DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Thursday, September 03, 2009

Setakat mana UMNO mengambil iktibar kemenangan Parti Demokrat di Jepun?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Nampaknya sudah berlaku satu sejarah dalam pilihanraya di Jepun..Kemenangan parti DEMOKRAT PARTY OF JAPAN (DPJ) atau dalam bahasa Jepunnya 民主党 dalam pilihanraya menumbangkan parti Liberal Demokratik Japan (LDP) atau dalam bahasa Jepunnya 自民党 yang telah memerintah Jepun secara perkongsian kuasa dengan parti-parti kecil selama 54 tahun.. Ini adalah satu bentuk sejarah bagaimana sebuah parti politik yang asalnya kuat, mempunyai asas yang kukuh dan menjadi asas kepada pembentukan sesebuah negara boleh tumbang sekelip mata jika dipimpin oleh mereka yang lemah dan tidak berwibawa..

Berikut adalah analisa daripada Utusan Malaysia..

Agenda rakyat bawa kemenangan DPJ

Oleh MUSTAFA KAMAL BASRI
luarnegara@utusan.com.my

AKHIRNYA, Parti Liberal Demokratik (LDP), yang telah memerintah Jepun secara terus-menerus selama 54 tahun dan banyak berjasa membawa negara Matahari Terbit itu menjadi kuasa besar ekonomi dunia, kecundang di tangan parti pembangkang baru - Parti Demokratik Jepun (DPJ), sebuah parti berhaluan tengah-kiri.

Kekalahan dramatik LDP itu, sekali gus mencatat sejarah dalam politik Jepun, apabila sebuah parti paling kuat dan berpengaruh tumbang di tangan parti baru, yang tidak pernah mempunyai pengalaman memerintah.

Kekalahan itu turut menamatkan krisis dalaman LDP, yang menjadi antara punca utama kekalahan parti itu, apabila Perdana Menteri Jepun Taro Aso yang memimpin LDP dan beberapa pemimpin kanan parti itu mengumumkan akan meletakkan jawatan bagi memikul tanggungjawab atas kekalahan teruk LDP pada pilihan raya Jepun, Ahad lalu.

Kejatuhan LDP adalah akibat kemarahan rakyat dan kekecewaan rakyat yang meluap-luap setelah parti itu mengabaikan kepentingan rakyat dan lebih memberi tumpuan kepada golongan korporat dan birokrat.

Kelemahan kepimpinan Aso serta pelbagai skandal yang melingkari Kabinetnya, sejak dia mengambil alih teraju parti dan kerajaan tidak sampai setahun lalu, turut menyumbang kepada kekalahan LDP.

Tanda-tanda kekalahan LDP telah bermula sejak 2006, selepas Perdana Menteri Jepun yang berpengaruh, Junichiro Koizumi meletakkan jawatan.

Bagaimanapun, bayang-bayang kekalahan LDP sebenarnya telah bermula lebih awal sejak 1990-an lagi, apabila dasar pasaran bebas yang diperkenalkan oleh parti pemerintah itu memakan diri apabila dasar itu mewujudkan jurang ketara antara golongan miskin dan kaya di Jepun.

Kesilapan LDP ialah apabila dasar itu yang telah mewujudkan kebencian di kalangan rakyat terhadap parti pemerintah itu, diteruskan oleh Aso melalui kempen 'mesra perniagaan' yang diperjuangkannya pada pilihan raya Ahad lalu, yang akhirnya membawa padah.

Sejak Koizumi meletakkan jawatan pada 2006, LDP telah melantik tiga Perdana Menteri termasuk yang terakhir Taro Aso.

Segala dasar mengenai ekonomi yang dirancang LDP menemui jalan buntu kerana kedudukan LDP yang lemah di Dewan Tinggi yang dikuasai DPJ.

Ketika inilah DPJ yang ditubuhkan pada 1998, memperluaskan pengaruhnya. Rakyat mula melihat DPJ yang dipimpin Yukio Hatoyama, sebagai pilihan untuk membawa Jepun keluar daripada kemelut ekonomi.

Kemenangan DPJ pula banyak dipengaruhi oleh janji-janji Yukio Hatoyama yang mendokong agenda rakyat dan lebih memandang kepada Asia berbanding kempen 'mesra perniagaan' yang dibawa LDP.

Hatoyama antara lain berjanji untuk mengurangkan pergantungan Jepun kepada Amerika Syarikat (AS), sebaliknya mahu berkerja rapat ke arah pembentukan Komuniti Asia Timur berdasarkan model Kesatuan Eropah, yang turut diperjuangkan oleh ASEAN.


Corak kekalahan parti LDP di Jepun seolah-olah memberikan satu petanda yang sama kepada UMNO jika tidak berhati-hati dan masih mementingkan kepetingan golongan tertentu di dalam parti.. Setakat manakah UMNO mengambil iktibar daripada kekalahan LDP di Jepun? Entahlah.. Masa yang tinggal untuk UMNO sebenarnya tidak lama lagi.. Hanya sekitar dua tahun sahaja.. Rasanya UMUM mengetahui samada UMNO semakin kuat atau sebaliknya..

Hatoyama Yukio pemimpin DPJ sebenarnya pernah mengalami jatuh bangun semasa memimpin DPJ.. Malah sebenarnya ini adalah kali kedua beliau dilantik mengetuai DPJ selepas beliau meletakkan jawatan tahun 2001 kerana masalah dalaman DPJ.. Dengan kata lain, Hatoyama sebenarnya sudah menghadapi cabaran sebelum akhirnya bakal dilantik sebagai Perdana Menteri Jepun yang baru.. Kemenangan besar DPJ sebenarnya turut dibantu oleh persaraan pemimpin LDP yang amat berpengaruh iaitu Junichiro Koizumi.. Selepas persaraan beliau, hampir tidak ada pemimpin LDP yang mampu memberikan tahap kepimpinan setanding beliau.. Semua 3 Perdana Menteri selepas beliau memegang tampuk kuasa lebih kurang setahun aje..

Mungkinkah perkara yang sama berlaku dalam UMNO? Nampaknya macam tu lah.. Tanda-tanda dah ada pun.. Dengan sekali kejatuhan, segala jasa-jasa UMNO dan segala pengorbanan pemimpin terdahulu boleh jadi habuk sekelip mata.. Untuk membina kembali UMNO adalah satu perkara yang mustahil.. Tidak ada siapa lagi yang mampu membantu UMNO melainkan semua di dalam UMNO berubah sebelum rakyat mengubah segala-galanya..

Wallahualam..

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS