DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Saturday, November 20, 2010

Negara tidak akan MAJU jika unsur-unsur POLITIK menguasai GLC yang memberikan perkhidmatan kepada RAKYAT..


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

KALI ini kita tak MAU cerita pasal perkembangan POLITIK semasa.. Lantaklah apa nak jadi dengan UMNO, PKR nak HANCUR di'FETISH'kan oleh Penasihat partinya sendiri ke atau Lebai PAS pakat naik ke LANGIT beramai-ramai ke atau DAP pakat berLUMBA dengan MCA siapa paling BANYAK markah SEJARAH benua China ke apa ke LANTAKlah.. CUMAnya kali ini kita nak ajak pembaca RAMAI-RAMAI pakat JENGOK dan TENUNG dengan KUALITI perKHIDMATan atau SERVIS yang dilakukan oleh GLC bagi pihak kerajaan terhadap RAKYAT macam kita.. Adakah anda berPUAS hati dengan perKHIDMATan GLC-GLC ini?

SENARIO 1:

Di KL SENTRAL, anda boleh melakukan 'CHECK-IN' di sana terutamanya bagi para penumpang 'FLIGHT' yang membawa banyak barang dan tak mahu mengusung barang-barang tersebut ke hulu ke hilir sedangkan MASA penerbangan masih jauh lagi.. Namun demikian, jika anda mahu 'CHECK-IN' di sana, anda diWAJIBkan memBELI tiket TREN ke KLIA.. Walaupun mungkin ada PILIHAN kenderaan lain dari segi 'BUDGET' untuk ke KLIA termasuklah dari segi 'CONVINIENT' kerana tidak mahu memBIMBIT banyak barang menyebabkan anda 'CHECK-IN' awal di KL SENTRAL, tetapi pilihan yang ADA hanya setakat itu.. 'NO TRAIN TICKET, NO CHECK-IN FROM KL SENTRAL'.. Sebagai pengguna, anda tidak diberikan banyak PILIHan servis..

SENARIO 2:

Anda mahu menyambung GAS ke rumah anda untuk bekalan melalui PAIP GAS sedia ada.. Apabila anda mengHUBUNGi syarikat perkhidmatan tersebut, anda diKENAkan DEPOSIT dan bayaran KONTRAKTOR untuk pemasangan PAIP GAS tersebut.. Malangnya, tanpa dijangka, PAIP GAS sedia ada di rumah anda terSUMBAT dan anda dikehendakki mencari KONTRAKTOR lain untuk menCUCInya.. KONTRAKTOR pemasangan yang diLANTIK hanya bertanggung-jawab untuk pemasangan SAHAJA (buka METER PAIP GAS).. Mahukah anda menambah lagi KOS untuk memBOLEHkan dapur berasap sedangkan penyedia peKHIDMATan seharusnya menyediakan SERVIS dari A -> Z?

SENARIO 3:

Anda mahu menaiki KERETAPI balik kampung sempena cuti hari raya.. Petugas di KAUNTER tiket meMAKLUMkan bahawa tiket masih belum dijual pada hari itu.. 'BOOKING' pula tidak diBENARkan sama sekali.. KeESOKkannya, apabila anda datang kembali ke KAUNTER tiket yang SAMA (kurang daripada 24 JAM), anda diBERITAHU bahawa tiket telah pun HABIS dijual untuk semua KELAS.. Sedangkan MALAM tadi anda melihat makluman di TV bahawa tiket masih ada? Ke mana agaknya TIKET-TIKET tersebut diSONGLAP? Untuk keluarga kakitangan KERETAPI sendiri ke?

SENARIO 4:

Anda menerima NOTIS penerimaan barangan KIRIMAN POS semasa ketiadaan anda di rumah.. Apabila anda meneliti pejabat POS yang menyimpan barangan tersebut, anda dapati JARAKnya begitu JAUH daripada rumah anda sedangkan terdapat pejabat POS yang lebih dekat dengan rumah anda.. ALASAN yang diberikan mereka ialah kerana mereka telah menetapkan 'BOUNDARY' untuk perkhidmatan pengHANTARan mereka.. Tak TAHUlah dari mana mereka belajar GEOGRAFI tetapi yang NYATAnya anda kenalah berPELUH KETIAK untuk ke pejabat POS yang jaraknya lebih jauh..

SENARIO 5:

Anda telah meLANGGAN perkhidmatan jalur LEBAR dengan sebuah GLC.. Pada 'BROCHURE' mereka, anda berkeYAKINan mereka dapat memberikan kepuasan dalam perkhidmatan mereka.. Malangnya, setiap kali 'LINE DOWN', mereka GAGAL memberikan penjelasan sewajarnya dan HABIS cerdik pun mereka meMINTA pengguna buat 'TEST CONNECTIVITY'.. Yang lebih MALANG pulak bila 'LINE DOWN' ketika melakukan TRANSAKSI secara 'ONLINE'.. Apabila diminta DISKAUN akibat keGAGALan mereka memberikan perkhidmatan seperti yang diJANJIkan, anda pasti TAHU hasilnya..

Walaupun pada awal TULISAN kita katakan kita tak mahu berCERITA pasal POLITIK, tetapi jika anda TELITI mereka yang di sebalik TABIR dalam setiap GLC yang menyediakan perKHIDMATan seperti dalam SENARIO tersebut, anda pasti akan terJUMPA nama-nama TOKOH POLITIK tertentu samada sebagai 'SHAREHOLDER' atau pun 'CHAIRMAN' GLC tersebut.. Malah, kita percaya tanpa unsur-unsur POLITIK sambil MENYAMUN rakyat, tidak mungkin GLC-GLC diBENARkan mengadakan SERVIS sedemikian untuk RAKYAT..

Adakah ini pra-SYARAT untuk menjadi negara MAJU? Adakah mengHADkan rakyat terhadap pilihan atau 'OPTION' untuk perkhidmatan lebih BAIK dapat menjadikan negara ini MAJU? Sampai BILAkah keadaan ini akan berterusan? Sampai BILAkah pulak unsur-unsur POLITIK akan mempengaruhi KUALITI perkhidmatan sesebuah GLC terhadap RAKYAT? Sampai bila RAKYAT akan diperBODOHkan demi kepentingan POLITIK mereka yang berelindung di sbealik GLC-GLC ini? Bolehkah RAKYAT diMOMOKkan seperti ahli-ahli UMNO KONONnya lulusan 'OXFORD' sahaja yang BIJAK mengendalikan urusan negara? HE!HE!HE!

Wallahualam..

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS