DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Wednesday, May 11, 2011

Adakah dengan 'AIR LIUR' aje dapat menghalang IMPAK kenaikkan harga GULA hasil RASIONALisasi SUBSIDI?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

SKRIP yang sama diULANG berkali-kali.. Kalau kita tengok DRAMA Melayu, kita sering melihat ADEGAN atau jalan CERITA yang sama diMAINkan walaupun TAJUKnya berbeza.. Begitu jugaklah dalam REALITI keHIDUPan kita di mana pihak berkuasa KHUSUSnya daripada Kementerian seperti KPDNKK hanya tahu menyebut 'JANGAN' atau 'DILARANG' sahaja setiap kali mereka meNAIKkan harga sesuatu barang KAWALAN seperti GULA.. ->KLIK<-

Lagi satu SKRIP yang sering diGUNAkan oleh pihak KPDNKK adalah "Harga itu masih rendah berbanding di Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina!" Mungkin kalau ada SKRIP yang baru pun, ianya akan berBUNYI seperti "Kenaikan ini tidak seharusnya membebankan pengguna dan mereka seharusnya melihat dari sudut positif bahawa pengurangan penggunaan gula dapat mencegah dari penyakit seperti kencing manis,".. Takat itu ajelah keMAHIRan tahap tertinggi pihak KPDNKK buat SKRIP untuk ALASAN meNAIKkan harga barang KAWALAN! HE!HE!HE!

Apa pun, SKRIP tersebut hanyalah berbentuk LISAN atau 'AIR LIUR' sahaja.. Setakat manakah PEMANTAUAN akan dilakukan oleh mereka? Mungkin PEMANTAUAN hanya bila ada KAMERA TV mengekori di belakang setiap kali pihak mereka buat SERBUAN.. Yang NYATAnya, kalau PENIAGA nak NAIKkah harga MAKANAN kerana harga GULA naik, mereka tetap akan NAIKkan jugak! Mustahil KPDNKK mampu memantau keSEMUA peniaga MAKANAN di seluruh negara.. Lainlah kalau ada 'REWARD' diberikan kepada PELAPOR yang meLAPORkan wujudnya PENIAGA yang berbuat demikian.. Almaklumlah, 'REWARD' nih penting jugak kepada RAKYAT terUTAMAnya pada ketika ini di mana nila WANG semakin SUSUT berbanding KOS hidup!

Seperti yang kita SEBUT dalam tulisan BLOG sebelum ini, apa yang diKATAkan sebagai RASIONAL dengan melakukan RASIONALisasi SUBSIDI? Kebanyakkan RAKYAT nampak ialah WANG yang diMILIKki mereka tidak meMUNGKINkan mereka berBELANJA walaupun untuk meMILIKki keperluan ASAS.. Contohnya dengan RM 3000 sebulan, apa yang boleh anda BUAT untuk hidup di KL? Sewa RUMAH di KL walaupun rumah FLET dah sekitar RM 450 ke RM 500.. Kalau pergi KERJA dengan RAPID KL sekali pun kena bayar RM 150 untuk RAPID PASS.. Bil-bil ELEKTRIK, telefon, AIR dan lain-lain mungkin jumlah sekitar RM 100.. Itu belum lagi belanja untuk PAKAIAN, belanja DAPUR dan perSEKOLAHan anak.. Bagaimana pulak dengan HUTANG BANK atau PTPTN? Kalau SAKIT, apa pulak ceritanya?

Sebab itulah walaupun diGEMBAR-GEMBURkan keNAIKkan cuma 20 sen aje tapi KESANnya amatlah DAHSYAT.. Mungkin kerajaan boleh menJIMATkan SUBSIDI beberapa ratus JUTA RM tetapi RAKYAT pulak apa yang mereka DAPAT sebagai TIMBAL-BALAS? Apa yang akan diLAKUkan oleh kerajaan dengan wang hasil penJIMATan tersebut untuk diNIKMATi oleh RAKYAT? Sebab itulah kita terTANYA-TANYA adakah pihak-pihak yang PERASAN pandai dengan menCADANGkan RASIONALisasi SUBSIDI ini sudah memikirkan kesan terhadap ekonomi MAKRO dan MIKRO? Atau mereka ini hanya memikirkan EKONOMI diri sendiri aje yang berTAMBAH baik hasil bagi IDEA yang belum tentu terJAMIN untuk diLAKSANAkan oleh kerajaan UMNO/BN?

Untuk MAKLUMAN, sekarang ini RAKYAT diBERIkan gambaran berikut oleh kerajaan:-

1) Nilai matawang US telah SUSUT berbanding RM dan mata wang seRANTAU

2) KDNK negara dijangka mencapai 7%

3) Indeks BURSA KLCI jugak berada sekitar jajaran tinggi >1000 mata

4) RIZAB Bank Negara jugak diberitakan sekitar USD 130 bilion

MALANGnya petanda yang KONONnya menunjukkan EKONOMI negara adalah SIHAT seakan terbalik pulak apabila melihat RAKYAT semakin terTEKAN dengan keNAIKkan KOS hidup.. Dengan kata lain, RAKYAT tidak dapat meNIKMATi apa yang diKATAkan petanda EKONOMI negara ini SIHAT.. Kuasa BELI rakyat merosot, HUTANG semakin bertambah dan jumlah TABUNGAN semakin susut.. Apa SUDAH jadik? Apakah penjelasan RASIONAL untuk RASIONALisasi SUBSIDI ini?

Rakyat BERHAK tahu kenapa keHIDUPan mereka menjadi sebaliknya walaupun kerajaan beriya-iya menDAKWA ekonomi NEGARA di landasan yang BETUL.. Rakyat bukannya menuntut SUBSIDI keterlaluan seperti yang diGEMBAR-GEMBURkan oleh beberapa BONGOK dalam UMNO yang jugak pemakan SUBSIDI tegar tetapi MARAHkan RAKYAT bila rakyat berTANYA kenapa SUBSIDI dikurangkan.. Rakyat cuma mahu kenapa KUALITI kehidupan mereka semakin TERUK walaupun kerajaan melakukan RASIONALisasi SUBSIDI yang KONONnya bertujuan sebaliknya..

Wallahualam..

No comments:

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS