DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Sunday, April 24, 2011

Penting sangatkah Tarian Poco-Poco itu kepada umat ISLAM di negara ini?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Ada beberapa PIHAK sudah mula menempelak Mufti Perak tentang pengHARAMan tarian POCO-POCO dengan ALASAN Majlis Fatwa Kebangsaan tidak memilih untuk mengHARAMkannya seperti di Perak.. Walaupun kita SETUJU sepatutnya ada keSERAGAMan dari segi FATWA berhubung beberapa perkara namun, kita jugak tidak SETUJU jika pandangan Mufti Perak dipertikaikan terutamanya oleh beberapa puak dalam FORUM dan BLOG yang lebih suka menuding JARI berbanding mencari penyelesaian sesama ISLAM..

Apakah dengan memperlekehkan seseorang Mufti maka itu sudah memBUKTIkan kita bijak pandai dan mahu diLIHAT lebih ISLAM berbanding orang ISLAM lain? Asalnya kita melihat 'SINDROM' ini hanya ada pada Lebai PAS tetapi nampaknya semakin berjangkit kepada beberapa puak dalam BLOG dan FORUM tertentu terUTAMAnya berhubung dengan isu tarian POCO-POCO ini.. Mereka ini LUPA bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan sendiri mengHORMATi pandangan Mufti Perak dan tidak pulak memBANTAH apabila Perak satu-satunya negeri yang mengHARAMkan tarian POCO-POCO? Jadik, kenapa pulak ada PIHAK yang mahu berSIKAP lebih SUDU dari KUAH? ->KLIK<-

Jika ada PIHAK meRASAkan pengHARAMan tarian POCO-POCO ini menyukarkan HIDUP mereka umpama Mat Gian yang tak boleh hidup tanpa DADAH, maka kita pun SETUJU dengan pandangan Mufti Perak.. Sebagai seorang ISLAM, adakah anda meRASAkan penekanan terhadap tarian POCO-POCO ini lebih dititik-beratkan berbanding tuntuan lain dalam ISLAM? Adakah menari tarian POCO-POCO menjadikan anda lebih MODEN, mengikut peredaran ZAMAN dan tidak dilihat JUMUD? Kita rasa anda yang meRASAkan sedemikian patut berjumpa pakar PSIKIATRI atau pergi buat ujian MRI di mana-mana HOSPITAL..

Secara JUJURnya kita tak nampaklah ada orang akan TERJUN bangunan kerana tak dapat menari POCO-POCO di Perak.. Sama jugaklah dengan pengHARAMan Yoga sebelum ini dan pengHARAMan ESQ oleh Mufti Wilayah Persekutuan.. Dengan KATA lain, tanpa melakukan POCO-POCO, Yoga atau menyertai ESQ pun kita masih boleh berNAFAS, masih menjadi ISLAM dan masih boleh bekerja untuk NEGARA.. Oleh itu, tidak perlulah mana-mana pihak MELENTING atau lebih TERUK lagi memperLEKEHkan seorang Mufti hanya kerana beliau memPUNYAi pandangan berbeza dalam soal tarian POCO-POCO.. Malah, orang Perak pun boleh aje menyeberang ke negeri-negeri lain kalau nak sangat menari POCO-POCO!


Yang PELIKnya, tarian POCO-POCO ini dari sudut BUDAYA sekali pun bukannya tarian TRADISI di negara ini pun? Kot le kata Dikir Barat ke, Zapin ke Rodat ke Boria ke betullah jugak tarian asal negara ini? Tarian ‘Made IN’ tempatan pun banyak bukan MAIN kenapa pulak kita dok sibuk dengan TARIAN yang bukan berasal dari negara ini? Senang kata, kalau satu jenis TARIAN diHARAMkan pun negara ini ada bermacam lagi tarian yang boleh ditarikan sebagai pengGANTI! Tak ke BODOH namanya kita KECOH hanya kerana tarian yang bukan pun BUDAYA kita? Lupa ke bagaimana Indonesia pernah menuduh kita menCURI beberapa tarian yang KONONnya milik mereka?

Ada pihak memBERITAHU bahawa keTEGASan Mufti Perak ini menyebabkan ISLAM dilihat sebagai anti kepada SOSIAL, kolot dan tidak berfikiran terbuka.. Ya.. Mungkin kalau diLIHAT dari sudut seperti mana pihak yang mahukan ISLAM dilihat sedemikian rupa, memanglah BETUL pun.. Ini adalah 'MIND SET' orang-orang yang berANGGAPan walaupun bertelanjang BULAT di khalayak ramai, mereka masih mahu diLIHAT sebagai orang ISLAM yang berFIKIRAN terBUKA! Anda sebagai manusia BEBAS untuk membuat TAFSIRAN sendiri tentang bagaimana ISLAM yang anda mahukan.. Cuma kita NAK tanyalah kepada orang yang ber'MIND SET' sebegini, adakah anda tahu ISLAM yang bagaimana diterima di sisi Allah SWT?

Pada kita, isu pengHARAMan tarian POCO-POCO ini terlampau REMEH untuk diperBESARkan! Walaupun memang tidak ada garis panduan yang JELAS berhubung dengan HIBURAN namun dalam ISLAM memang ada batas-batas dalam melakukan sesuatu perkara.. Contohnya, kalau sesuatu perkara yang diLAKUkan menyebabkan kita LALAI mengINGATi Allah SWT, maka sudah tentulah HARAM.. Kita tidak menolak keMUNGKINan Mufti Perak mengambil tindakkan TEGAS kerana tidak mahu ianya menjadi lebih 'COMPLICATED' di kemudian hari.. Jika itu berlaku, sudah terLAMBAT pulak untuk menFATWAkannya sebagai HARAM nanti!

Dengan kata LAIN, kalau diHARAMkan dari awal, maka sek-sok tidak TIMBULlah pulak masalah yang lebih BURUK yang akan terhasil akibat melakukan perkara tersebut.. Macam kita LARANG anak dara keluar MALAMla.. Kalau diLARANG keluar dari awal lagi, sek-sok tak adalah keMUNGKINan anak dara tu diBUNTINGkan hingga jadi gejala BUANG bayi.. Apa pun, tidak patutlah pandangan mana-mana Mufti diperSENDAkan oleh orang ISLAM sendiri hanya kerana sejenis tarian.. Bukanlah perbezaan pendapat itu sebenarnya satu RAHMAT?

Wallahualam..

1 comment:

Anonymous said...

1st! artikel y sangat baik

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS