Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Saturday, January 21, 2012
DRAMA 'HIT and RUN' sesama SEKUTU Penasihat PKR dalam PR dan UMNO/BN pasal ASET perTAHANan NEGARA?
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Apa PANDANGan anda semua berhubung dengan 'keMURAHan HATI' beberapa PEMIMPIN POLITIK kerajaan UMNO/BN yang memBERIkan penJELASan terhadap TUDUHan para PEMIMPIN PR berhubung ISU-ISU meLIBATkan peMILIKkan ASET perTAHANan NEGARA? ->KLIK<-
Pada kitalah, memang penJELASan boleh diBERI oleh Menteri atau PEMIMPIN kerajaan terbabit.. Namun, adakah itu menJAMIN bahawa TUDUHan seUMPAMAnya tidak lagi diLEMPARkan oleh para PEMIMPIN PR di masa hadapan tanpa mereka MENYIASATnya terlebih dahulu? Dengan kata lain, TAKTIK mereka meLEMPARkan TUDUHan sebenarnya adalah seperti 'HIT and RUN'.. Satu TINDAKan yang PENGECUT tetapi keMUSNAHannya begitu BESAR..
Mereka meLEMPARkan TUDUHan bertalu-talu kemudian setelah keROSAKkan IMEJ di pihak kerajaan berlaku barulah mereka menyuruh RUANG diberikan KONONnya untuk menDENGAR penJELASan.. Dalam KONTEKS ini, kita wajar memBERITAHU bahawa kerajaan jugak BERHAK untuk menDESAK mereka menarik balik segala macam TUDUHan seterusnya memohon MAAF secara TERBUKA.. Takkan selepas segala macam TUDUHan diLEMPARkan, kemudian boleh 'SETTLE' dengan berkata "I am SORRY," macam tu aje? BODOH ke apa?
Apakah MUSLIHAT Menteri PerTAHANan sebenarnya apabila dia begitu berMURAH hati memBERIkan RUANG penJELASan kepada para penabur FITNAH ini? Apakah mereka memBERIkan JAMINAN kepada Menteri PerTAHANan untuk TIDAK mengULANGi TUDUHan sedemikian RUPA terhadap kerajaan UMNO/BN terUTAMAnya yang menyentuh tentang ASET perTAHANan dan keTENTERAan kita? TIDAKkah BODOH untuk memPERCAYAi kenyataan mereka KONONnya mereka terKELIRU sedangkan mereka boleh aje menDAPATkan FAKTA sebenar di PARLIMEN? Apakah wajar MAKLUMAT sedemikian diJADIkan MODAL POLITIK?
MeRUJUK kepada BERITA portal Agendadaily tersebut, kita NAK tanyalah kepada Menteri PerTAHANan dan KUNCU-KUNCUnya seperti Timbalan BNBBC dan jugak 'BOSS' Pemuda UMNO, kamu SEMUA sedang berDRAMA ke dengan para PEMIMPIN PR tersebut? Semua TAHU bahawa PEMIMPIN PR yang disebutkan dalam BERITA portal Agendadaily itu adalah SPESIS yang 'HIT and RUN' berhubung segala macam ISU yang mereka sendiri TAHU keBENARannya tetapi SENGAJA mereka SEMBUNYIkan.. Tujuan mereka 'HIT and RUN' 100% hanyalah untuk memBURUKkan kerajaan seterusnya menJATUHkan UMNO/BN..
Menteri PerTAHANan begitu 'berMURAH HATI' membawa mereka NAIK kapal SELAM dan memBERIkan mereka PELUANG untuk meninjau peMILIKkan ASET perTAHANan NEGARA.. Untuk apa? Untuk memBIARkan mereka menSENSASIkannya sebagai ISU POLITIK dan menJADIkan ISU berKAITan perTAHANan NEGARA sebagai bahan MAINAN POLITIK? Apakah sebagai ahli PARLIMEN mereka TIDAK diBERIkan penJELASan dalam SKOP untuk sekadar diBAHASkan di PARLIMEN? Perlukah diLONDEHkan segala macam ASET perTAHANan NEGARA dan segala macam KONTRAKnya semata-mata KONONnya untuk menJAWAB keKELIRUan mereka? Apa DRAMA kamu SEMUA sebenarnya?
Adakah anda TAHU bahawa mereka yang diSEBUT dalam BERITA portal Agendadaily tersebut sebenarnya memPUNYAi satu perSAMAan? Mereka sebenarnya adalah KUNCU-KUNCU dan bekas KUNCU-KUNCU kepada Penasihat PKR.. Di pihak PR, ketiga-tiga MP tersebut memang diKENALi sebagai penyokong 'HARDCORE' Penasihat PKR walaupun berBEZA parti.. Di pihak kerajaan pula, Menteri PerTAHANan sebenarnya rakan KARIB Penasihat PKR sejak zaman mereka di IPT lagi.. 'BOSS' Pemuda UMNO pulak BALACI pengHANTAR PASSPORT Penasihat PKR sementara Timbalan BNBBC pulak pernah diKAITkan dengan 'AGENDA 16 September' sebelum ini? IRONI bukan?
Seperti yang kita sebut pada AWAL tadi, kita tak YAKIN bahawa para PEMIMPIN PR akan BERHENTI meLEMPARkan segala macam TUDUHan terhadap kerajaan UMNO/BN khususnya berKAITan dengan peMILIKkan ASET perTAHANan NEGARA.. Silap-silap mereka BERJAYA menDAPATkan 'MODAL POLITIK' lagi BESAR hasil daripada 'keMURAHan HATI' para PEMIMPIN UMNO/BN seperti ini.. ALASAN bahawa KONONnya mereka terKELIRU atau TIDAK diberikan FAKTA sebenarnya amat meRAGUkan dan TIDAK boleh diPERCAYAi.. Ingatlah, banyak NEGARA ISLAM diMUSNAHkan kerana ASET perTAHANan mereka diBOCORkan oleh para PEMIMPIN POLITIK sebegini.. Itulah yang berlaku di Libya dan Iraq..
MUDAH aje untuk anda sebagai RAKYAT meNILAI keJUJURan orang POLITIK yang menjadi PELAKON DRAMA sebegini.. Mereka yang membuat TUDUHan 'HIT and RUN' TIDAK pun meMOHON MAAF atau menarik BALIK TUDUHan mereka.. Manakala mereka yang memBERIkan penJELASan pulak TIDAK menuntut perMOHONan MAAF atau meMINTA pihak yang 'HIT and RUN' menarik balik TUDUHan.. Hebat betul DRAMA yang diPENTASkan mereka ini.. Kita PERCAYA akan ada lebih banyak lagi DRAMA sebegini menjelang PRU-13.. Untuk meRUNTUHkan sebuah kerajaan, bukan hanya perlu MENYERANG dari HADAPAN sebaliknya perlu jugak keMUSNAHan dilakukan dari bahagian DALAM.. Tak gitu?
Wallahualam..
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
2 comments:
Salam Tuan , harap dapat tuan link kan blog sy ke blog hebat tuan , blog tuan tlh sy link kan ke blog saya http://gombakharapan.blogspot.com
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
gombakharapan, HAJAT tuan sudah diTUNAIkan..
Wallahualam..
Post a Comment