Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Monday, January 23, 2012
Jangan RISAU! MAHASISWA 'DROP' tidak akan mengGUGAT keDUDUKan DS Azizan di Kedah!
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
HE!HE!HE! Kita SEBENARNya agak 'berSIMPATI' dengan MB Kedah DS Azizan Abdul RAZAK.. Ini kerana seperti DS Hassan Ali di Selangor, MB Kedah ini jugak menjadi MANGSA perCATURan puak-puak berOTAK LIBERAL dan anti ISLAM di kalangan PR yang terdiri daripada PAS + PKR + DAP La'anatullah.. TAHUkah Lebai-Lebai PAS yang DUNGU bahawa selain dalam UMNO/BN, puak-puak berOTAK LIBERAL ini lebih 'mengGANAS' di dalam PR? TAHUkah Lebai-Lebai PAS yang DUNGU bahawa mereka ini mahu meLIBERALkan PAS seterusnya ISLAM?
KeSALAHan DS Azizan sebenarnya TIDAKlah besar mana.. KeSALAHan dia hanyalah kerana ENGGAN mengIKUT hasrat puak berOTAK LIBERAL ini yang mengGUNAkan gerakan MAHASISWA seperti SAMM dan SMM untuk menJAYAkan agenda mereka.. Dengan kata lain, seperti jugak DS Hassan Ali di Selangor, walaupun TINDAK-tanduknya TIDAK menyalahi mana-mana perUNDANGan, apatah lagi bertentangan dengan ISLAM, tetapi oleh kerana ISLAM di dalam PR hanyalah di tahap BUKU lali, maka, DS Hassan Ali diTENTANG sedemikian rupa.. Begitulah yang DS Azizan HADAPi ketika ini..
Begitu jugak dengan DS Azizan yang mengGANTUNG 5 MAHASISWA KUIN yang berDEMONSTRASI memBANTAH kerajaan negeri.. ->KLIK<-
KUIN adalah di bawah bidang KUASA kerajaan negeri, maka DS Azizan dilihat seolah-olah ada KUASA untuk berTINDAK mengikut budi-BICARAnya.. Namun demikian, TINDAKan memBISU DS Azizan menunjukkan seolah-olah PAS lebih berKUASA berbanding PKR dan DAP La'anatullah.. Inilah yang TIDAK diSENANGi oleh puak-puak berOTAK LIBERAL ini yang mahukan menJADIkan PAS umpama 'BABI TUNGGANGan' mereka.. Itu pun Lebai-Lebai PAS ni masih buat BUTA?
Sebenarnya mereka MAHUkan PAS yang LEMAH dan ianya sekaligus akan menCERMINkan bahawa ISLAM yang dibawa oleh PAS boleh diTUNDUKkan demi menJAYAkan agenda mereka.. Apabila ISLAM diLEMAHkan, orang-orang Melayu yang berPECAH-belah akan keHILANGan faktor penyatuan.. Jika ini berlaku, maka orang Melayu/ISLAM di NEGARA ini akan diLIBERALkan hingga boleh mengANGGAP perbuatan 'menJUBOR' atau berBOGEL di tengah JALAN sebagai HAK asasi MANUSIA! Inilah MODEL NEGARA yang mahu diWUJUDkan mereka! Kiranya lebih kurang MACAM satu NEGARA yang 'seRUMPUN' tu..
Selagi ini TIDAK diCAPAI, selagi itulah mereka tidak dapat berKUASA kerana MODEL NEGARA ini yang berTERASkan budaya Melayu dan ISLAM sebagai agama RASMI mengHALANG niat JAHAT mereka.. Pertubuhan SAMM dan SMM hanyalah 'CARMOUFLAGE' mereka untuk memberi GAMBARan KONONnya generasi MUDA di pihak mereka.. Adalah BODOH untuk mengANGGAP mereka yang 'DROP' dari IPT sebagai wakil generasi MUDA, apatah lagi suara MAHASISWA! Mungkin DS Azizan NAMPAK ini semua sebab itulah dia diLIHAT buat SELAMBA aje kali ini..
Dari satu SUDUT, DS Azizan sebenarnya lebih 'BIJAK' main POLITIK dalam SOAL ini.. Kita memBANDINGkan TINDAKan DS Azizan meLAYAN keBODOHan puak-puak MAHASISWA yang 'DROP' ini dengan TINDAKan UMNO menerusi Timbalan MENTERI IPT.. DS Azizan TIDAK memberi MUKA dan mengatakan TINDAKannya itu kerana mematuhi AUKU.. Sedangkan Timbalan MENTERI IPT pulak bukan sahaja memberi MUKA, malah turut berSEKONGKOL sama memBURUKkan dasar kerajaan sendiri hingga dia buat SELAMBA bila bendera MUKA 'BOSS'nya diTURUNkan di PWTC! UMNO diHINA sedemikian RUPA sebab Timbalan MENTERI nih yang GATAL dok beri MUKA..
Kita PERCAYA DS Azizan tak PEDULI pun dengan TINDAKan BODOH mereka ini.. Malah, DS Azizan pun TAHU jika dia memberi MUKA, dia mungkin menerima NASIB yang sama seperti DS Hassan Ali.. Lagi pun, dalam KONTEKS Kedah, keDUDUKan DS Azizan jauh lebih STABIL berbanding SEKUTUnya di Selangor.. Mungkin sebab itulah DS Azizan tahu puak-puak berOTAK LIBERAL di dalam PR lebih mengHARAPkan dia di Kedah berbanding dia mengHARAPkan mereka.. Jika mereka menJATUHkan DS Azizan seperti DS Hassan Ali, jangan HARAPlah pengundi Melayu/ISLAM di Kedah akan menyokong PR dalam PRU berikutnya.. Sebab itulah MAHASISWA 'DROP' ini diperALATkan untuk menguji DS Azizan..
Dalam KONTEKS sekarang, PAS semakin HILANG para PEMIMPIN yang berKREDIBILITI dan mampu mengGALAS cabaran PARTI.. Pok Nik 'ALAIHISSALAM' asyik berulang-alik masuk ICU.. DS Hadi pulak umpama BURUNG Kakak TUA, orang mintak jadik PM pun tak mahu? Yang KONSERVATIF macam Ustaz Nasha dan Ustaz Harun Din diPINGGIRkan.. Yang BODOH lagi tak SEKOLAH macam 'USTAZ penolak TROLI' aka Mr. BEAN dan 'Lebai KHALWAT bilik 121 Hotel Perdana' pulak diAGONGkan? SIALnya PAS dok JAHANAMkan diri sendiri.. Rasanya tak pernah lagi ada parti POLITIK yang sebegini BODOH?
Selama mana DS Azizan akan SELAMAT, kita pun tak TAHU.. ANCAMan lebih besar bukannya daripada MAHASISWA yang 'DROP' ini.. ANCAMan lebih besar ialah setakat manakah PAS mampu mengekalkan ROH keISLAMan di dalam partinya.. Apabila PAS mula memBELAKANGi ISLAM kerana mengikut TUNTUTAN puak-puak berOTAK LIBERAL ini, PAS pasti akan HANCUR.. Bayangkan kalau DS Azizan menjadi MB atau EXCO di Selangor, memang dah LUNYAI dah diKERJAkan seperti DS Hassan Ali.. Selagi pandai berPOLITIK, dia akan SELAMAT..
Wallahualam..
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment