DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Wednesday, June 24, 2015

Kenapa TUN DR. Mahathirlah INSAN yang paling GEMBIRA dengan penangkapan Xavier Andre Justo di Thailand..

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Perghh.. NAMPAKnya para penCACAI menDAPAT semangat BARU dengan penangkapan seorang IT EKSEKUTIF di Thailand pasal pemBOCORan MAKLUMAT daripada E-MEL SYARIKAT Petro Saudi.. Jom kita tengok beBERAPA BLOG penCACAI KATA..


Kemudian DATANG pulak 'AH-Beng' yang pernah KALAH kat ANAK MENDIANG Karpal Singh dalam PRK PARLIMEN Gelugor dahulu cuba TUMPANG seKAKI.. Ini nak BALUN DUIT untuk KARIER POLITIK dia aje nih..


Paling HEBAT ada pulak penCACAI macam ini yang seolah-olah macam BUDAK menangis dapat PUTING SUSU.. Bukan MAIN lagi dia berSORAK.. HE!HE!HE!


Err.. Kita nak TANYAlah.. Kenyataan yang kat bawah nih pun datang daripada 'MAT SALLEH' yang kena CEKUP kat Thailand tuh ke? KAH!KAH!KAH!


NAMPAKnya, penangkapan 'MAT SALLEH' cuba diEKSPLOIT seBAIK mungkin oleh para penCACAI dan jugak para 'PUNAH-Sihat' di PMO dan MoF untuk meNAFIkan perMASALAHan HUTANG 1MDB itu.. Ye la.. Kalau tak, buat apa diBAYAR UPAH MAHAL-MAHALkan? 


Ye.. Mereka bolehlah menCUBA tetapi HAKIKATnya bukanlah 'MAT SALLEH' Xavier Andre Justo itu yang menyuruh 1MDB berHUTANG sampai RM42 BILION untuk pengOPERASIan yang mereka sendiri TIDAK TAHU nak perJELASkan kepada UMUM..

SeBENARnya, penangkapan 'MAT SALLEH' tadi patut diRAIkan kerana ianya akan memBUKA LEMBARAN BARU kepada UMUM kenapakah 1MDB berMASALAH sampai tahap begini? Sekarang NAMPAK jelas ada seseorang yang TAKUT hingga terpaksa menCARI seseorang untuk diCEKUP bagi meMANIPULASIkan keSILAPannya dalam pengURUSan 1MDB.. Oleh itu, RAKYAT perlu menDESAK supaya 'MAT SALLEH' tadi diBICARAkan seCEPAT mungkin ASALkan bukan dalam NEGARA ini.. PerBUATan memBOCORkan MAKLUMAT oleh 'MAT SALLEH' itu memanglah SALAH tetapi RAKYAT patut tertarik dengan apa yang diBOCORkan olehnya..

BAIKlah, jom kita PAKAT berFIKIR dari KONTEKS yang lebih meLUAS berBANDING para penCACAI yang diUPAH oleh para 'PUNAH-Sihat' di PMO dan MoF itu.. Jika anda selalu meneliti beBERAPA KES JENAYAH, agak-agak andalah ada BEZA tak penangkapan 'MAT SALLEH' di atas tuh dengan KES JENAYAH di bawah ini dari SUDUT MODUS OPERANDInya dan jugak PUTAR-BELITnya oleh PIHAK-PIHAK tertentu? Macam CERITA CSI lah pulak.. HE!HE!HE!


NAMPAK tak bagaimana KAEDAH yang SAMA mungkin diGUNAkan untuk me'MANGSA'kan seseorang yang mungkin penJENAYAH bagi menutup JENAYAH lain yang lebih BESAR? Yang NAYAnya ialah mereka yang terpaksa menjadik MANGSAlah dalam KAEDAH ini.. Kalau dalam KONTEKS 1MDB pulak, mungkin RAKYATlah yang jadik MANGSAnya..

Wallahualam..

28 comments:

ted manoff said...

Terbaikk!!

Zahar said...

ALtantunya tu tkpayah kait dengan Najib lah..
Najib cool je.. masuk masjid tak takut nak lafaz Mubahalah.. at least dia dah clear dr sudut imej seorng Islam..

yg mamak kerala tu bukan shj merompak mcm2 jenis dana selama 22 tahun.. malah kes2 'profil tinggi' yang ditutup rapat..
Tanya MUSA hitam di mana MAMAK Kerala ketika kes MEMALI?
Mamak Kerala tak berani sentuh peristiwa tu sbb SB2 pun tau siapa MAMAK KERALA..

jangan lawan aku kata mamak.. besar padahnya..

tanya SB2 yg berkhidmat demi Mamak dulu.. trap tak jadi..skrg hantu Altuya bukan cari Najib..tp sedang merasuk Mamak Kerala yg sedang meroyan dan sakit jiwa..

1mdb itu just a piece of shits yg Mamak Kerala cuba olah kelihatan sgt besar skandal itu.. supaya Mamak Kerala boleh naikkan ketrunannya utk terus menjadi legasi pemerintah..

bodoh Melayu yg sokong mamak kerala ni sbb tak boleh fikir game plan mamak penipu..akhirnya berperang lah sesama rumpun Melayu.. Bugis ke Jawa ke..Pattani ke.. yg pasti Mamak Kerala (Madeay sekor jer) ialah bangsa ASING yg dtg buat kacau di bumi Nusantara!!

ted manoff said...

Musa hitam tu sapa? Kenapa perlu tanya dia? Macai2 baru dpt semangat baru ke? Bila harga topup nk turun? Bila nak habis byr htg 1mdb?

Anonymous said...

Sumpah mubahalah kepala konek kau , najib buat sumpah langsung tak sama dengan si saiful buat sumpah , saiful berani sebut dengan jelas nama orang terlibat dan berbuatan laknat yang dilakukan dengan jelas , tapi najib tak sebut langsung nama orang terlibat dengan jelas cuma sebut pompuan momgolia apa ni ada yang tak sah , walau bagaimana pun kalau kita berani main dengan agama maka tunggu lah bala yang akan datang sekarang pun najib dok terima secara perlahan lahan , masalahnya rakyat yang juga akan terpalit sekali oleh manusia yang nak main main dengan sumpah pada allah swt.

Unknown said...

Kalau macam tu Ah jib gor mesti tak ada masalah untuk bersumpah dalam isu 1Mdb??? Apa kata suruh Ah jib gor bersumpah isu 1Mdb pulak ada beran????

Anonymous said...

Mahathir pun tak ada maklumat tepat pasal 1MDB, dia pun dengar cakap aje dan skg ni tgh risau jugak takut ape yg telah dituduh tidak benar.....

Anonymous said...

Macam ni la bro...saya baca pun tulips an Ini membuatkan kita Mahu berfikir....challenge our intelligence....bukan macam pen cacao tuuuuu...saya setuju dan sokong....Syabas...keep it up.....you got principles....bukan blogs prepaid

Unknown said...

Masalahnya...Kalau Tun M tak ada maklumat tepat pun...dia bertanya ja...sekarang ni...orang yang jadi penasihat 1Mdb ni menteri kewangan...yang jadi menteri kewangan ni Pm iaitu Ah jib gor...dia sendiri pun penipu...mula2 kata Tunai...lepas tu jadi Unit...apa ke bodoh Pm kita ni tak ada maklumat yang tepat sedang kan dia Penasihat 1mdb dan menteri kewangan...alahai....

Anonymous said...

Setuju 100%. Mamat tu ditangkap kerana membocorkan rahsia PetroSaudi. Kalau bukan kerana dia, rakyat malaysia masih tak tahu skandal 1MDB sampai ke harini. Penangkapan mamat ni tidak pun menafikan bahawa 1MDB berhutang sebanyak RM42 Billion dengan pembelian assets tak sampai pun RM20 Billion.

Anonymous said...

mslhnye kalau xde maklumat tepat jgn lah putar belit.. kalau bertanya.. tunggu di jawab.. kalau jawab tk ikut skrip madeay.. jgnlah tuduh 1mDB tu seleweng..

apa punya jahat geng2 keling madeay ni pusing auta..last2 amik maklumat dr penipu..
dh kena tangkap penipu tu masih nk pusing lg.. kasihan madeay.. umur 90 pun bersubahat dgn penipu.. kafir plak tu.. madeay lupa lubang kubur agaknye..

Anonymous said...


Madeay kantoiii..??
patutlah kejap 25 billon kejap 42 billion.. sumber madeay ialah dr penjenayah??

"Adalah dipercayai bahawa banyak data yang diubah ini kemudiannya muncul di Sarawak Report dan bertindak sebagai tulang belakang kepada blog itu tentang dakwaan salahlaku 1MDB.

Seorang pakar dari PGI berkata: "Siasatan masih berterusan, tetapi ia adalah jelas bahawa kita sedang melihat satu kes kecurian data berskala besar, dan analisis kami menyokong bahawa Justo adalah sumber data yang diterbitkan di Sarawak Report"

Anonymous said...

42 ribu juta hutang tu sapa nak bayar...rakyat juga yg kena..najib bole di gelar raja songlap...beli barang tinggi2 harga mark up 50%....yg 50% tu dia punya...mcm kita tak tau mcmana nak songlap duit...sprm tutup dua belah mata...bapak kencing berdiri anak kencing berlari....jom kita amal rasuah semula...sikit2 pun jadilaa.

Anonymous said...

TINDAKAN TERKINI PIHAK BERKUASA!! SKANDAL PALING DAHSYAT YANG MELIBATKAN NEGARAWAN???

>>>Semua organisasi media antarabangsa dan tempatan, yang beroperasi di Malaysia dan Singapura, mungkin akan dipanggil oleh polis kerana menerbitkan artikel menggunakan dokumen-dokumen yang telah dipalsukan oleh bekas kakitangan PetroSaudi International, Xavier Andre Justo, yang telah ditahan atas dakwaan perasugut.

Siasatan polis akan tertumpu kepada sumber-sumber di dalam artikel yang telah menyerang PetroSaudi dan 1Malaysia Development Bhd, mendakwa berlaku amalan rasuah dalam kedua-dua firma tersebut.

Antara firma-firma lain yang reputasi mereka turut dipersoalkan oleh pelbagai organisasi media - berdasarkan 'maklumat bocor itu - termasuklah BSI Bank Ltd, Bank Negara Malaysia, Monetary Authority of Singapore termasuklah firma audit KPMG, Deloitte dan Ernst & Young.

Dokumen-dokumen tersebut asalnya muncul di blog berpangkalan di United Kingdom, Sarawak Report yang didalangi oleh Claire Newcastle Brown yang turut menulis surat terbuka untuk mempertahankan Justo. (SUMBER)

Beberapa pihak yang lain mula menyebut tentang peranan Tong Koii Ong, pemilik The Malaysia Insider dan The Edge serta pernah dikaitkan dengan serangan matawang yang kemudiannya terhenti apabila isu tersebut kecoh di media.<<<<


TUHAN SEDANG MENUNJUKKAN KITA SEBENARNYA SIAPA DAJJAL SEBENAR DLM KES TERBESAR INI!!!

Semoga Allah SWT pelihara DS Najib dr anasir jahat termasuk ancaman2 jahat melibatkan nyawa... mereka sudah semakin tidak berperikemanusiaan lagi..

Allahu Akbar!!!!

Anonymous said...

anon 12.59... suruh bapak ko la bayar, madeay rompak ko tak tanye ke?
bodoh bahlol.. ko xphm ke isu 1mdb ini difitna teruk oleh jaringan besar melibatkan profil2 tinggi termasuklah bapak RASUAH NEGARA MAHATHIR MAMAK!!

Masakan Mamak Mahathir sanggup pergi ke New York semata2 utk hentam peribadi Najib dr sana..
pelik benar movement mahathir kali ini..

rupanya semakin terbongkar... begitu gamak Madeay lakukan semua ini demia mahu kan kuasa pemerintahan diturunkan kpd ketrunannya.. dan membalas dendam terhadap Najib yg enggan turut telunjuk KAKI Mahadeyy!!

Semoga Allah selamatkan Malaysia dr kejahatan2 mereka ini.. selamatkan DS Najib dr ancaman2 jahat musuh2 Islam ini!!

Anonymous said...

keyboard warrior ... sembang kencang hangpa semua
macam good jer nak kata orang tu betul ..orang ni salah ... lu sapa ???
income tax pun liat nak bayar macam siput babi ... kena gst pun kecuh ..tang shopping oversea boleh pulak bayar gst ..
tak suka duduk Msia ni ... jalan la .... berambus

Anonymous said...

Banyak lagi isu local yg lain.
1mdbongok guna duit hutang bilion off budget. Tak dibentang di kabinet atau parlimen. Bila dah kantoi baru nak jelas dan paksa kabinet terima atau boleh letak jawatan. Dah terang pm najib 'chicken run' salah guna kuasa.

Anonymous said...

pelik tgk pencacai najib ni,korang x kne gst ke? dpt beli brg harga rendah ke? simpanan kwsp x de ke? isu yg berbangkit skrng 42billion,paham ke korang byk mn 42billion ni? ini duit rakyat yg korang kerja mcm lembu siang malam bg dkt kerajaan.di gunakan oleh 1mdb/najib tanpa ada kelulusan kabinet.yang tu je dh menunjukkan bahawa najib salah guna kuasa.

1)beli IPP dengan harga yg sgt tinggi sedangkan lesen dh nk tamat.sykt IPP mengumumkan `keuntungan luar biasa` lps jual dkt 1mdb.

2)1mdb membayar hutang petrosaudi rm700milion ttp arahan bayaran hendaklah dibyr kpd company jho low?apahal???

yg lain cuba cari sendir la kn unless mmg pencacai najib ni x fhm nk kira 42billion,bole biol nk kira tu bg diorang.

point simple,slps keputusan PRU13 yg teruk,najib dh panic mcm mn nk maintain jd PM for next election.bertema kan CASH IS KING sekarang dia cari fund yg byk utk pastikan menang PRU14.x kan la dia x taw yg billion2 duit x bole bwk masuk ke alam lain.

Anonymous said...

adoiii...mamat 8:22am.
maklumat yang ko sebut kt atas tu sudah menjadi tidak kredibel sebab xavier dh kena tangkap. maklumat2 yang ko sebut tu kemungkinan telah dipinda, sesuai sebagai bahan ugutan xavier kpd petrosaudi. so, untuk menjaga keimanan dan kebersihan hati ko, jangan buat tuduhan semula sebab kemungkinan tuduhan ko itu tidak tepat, salah dan fitnah. tunggu dulu, tak lama manapun untuk dapatkan kesahihan. inikan bulan ramadan, bulan penuh keberkatan.

Anonymous said...

hahaha senang nyer nak tutup isu 1mdb.kena tangkap seseorang dan terus tuduh semua maklumat diseleweng padahal 1mdb sendiri beri berbagai jawapan yang berbeza terhadap persoalan yang Tun M tanya..isu duit di singapore dari cash kepada unit.pembelian2 ipp semua adalah betul dan diakui..kalau ada nilai aset 51 billion kenapa x digunakan untuk bayar hutang 42 billion dan kenapa masih perlu meminjam..meh tolong jawapkan

Anonymous said...

TUN M DAN RAKYAT AKAN LEBIH GEMBIRA KALAU BLOG GOBLOG YANG BANYAK MAKAN TAIK NI DI TUTOP!!

HENTIKANLA MELAGA2KAN BANGSA MUSIBAT OIIII!!!

Carlos Santiago said...

TDM bersuara. takleh buat apa. TMJ bersuara, mcm menjerit dalam GUA. kalau rakyat biasa, ahli parlimen kuda kepang. Setakat mampu melalak, lepas tu berpecah sama sendiri. Bajet diri pembela rakyat. Lastly, yg jahat terlepas, yang songlap duit terlepas.

BANkami Blog
http://bankami.blogspot.com

Anonymous said...

mamat 9:23am

okay la i nk tanya u la if u know better,x pyh jauh2 apa objektif 1mdb invest dlm petrosaudi?u ada check x company apa petrosaudi ni dkt middle east? bunyi mcm business oil&gas u check skit dia ada buss ke x?

bagaimana pula dgn IPP yg x payah nk tunggu siasatan kerana sykt IPP sendiri yg umumkan? .

faham x bila x melalui kabinet ? faham x maksud 1mdb ? it is suppose to be soveregnity fund.. maksudnya kalau kerajaan ada duit lebih then baru bole guna untuk pelaburan mcm khazanah.1mdb ni pinjam duit dekat bank bon by goverment,taw x brapa interest yg kne byr tiap2 bulan tiap2 tahun?klu loss 42billion jgn kata bunga,akar pun x bole bayar.klu u jadi PM u nk korek mana duit? hutang negara sendiri dh lebih 500billion!

ni bukan tuduhan ni common sense..nk menurut biar berakal mamat 9:23am

Anonymous said...

mamat 9;23

lagi satu ni bukan i ckp tapi nazri yg ckp bila Wall street journal publish ttg pembelian 1mdb above market and lebihan itu fund kpd charity yg dipengerusikan oleh najib,nazri mengiyakan dgn mengatakan itu berita positive kerana duit 1mdb x hilang.
duit tu dilaporkan disalur kpd budget election PRU13.

klu x fhm buat cara x fhm jgn macam nazri dia x fhm dia buat2 fhm last2 expose boss dia dlm keadaan yg lebih parah,nawaitu nk back up boss

o

Anonymous said...

Kenapa Xavier di bayar oleh syarikat dia utk berenti? Ada nak sorok?

Anonymous said...

Penjelasan yang mantap dan berkuliti,menandakan tuan admin seorang yang cerdek dan punya intergeriti yang tinggi,ikhlas dan berwibawa.Tidak seperti pencacai menulis seolah tak guna otak dan di rasuk syaitan......

Anonymous said...

Yang ada bukti pelaburan cetusan idea ah jib gorr,FGV gagal gak.tp gagal FGV,gagal dlm perniagaan,nilai saham jatuh.najib xsalah,fitnah?tolong tgk lasaran FGV skrg bang.
tp isu 1mdb ni lain,1soal beban hutang,kaedah bayar hutang,dan wang keuntungan yg diriakkan 1masa ari tu...KEMANA?adakah semua dsalurkan ke br1m?skrg ni,klw tgk.ramai yg persoalkan hala tuju 1mdb,mana untungnya.
sila jgn jwb byk tanah eh.klw stakat tanah beli dr kerajaan dgn harga murah jual dgn harga tinggi.sama la mcm jual tanah pusaka.

Anonymous said...

Sumpah Laknat makan Diri..Allah maha Kaya..tunggu ada lagi aka Allah ixin terdedah

Anonymous said...

hebat hebat , kamu kutuk tun m
tolong listkan berapa ratusan juta tun m dah tipu rakyat malaysia
tolong senarai apa yg tun m gagal lakukan utk malaysia

jgan butakan mata dan hati inilah manusia2 yg hati bersalut ''hitam''m taktau
yg betul dan yg salah

jgnm ckp banyak wahai panglima anak bugis , NOTHING 2HIDE ???BUKAN SEBARANG DARAH
TAPI DARAH ''haid'' ngalir ditubuh najib .

PATUT NAJIB TERJUN DALAM PERIGI BUTA DGN KAU ORG /LEMBU SKALI

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS