Kadang-kadang kita terlupa yang kita hanya menumpang di bumi ini.. Kita terlupa kuasa yang kita ada hanya sementara.. Kita lupa bila kita berlagak Tuan sedangkan kita hanyalah hamba dan macai.. Kita lupa sifat-sifat MAZMUMAH yang ada pada manusia..
DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong
Para Pembaca
HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
DOA KITA SEMUA
Tuesday, February 09, 2010
'BAR COUNCIL' dok DIAM sahaja apabila peguam Penasihat PKR menangguhkan perbicaraan dan mintak TUKAR hakim sesuka HATI..
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Ada satu 'GROUP' peguam-peguam di negara ini namanya 'BAR COUNCIL'.. Mereka berasa mereka PANDAI sangat-sangat.. Mereka rasa mereka lebih ARIF tentang undang-undang dan orang LAIN tidak LAYAK memperkatakan tentang undang-undang.. Mereka jugak sering menggunakan istilah 'HAK ASASI MANUSIA' apabila mengKRITIK kerajaan, mempertikaikan perkara-perkara yang termaktub dalam Perlembagaan Negara atau mengutuk kerajaan apabila ada penjawat awam seperti POLIS menjalankan tugas.. Mereka jugak sebenarnya lebih CENDERUNG kepada POLITIK pro-pembangkang walaupun dalam sesi ceramah umum, mereka sering mendakwa TIDAK MAIN POLITIK..
Sepanjang SESI perbicaraan KES 'menJUBOR' Penasihat PKR, mereka telah menghantar wakil mereka KONONnya sebagai 'PEMERHATI' kepada perbicaraan yang dijalankan.. Alasan mereka adalah untuk memastikan perbicaraan diadakan secara ADIL dan TELUS tanpa ada sebarang campur tangan KHUSUSnya oleh pihak kerajaan.. Dengan KATA lain, mereka lebih 'BERAT' untuk mencari keSALAHan di pihak kerajaan semasa perbicaraan ini berbanding memastikan keADILan ditegakkan.. Mungkin mereka nih PERASAN merekalah 'PENEGAK KEADILAN' macam karakter 'POWER RANGERS' tapi pada mata rakyat biasa macam kita, mereka tidak LEBIH sekadar 'BADUT RANGERS'..
Apabila peguam OKU Penasihat PKR memohon Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah yang berTINDAK sebagai HAKIM perbicaraan diTUKAR, peguam-peguam 'BAR COUNCIL' yang mengikuti perbicaraan ini langsung tidak berSUARA dan menDIAMkan diri terhadap apa yang berlaku.. Sepatutnya sebagai sebuah BADAN yang mewakili para peguam di negara ini, mereka kena TEGUR tindak-tanduk peguam OKU Penasihat PKR yang jelas KETERLALUAN hinggakan langsung tak mengHORMATi Hakim.. Sebaliknya mereka yang PERASAN arif ini hanya buat 'DONNO' aje dan langsung tidak CUBA untuk memastikan agar perbicaraan ini dijalankan dengan sempurna..
http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a
INIlah PADAHnya apabila mereka yang PERASAN arif dalam undang-undang ini menggunakan MAHKAMAH sebagai PLATFORM untuk mereka 'MAIN POLITIK'!
Pada ketika ini, semua PIHAK harus bekerjasama untuk memastikan perbicaraan kes 'menJUBOR' ini dilaksanakan dengan LANCAR dan keputusan pengHAKIMan yang sewajarnya dapat dibuat.. Namun, baru beberapa HARI kes dibicarakan, yang buat KECOH dan mengganggu perbicaraan ini adalah para peguam sendiri? Yang PELIK tuh, para peguam 'BAR COUNCIL' yang memohon untuk menjadi pemerhati sesi perbicaraan hanya memBISU seolah-olah 'berSETUJU' dengan tindak-tanduk peguam OKU Penasihat PKR tersebut tanpa sebab yang KUKUH?
Apa yang kita perSOALkan di sini ialah di mana ETIKA institusi GUAMAN di negara ini yang seharusnya MENJUNJUNG KEDAULATAN UNDANG-UNDANG? Apa yang kita LIHAT sebenarnya adalah tindakkan 'PEJAM MATA' yang bersifat SELEKTIF -> Asalkan 'KENA' dengan angin POLITIK mereka, buat TAK TAHU aje lah! Inikah KREDIBILITI dan AKAUNTABILITI yang patut diBANGGAkan sebagai peguam?
