DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Sunday, June 07, 2015

'PAHLAWAN BUGIS' yang sering SALAH 'TIMING', SALAH TEMPAT dan SALAH terima NASIHAT bila NEGARA kena MUSIBAH..

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kita tak TAHU dan kita PERCAYA RAMAI yang TIDAK TAHU kenapalah agaknya NEGARA kita ini diUJI dengan begitu DAHSYAT dalam jangka MASA 12 TAHUN kebelakangan ini.. BeriKUT antara BENCANA dan MUSIBAH yang dah berlaku..

  1. TSUNAMI meLANDA Pulau Pinang, Kedah dan Perak pada TAHUN 2004
  2. BANJIR BESAR Kelantan dan Terengganu pada TAHUN 2004
  3. BANJIR BESAR Johor pada TAHUN 2007
  4. BANJIR BESAR Kedah dan Perlis pada TAHUN 2010
  5. TRAGEDI penCEROBOHan ASKAR Sulu di Lahad Datu pada TAHUN 2013
  6. TRAGEDI PESAWAT MH370 dan MH17 pada TAHUN 2014
  7. BANJIR BESAR terBURUK di Kelantan dan NEGARA pada TAHUN 2014
  8. GEMPA BUMI dan kemalangan di Gunung Kinabalu Sabah pada TAHUN 2015


Ada di antara BENCANA dan MUSIBAH itu TIDAK pernah pun berlaku sejak NEGARA ini MERDEKA.. Malah, ada antara TRAGEDI itu berSKALA GLOBAL dan biasanya kita cuma LIHAT dalam SLOT 'DUNIA Jam 10' kat TV1 aje.. Kenapa pulak TRAGEDI sebegini seolah-olah semakin KERAP berlaku? Sudah tentu ada sesuatu yang Allah SWT MAHUkan kita SEMUA untuk RENUNGi berSAMA-SAMA..

Namun demikian, TAKDIR Allah SWT tak siapa pun boleh menDUGAnya.. Kalau nak jadik, maka jadiklah ia.. Kita sebagai manusia hanya boleh meRANCANG dan mereka yang ada KUASA sebagai PEMERINTAH pulak sepatutnya sentiasa berSEDIA dan sentiasa berada berSAMA RAKYAT apabila MUSIBAH meLANDA..


Kita jugak meRASAkan adalah TIDAK WAJAR bagi PM DS Najib untuk ke luar NEGARA pada ketika ini.. Malah, semakin TIDAK WAJAR apabila dia membawa SAMA 2 orang MENTERI yang sepatutnya memantau MUSIBAH seperti GEMPA BUMI di Sabah ini iaitu MENTERI KDN DS Zahid Hamidi dan MENTERI MINDEF DS Hishamuddin.. Bukankah pada ketika ini KAKITANGAN keDUA-DUA MENTERI inilah yang sedang bertungkus-lumus memBERIkan BANTUan di 'GROUND ZERO' ketika ini? Yang diTINGGALkan untuk mengURUSkan BENCANA ialah TPM yang cuma MENTERI PenDIDIKan.. Paling TIDAK pun mereka kenalah bagi SOKONGan MORAL kepada para peTUGAS penyelamat.. 


Ya.. Kita TAHU bahawa kalau DS Najib berada di sana sekalipun belum tentu GEMPA BUMI ini akan terHENTI.. Namun begitu, bukanlah begitu TUJUAN kita menulis sebegini.. Ada satu 'PUAK' yang CUKUP JAHAT yang seringkali akan meMAINkan SENTIMEN BURUK terhadap kerajaan menerusi PIHAK berKUASA apabila berlaku MUSIBAH sebegini.. Mereka SENGAJA  menCARI RUANG untuk memBURUKkan AGENSI kerajaan yang sedang memBANTU.. Jika MENTERI yang sepatutnya HADIR ini TIADA, lagilah MUDAH mereka meLAKSANAkan AGENDA KEJI mereka itu.. Antara yang mereka sedang USAHAkan ketika ini ialah dengan memBANDINGkan BANTUan pihak kerajaan dan USAHA PIHAK 'Malim GUNUNG'..


Ya.. Kita tak NAFIkan SUMBANGan, PENGORBANAN dan KHIDMAT para 'Malim GUNUNG' yang berGADAI NYAWA menyelamatkan MANGSA.. Kita SARANkan mereka ini diHARGAi oleh kerajaan.. Namun demikian, apabila ada PUAK JAHAT yang cuba memPROVOKASI KONONnya para 'Malim GUNUNG' ini berTINDAK kerana BANTUan PIHAK berKUASA LAMBAT, ianya ada NAWAITU JAHAT.. PUAK JAHAT ini mengutuk pulak PIHAK berKUASA kerana LAMBAT sedikit memberikan BANTUan berBANDING para 'Malim GUNUNG' ini yang memang dah sedia ada kat 'GROUND ZERO' di dalam MEDIA SOSIAL seperti FACEBOOK , WHATSAPS dan TWITTER..


Ini seBENARnya ada AGENDA BUSUK yang sedang diRANCANG.. NAWAITU mereka ialah untuk mengHASUT RAKYAT Sabah bahawa LAYANan AGENSI kerajaan terhadap mereka apabila diTIMPA MUSIBAH adalah mengecewakan.. Oleh itu pada MASA akan datang, RAKYAT Sabah perlulah menolak kerajaan yang sedang memBERIkan BANTUan ini dan memilih PUAK JAHAT ini cuma pandai memBURUKkan orang lain tatkala NEGARA diLANDA MUSIBAH.. Itulah MAKSUD mereka.. Sebab itulah ada PUAK JAHAT yang 'KePANASan' apabila GAMBAR sebegini diSEBARkan.. 


Walhal, dah memang SIFAT semulajadi KAUM Melayu/BUMIPUTERA untuk saling memBANTU bila MUSIBAH? PUAK JAHAT pengANUT AJARan SESAT Kristian 'EVANGELIST' yang berSELINDUNG di sebalik PARTI tertentu memang PANAS BONTOTlah.. HE!HE!HE!


Namun begitu, kita TIDAK menolaklah DS Najib sering SALAH 'TIMING' apabila NEGARA diTIMPA MUSIBAH.. Dulu MASA BANJIR terBURUK dalam SEJARAH NEGARA berLAKU di Kelantan, dia dok ber'CEMOLOT' pulak dengan PRESIDEN Obama kat Hawaii..


Sekarang dia ke Arab Saudi pulak hanya kerana nak meLAWAT PROJEK LRT Metro kat sana.. Siapalah yang 'PUNAH-Sihat' yang dok seringkali NASIHATkan dia BUAT perkara yang TIDAK sepatutnya pada MASA yang TIDAK sepatutnya tuh? Kalau IKUT kat BLOG APANAMA, dia dah 'CEKUP' dah sorang 'PUNAH-Sihat' ANAK VVIP yang dok berGAYUT kat DS Najib untuk bab macam ni! ->KLIK<-

Tak TAHUlah BETUL ke TIDAK tapi yang NYATAnya, REPUTASI DS Najib nih diBURUKkan bukan oleh orang LUAR pun tapi oleh orang KELILING PINGGANG dia aje la.. Itu belum MASUK lagi bab ada PenCACAInya yang masih SIBUK nak BURUKkan TUN DR. Mahathir seKELUARGA daripada TAMPIL memBIDAS PUAK JAHAT yang berNIAT BURUK terhadap DS Najib tuh.. Nak CONTOH? 


Itulah MASALAH DS Najib nih seBENARnya.. Terlalu BANYAK 'BERUK PUNAH-Sihat' dan PenCACAI yang BANGANG dan LEMAU untuk berTINDAK dalam menJAWAB beBERAPA ISU terhadapnya.. Itu pun DS Najib punyalah BUTA HATI masih tak NAMPAK apa yang berLAKU? Takkanlah bila UMNO dah NAZAK dan bakal TINGGAL BENDERA pada PRU-14 nanti BARUlah dia nak bukak MATAnya?

Wallahualam..

8 comments:

Anonymous said...

tak pernah baca tmi ni. tapi nampak sgt niat jahat nya. kalau kita sebagai muslim kita berbaik sangka sahaja apa yang berlaku kehendakNya. Tapi bagi ultra kiasu ni dia tak kira apa. mengahsut tak habis2. tak pervaya qada qadar langsung. kalau semuanya diambil negatif, sah nampaknya mereka ni memang puak yangg negatif dari semua segi. sapa malau tengin yang baca tmi. nampak sangat, too glaring ls your inyention. buat la smarter method dari menfitnah, pinpointing, etc mual betul tmi ni.

Anonymous said...

Haa Haa Haa..

Berapa Banyak yang Kau dapat drp Mahathir Laknatullah ...

Kau dah jual Bontot kau kat Madey Gila Babi...

Kesian ..Kesian...

Anak Bini kau makan duit haram....

Anonymous said...

butuh pak hang...jilat puki rosmah

Anonymous said...

Anon 09:26:00

Suka suka hati ngko panggil org lain laknatullah..ajaran agama mane tu?..macai najib mmg lar level selipar jamban jer

Anonymous said...


Satu analisis yang baik...patut kita renungkan bersama...

Anon 9.26...jika otak tu kosong...tak perlu di pukul kuat kuat...sikit pun Akan cukup bisingnya...

Anonymous said...

memang UMNO dah nazak dah... sejak akhir2 ni UMNO bukan lg parti tlg orang Melayu... ia skrg dah jd parti kroni dan parti membuat duit... patut la kalau UMNO berkubor pun... biarla para penjilat punahsihat serta cai pemimpin bodo kaya raya... sesak dan senak ditanggung oleh rakyat jelata... tunggu la bila puak2 mate ripit memerintah nanti... Melayu akan merempat di Tanah Melayu...

Anonymous said...

Apa masaalahnya. Kalau PM ada pun bantuan macam tu juga, dia tak ada bantuan macam tu juga. Kenapa? nak suruh PM naik gunung sama2 cari mangsa?

Gunalah otak tu sikit. Jangan guna lutut.

Anonymous said...

jgn salahkan punahsihat secara total. Najib kan ada otak gunakanlah akal utk pikir mana yg patut dilakukan.
agaknya Najib pikir dia dah byr berjuta utk punahsihat maka dia bole shut off akal fikiran dia dlm urusan negara. Dasar pemalas.

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS