Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Saturday, May 29, 2010
Antara Pok Nik, Tok Samy dan allahyarham Abuya -> Satu perbandingan ringkas..
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
POLITIK sudah tidak diPISAHkan dalam keHIDUPan orang kita.. Ini kerana POLITIK bererti KUASA dan sudah tentu apabila disebut KUASA, ianya sesuatu yang diKEJAR, direbut atau diRAMPAS semata-mata untuk memenuhi tuntutan NAFSU sendiri.. KUASA adalah sesuatu yang diMANAHkan untuk dijaga agar membawa keBAIKkan kepada semua.. Namun demikian, jarang kita DENGAR ada orang sanggup melepaskan KUASA apabila mereka mendapatnya.. Contoh orang yang sanggup berbuat demikian adalah mantan PM Tun Mahathir.. Orang POLITIK lain? Kena diJATUHkan dulu baru nak reti lepaskan KUASA..
Apabila kita mengaitkan kuasa dengan POLITIK, sudah tentu kita kan menyebut beberapa TOKOH POLITIK masa kini sebagai perbandingan.. Ye la.. Orang POLITIK ini inginkan KUASA kerana dengan KUASAlah KONONnya mereka dilihat 'LEBIH MULIA' berbanding rakyat marhaen lain.. Walaupun HAKIKATnya KUASA mereka itu adalah AMANAH yang dipinjamkan, tetapi apabila dah dapat dalam TANGAN, sukar nak lepaskan.. Pasal kalau dilepaskan, siapa sangatlah mereka itu.. Dok tepi jalan pun belum tentu orang nak TEGUR.. Sekadar perbandingan, apa kata kita BANDINGkan tiga TOKOH dan KUASA dan pengaruh yang mereka ada terhadpa pengikut mereka..
1) TOK SAMY PRESIDEN MIC
Siapa yang tak kenal dengan dia nih? Dia adalah antara TOKOH POLITIK masyarakat India yang paling lama berkuasa dalam MIC.. Malah, tempoh dia jadik Presiden MIC lebih lama berbanding dengan tempoh mana-mana pemimpin UMNO atau parti POLITIK lain.. Akibatnya, MIC gagal meLAHIRkan pemimpin pelapis yang berkesan untuk memperjuangkan NASIB masyarakat India.. Pemimpin yang ada ketika INI semuanya jenis KAKI AMPU dan menyokong membuta-tuli Tok Samy ini.. Malah, mereka masih dalam 'DENIAL SYNDROME'sama seperti UMNO zaman PM ke-5 dahulu..
Akibatnya, apabila Tok Samy diTOLAK pengundi pada PRU 2008, semua kelam-kabut dan saling menyalahkan sesama sendiri.. Malah sehingga hari ini EPISOD tuding jari masih berterusan hinggakan ada PIHAK yang cuba mengaitkan dengan parti-parti KOMPONEN lain dalam BN seperti UMNO.. Namun demikian, CUBA kita bayangkan kalau Tok Samy meletak jawatan dan menyerahkan teraju kepimpinan kepada MUKA baru, agak-agaknya adakah MIC akan menghadapi masalah seperti hari INI? Sekarang ini MIC bermasalah BESAR.. Parti sendiri hampir hancur, rakan dalam KOMPONEN BN pulak makin JAUH hati akibat keANGKUHan mereka.. Nasib le, "The DAMAGES already DONE!"
2) POK NIK 'ALAIHISSALAM' MB KELANTAN
Siapa KATA pemimpin Pakatan RAKYAT tak ada yang GILA KUASA? Orang TUA nih adalah contoh paling BAIK.. Kerja dia 20 tahun lebih dok makan GAJI BUTA, masjid pun suruh RAKYAT bina - KONON-kononnya nak KONGSI pahala la tuh.. PELIKnya, bila kutip DERMA, pandai pulak Lebai-Lebai PAS ni pakat SONGLAP? Keje dia sehari-hari dok bandingkan siapa lebih ISLAM, dok jadik PADERI 'On behalf' kepada DAP dan sibuk mengAMPUNkan rakan-rakan PRnya yang berDOSA besar kerana melakukan AKTIVITI 'menJUBOR' dan bersekedudukan dengan JANTAN!
Oleh kerana akhir ZAMAN nih banyak orang ISLAM suka tengok nilai ISLAM seseorang itu pada PAKAIANnya, maka MUDAH lah mereka diTIPU kononnya orang TUA nih ZUHUD dan tidak kejar keDUNIAan.. Katanya orang TUA nih dok rumah KAMPUNG biasa, tak ambil elaun dan tidak mengumpul keMEWAhan.. Sebenarnya, DIA tak perlu pun SEMUA itu.. Cuba anda rujuk balik sejarah paderi-paderi KRISTIAN zaman pertengahan.. Mereka pun menDAKWA zuhud dan tidak KEJAR dunia? Namun demikian, mereka TIDAK pulak menghalang jika ada pihak KETIGA mengumpulkan harta bagi pihak mereka? Tak kiralah pihak ketiga itu anak-menantu sendiri atau BALACI kroni.. AKhirnya HARTA tu jadik milik mereka jugak?
Kalau TAK, takkanlah ada orang TAJA kek 'BESDAY' sampai beribu ringgit dan taja pergi HAJI sampai beribu-ribu RM? Pergi keje pandaila pulak naik MERCEDES? Apasal tak naik MOTOR aje macam YB Zul Kulim? Yang PELIKnya Islam orang UMNO pandai dia KONDEM tapi tak sedar hasil ihsan pemimpin UMNOlah yang membantu dia masa dia masuk ICU sakit jantung? Bukankah pemimpin UMNO yang memintak doktor IJN ke Kota Bharu merawat dia kat dalam ICU? Bukankah IJN itu pemimpin UMNO yang cetuskan dan binakan? Itu pun tak tahu TERIMA kasih kat orang UMNO sebaliknya dok pertikaikan keISLAMan mereka? Ini yang nak dikata ZUHUD?
3) ALLAHYARHAM ABUYA BEKAS PEMIMPIN AL ARQAM
Walaupun nama ABUYA mungkin tinggal dalam lipatan sejarah, namun ABUYA jugak besar pengaruhnya pada suatu ketika dahulu.. Malah, kalau kita ambil dalam KONTEKS dakwah dan penyebaran ISLAM, Abuya jauh lebih BERJAYA dan berwibawa berbanding Lebai-Lebai PAS yang kerjanya cuma memecah-belahkan umat ISLAM.. Malah, AL ARQAM jugak membuktikan mampu menggiatkan EKONOMI ummah dan mengurangkan pergantungan umat ISLAM kepada produk-produk daripada orang bukan ISLAM.. Malangnya, tidak disangka ABUYA jugak seseorang yang INGIN mengejar KUASA hingga dikatakan cuba merampas pentadbiran NEGARA secara tidak SAH.. Malah, banyak jugak pengikut ABUYA yang tergelincir AKIDAH kerana keTAKSUBan mereka dan jugak kerana NAFSU mereka terhadap wanita..
Daripada perbandingan ketiga-tiga TOKOH di atas, seharusnya kita sedar bahawa tidak ada apa yang diBANGGAkan jika kita berKUASA atas nama POLITIK.. Ini kerana KUASA hanyalah AMANAH yang derlu dilaksanakan sebaik mungkin.. Jika TIDAK, pasti KUASA tersebut akan memakan DIRI dan menjauhkan kita daripada jalan yang diREDHAi..
Wallahualam..
Labels:
Fikir-fikirkan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
No comments:
Post a Comment