Jika kerajaan atau penjawat awam melakukan sedemikian, mereka CEPAT menuding jari mengatakan itu TIDAK ADIL, ini TIDAK TELUS, ada perkara yang nak disembunyikan dan sebagainya.. Tetapi kalau mereka atau rakan-rakan mereka dalam sesebuah parti POLITIK pulak berbuat demikian, pantas mereka mengatakan itu adalah 'HAK ASASI MANUSIA'! Mereka dipandang TINGGI oleh masyarakat kerana kedudukan mereka yang KONONnya arif dan mahir tentang selok-belok undang-undang.. Namun, mereka sering menyalah-gunakan kedudukan mereka untuk 'MAIN POLITIK' atau menggunakan platform undang-undang bagi mencapai 'CITA-CITA POLITIK' mereka..
SEPATUTNYA DIWUJUDKAN UNDANG-UNDANG UNTUK MENGELAKKAN MEREKA DARI MEMPERALATKAN UNDANG-UNDANG SESUKA HATI HINGGA MELANGGAR ETIKA MEREKA SENDIRI..
Peduli apa dengan SLOGAN 'HAK ASASI MANUSIA' mereka? Adakah mereka PEDULI dengan 'HAK ASASI MANUSIA' orang lain yang mungkin menjadi MANGSA akibat perbuatan mereka yang TIDAK mematuhi ETIKA GUAMAN sebaliknya dok 'MAIN POLITIK'?
Wallahualam..
Labels:
Sekeliling kita
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA
KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?
Melayu dikhianati?
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.
''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.
Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:
''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?
Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.
Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''
Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?
-Awang Selamat-
PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM
KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.
2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.
3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).
4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.
5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.
6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.
7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.
8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.
9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.
Ibrahim Ali
25 April 2009
3 comments:
Memang setuju sangat dengan ulasan diatas.
Bar council memang parti politik...mereka pun sebenarnya bukannya bijak...hanya jadi tunggangan orang tertentu aje...
Dari awal lagi, memang pro-pembangkang. Sebab pemikiran mereka pun dah kena liwat.
Kalau macam ni, sampai bila pun kes tak selesai. Hakim akan ditukar mengikut selera orang tertuduh. Logik ke? Adil ke?
1. Sebagai seorang yang bukan arif dalam soal undang-undang ( cuma faham apa yang salah dan apa yang betul , apa yang melanggar undang-undang dan apa yang tidak ) saya mohon penerangan dari SESIAPA yang arif ; tapi biarlah yang arif ini tidak bias :
1.1 bolehkah seorang peguambela memohon untuk ditukar seorang hakim yang sedang mendengar sesuatu kes ?
1.2 jika boleh, apakah hujah atau justifikasi dari sudut undang-undang yang membenarkan permohonan ini ?
1.3 bolehkah seorang hakim terus sahaja menolok permohonan peguambela tersebut dan teruskan dengan perbicaraan ?
1.4 jika dilihat dan terbukti permohonan peguambela ini tidak jujur dengan ertikata ia hanya satu 'delaying tactic', apakah tindakan yang boleh diambil terhadap peguambela ini oleh mahkamah ?
1.5 tidakkah pihak pendakwa boleh membantah pada ketika permohonan peguambela itu dibuat ?
1.6 apakah sebenarnya tugas peguam pemerhati bagi pihak Bar Council ?
Jika sebagai pemerhati, dia sebenarnya pemerhati untuk siapa ? jika dia juga pemerhati perjalanan perbicaraan, bukankah menjadi tugasnya untuk membuat teguran tanpa bias atas setiap yang difikir melanggar mana-mana peraturan, tak kira samada kesalahan itu dilakukan oleh pihak pendakwa atau pembela ?
Sesungguhnya sebagai rakyat biasa, kita kekadang terasa terancam dengan soal-soal perundangan terutama dari segi CPC yang pada hemat saya boleh ditafsir dan diarah mengikut "cerdik, tujuan, matlamat, helah, budibicara dan sebaginya" ! I think I should advice others to take up law and be a GOOD and HONEST lawyer , one who will uphold the dignity of the legal profession at all material times !
ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..
Pendapat anda semua dihargai..
Sebab itulah patut diWUJUDkan semacam satu 'PEMISAH' antara tugas mereka sebagai PEGUAM dan sebagai AHLI POLITIK..
Apa yang berlaku di mahkamah ketika ini adalah POLITIK melampau yang dipraktikkan oleh sebahagian BESAR peguam di negara ini hinggakan pentas mahkamah pun jadik permainan mereka.. Yang jadik mangsa adalah rakyat kerana mereka akan terus diZALIMI oleh para pemimpin POLITIK contohnya seperti Saiful ini..
'BAR COUNCIL' patut sama memikul tanggung-jawab kerana merekalah antara yang 'MENGGALAKKAN' perbuatan sebegini di negara ini..
Mungkinkah sepatutnya 'DITUTUP' aje 'BAR COUNCIL' pasal mereka pun dah lari dari ETIKA mereka sebagai peguam?
Wallahualam..
Post a Comment