Timbalan Ketua UMNO Pasir Mas.. INDIVIDU yang mungkin dikira 'MUKA BARU' jika diCALONkan di PARLIMEN Pasir Mas pada PRU-13.. Kalau nak diKIRA dari segi POPULARITI, mungkin TIDAKlah seperti Datuk Ibrahim ALI dan Datuk Hanafi.. Apa pun, mintak MAAFlah KATA tetapi kalau diCALONkan sebagai CALON UMNO di Pasir Mas, RASAnya SUKAR untuk UMNO MENANG.. Kalau diCALONkan di peringkat DUN pun mungkin ada PELUANG.. Itu pun UMNO kena kerja seHABIS keras tanpa UNSUR 'CAH Keting' bak KATA BLOG ini.. ->KLIK<-


6) MIESINGER????


Err.. Siapa nih? ANAK siapa yang diTINGGALkan untuk jadik CALON PAS di Pasir Mas nih? Adakah ini NAMA pengHANTAR SMS 'LAYANG' yang SYOK sendiri? Apa pun RASAnya buang MASA aje mengULAS kalau NAMA sebegini langsung tak diKENALi di Pasir Mas.. Kalau dia jadik CALON PAS, senang KATA, PAS akan KALAH 100% walaupun segala macam LEMBU, 'Kuba' dan KAMBING turun untuk mengUNDI pada PRU-13 nanti.. DEPOSIT sah-sah akan HILANG.. 



Pada kitalah, TIDAK mustahil PARLIMEN dan DUN di dalam Pasir Mas akan menjadi PENENTU kepada keputusan PRU-13 samada memihak kepada UMNO/BN atau pun PR.. Pada TAHUN 2004, Pok Nik sampai masuk ICU kerana DUN Pengkalan Pasir menang kurang 100 UNDI.. Itu pun sebab Datuk Ibrahim ALI berTANDING BEBAS.. Pada TAHUN 2008 pulak, Pok Nik pada AWALnya senyum kerana Datuk Ibrahim ALI awalnya dok 'SIDE' dia tetapi akhirnya menyumpah SERANAH pasal Datuk Ibrahim ALI memutuskan Pok Nik nih dah semakin tak boleh diPAKAI dalam arena POLITIK di Kelantan.. Kesian Pok Nik!

Wallahualam.. 

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS