DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Wednesday, January 07, 2009

LCCT kat Labu pulak dah.. Kali ni nak KENYANGkan 'BROKER' mana pulak?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Kat Malaysia, MIER dah menurunkan unjuran pertumbuhan negara kepada 2.5%.. Itu kadar yang sama pada tahun 1997/98 dahulu.. Kadar pengangguran dijangka mencecah setengah juta orang.. Kita tak sebut lagi pasal FDI dan kadar BLR yang dijangka tidak menentu pada tahun ini.. Malah dalam berita semalam jugak diLAPORkan cadangan agar kerajaan meningkatkan jumlah duit dalam Pakej Rangsangan Ekonomi Negara.. Namun semua 'figure' ini langsung tidak melambangkan 'keTAKUTan' kerajaan kita terhadap ketidak-tentuan ekonomi GLOBAL..

Sekarang timbul cerita kerajaan nak bina LCCT baru kat Labu, Negeri Sembilan.. Hanya sekitar 50km aje dari KLIA.. Dengar cerita lagi, ini usaha terbaru Sime Darby selepas 'KEGAGALAN' memilikki Institut Jantung Negara.. Malah, ini jugak dikatakan IKHTIAR terbaru BROKER yang kebulur DUIT memandangkan persaraan Dolah dan tarikh Perhimpunan Agung UMNO semakin dekat.. Takut tak sempat nak 'mengHULOR' karang, KALAH pulak masa pemilihan nanti..

Jom kita tengok faktor LOKASI.. Labu bersempadan dengan Sepang dan berdekatan sangat dengan Nilai dan Batang Benar.. Jarak antara Labu dengan KLIA sekitar 50-60km sahaja.. Kalau ikut KAPASITI penumpang, KLIA dibina khas untuk menampung sehingga 125 ribu penumpang.. Setakat ini, kapasiti KLIA hanyalah sekitar 25-hingga 30 ribu penumpang.. Malah keluasan KLIA memungkinkan 5 lagi landasan terbang mampu dibina untuk pendaratan atau perlepasan 'flight'.. Dengan kata lain, penduduk Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan Perak tak payah bina lapangan terbang dah cukup guna KLIA sahaja..

Air Asia sebelum dipindahkan ke LCCT pernah meminta dengan kerajaan untuk menggunakan Lapangan Terbang Subang.. Masa tu kalau tak silap Menteri Pengangkutan ialah DS Chan Kong Choy.. Namun, kerajaan berKERAS untuk memaksimumkan penggunaan KLIA sebagai HUB penerbangan serantau.. Maka hasrat Tony Fernandes tidak tercapai.. Malah, kita masih ingat lagi bahawa LCCT sedia ada boleh diperbesarkan sekiranya kapasiti penumpang meningkat.. Baru 2,3 tahun berlalu dah jadik cerita lain pulak dah?

Sima Darby diberitakan memiliki bank tanah di kawasan Labu.. KONONnya dengan alasan untuk meMAJUkan tanah terbabit, Sime Darby memintak keizinan kerajaan untuk membuka kawasan tersebut dengan membina LCCT baru KONONnya khusus untuk Air Asia.. Bolehkah pembinaan lapangan terbang di negara ini diKHUSUSkan untuk sesebuah syarikat penerbangan semata-mata? Sebagai sebuah KONGLOMERAT gergasi negara, Sime Darby memang berkemampuan melakukan sedemikian namun apakah RELEVANnya dengan keadaan sekarang? Adakah keperluan penerbangan bagi negara sangat mendesak ketika satu dunia dilanda masalah ekonomi GLOBAL?

Sime Darby pernah dipertanggung-jawabkan untuk memajukan salah sebuah KORIDOR 'keSAYANGan' Pak Lah iaitu NCER di utara tanah air.. Setakat ini, apakah kejayaan yang berjaya dilakukan oleh Sime Darby dalam KORIDOR tersebut? Adakah sekadar SLOGAN dan GIMIK semata-mata? Kisah NCER ini hampir lenyap terutamanya apabila Kedah, Pulau Pinang dan Perak jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.. Apa dah JADI agaknya? Duit habis dah LEBUR kot?

Kenapa GILA sangat kerajaan ketika ini? Adakah RAKYAT mintak semua ini? Adakah RAKYATmengundi UMNO agar mereka diMOMOKkan dengan berita sebegini ketika ekonomi GLOBAL tidak menentu? Adakah ini hanyalah HASRAT segelintir INDIVIDU yang 'memperKUDAkan UMNO' demi kepentingan PERIBADI? Jika itu matlamat tersembunyi, berSEDIAkan UMNO ditolak dan diPUPUSkan semasa pilihanraya berikutnya? Fikir-fikirkanlah..

Bakal Presiden US, Barack Obama pun RISAU dengan ekonomi US sampaikan dia langsung tak berdalih tentang penguncupan ekonomi yang bakal dia hadapi sebagai Presiden US.. Malangnya kita kat Malaysia langsung tak sedar dan masih lagi berMEWAHan sampaikan nak bina Lapangan Terbang baru sedangkan Lapangan Terbang lama pun belum "fully utilised"?

Wallahualam..

3 comments:

AloQStaQ said...

Otak yang dah tak betoi akan melakukan sesuatu kemudaratan kepada orang lain. Seolah-olah seorang gila dalam wad memukul atendan hospital yang ingin memberikannya ubat ... akhirnya, atendan takut dan lari ...

itulah Dol, dia nak orang bagi dia ubat (undi) supaya terus berkuasa ... tapi, dah pala otaknya biol dan tak waras, dia memukul orang itu (pengundi) dengan masalah-masalah yang bertimpa-timpa, bertindih-tindih dan bermacam-macam ...

Pengundi pun lari akibat Dol ...

Parti pun binasa ... Dol punya kerja! ... Projek yang tak perlu, tak penting, tak payah la diadakan ... Inilah Dol, kerakusannya menjahanamkan segala yang dibina sejak sekian lama.

Semoga projek mega yang merosakkan masa depan parti, di hentikan. Salamz!


AloQStaQ

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Aku INGIN mengIMBAS balik berita-berita tahun 2006/ 2007 semasa LCCT dipindahkan ke Sepang.. Dari situ korang patut INGAT betapa BA-BInya manusia bernama Tony Fernadez dan 'BEROK-BEROK' dibelakangnya yang berselidnung sebagai 'BROKER' nak makan KOMISEN!

Quote:
November 30, 2007 21:45 PM

LCCT-KLIA Can Meet Growing Passenger Volume - MAHB

SEPANG, Nov 30 (Bernama) -- Plans are afoot to expand the capacity and facilities at the Low Cost Carrier Terminal at Kuala Lumpur International Airport (LCCT) here to enable it to handle 15 million passengers a year from the current 10 million.

Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) senior general manager for operations Datuk Azmi Murad said today work on the extension will begin "quite soon" although the investment involved has yet to be determined, he told a media briefing here on the LCCT.

"The 15 million passenger capacity will also meet the future growth of AirAsia X operations," he added, referring to the low cost long haul carrier which has begun services to Australia's Gold Coast.

For now, Azmi said, the LCCT is still able to accommodate the current passenger volume as it is expected to handle "only seven million this year".

On the additional facilities, he said this will include a RM6.2 million food court called "Food Garden" next to the terminal. It will house eight outlets and accommodate up to 660 customers at any one time.

Five outlets will be operated by vendors picked by the Entrepreneur and Cooperative Development Ministry, he added.

On the congestion at the check-in counters presently, Azmi blamed the situation on AirAsia's check-in system under which only two counters are opened for each flight.

-- BERNAMA


Dari The STAR

Quote:
Thursday August 9, 2007
New, bigger LCCT to be built
By V.P. SUJATA
PUTRAJAYA: A new and bigger Low-Cost Carrier Terminal for the KL International Airport will be built in three to four years' time as the current LCCT is nearing its full capacity of 10 million passengers a year.

The new terminal with the capacity to accommodate 30 million passengers a year will be located closer to the main terminal.

The Express Rail Link services, which were initially planned for the current LCCT would not proceed, as it would be connected with the new LCCT later.

Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak announced this after chairing the Cabinet Committee Meeting on Public Transportation here today. He said the current LCCT would undergo further expansion to increase its capacity to accommodate 15 million passengers annually.

"The Cabinet committee had agreed to the construction of the new LCCT and for immediate allocation for the expansion of the current LCCT which will soon reach its maximum capacity.

"The new LCCT will take three to four years to complete while the current one would be converted for some other use," he said, adding that low-cost carrier AirAsia would be operating the new LCCT.

The current LCCT, built at a cost of RM108mil started operations in March last year. Among the expansion plans for it are work on the arrival and departure lounges, and the carpark.

He said the plan for the new LCCT would be finalised in a month.

Transport Minister Datuk Seri Chan Kong Choy, who was present at the meeting, said the current LCCT, which was designed as a warehouse, would be converted into a cargo terminal when the new LCCT starts operating.

He said although the Government anticipated the current LCCT would reach maximum capacity soon, they had to build it first before they could plan the bigger LCCT.


Anda boleh MERUJUK semua ini kat

http://www.lcct.com.my/lcct_news_index.php

BANDINGkan pulak dengan kenyataan Tony Fernandez dalam Utusan Malaysia pada hari ini

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0109&pub=Utusan_Malaysia&sec=Korporat&pg=ko_01.htm

MACAm Setan!!!

Dia ingat BINA airport macam beli rumah? Dia nak sebuah Airport HANYA untuk Air Asia sahaja.. Diulangi HANYA untuk Air Asia.. Sejak bila pembinaan Lapangan Terbang dalam dunia nih hanya untuk sebuah syarikat penerbangan?

Mintak Tony Fernandes BUKTIkan duit Sime Darby tuh bukan DUIT RAKYAT? Semua duit GLC adalah berMODALkan duit rakyat dalam KWSP, PNB, LTAT atau Tabung HAJI!!!

Apa tindakkan anda??

Wallahualam..

Anonymous said...

To facilitate AirAsia’s move from Subang Airport to KLIA in 2002, AirAsia was given a waiver of all aeronautical charges (excluding Passenger Service Charge (PSC)) paid by AirAsia for their flights over and above what the airline was paying at Subang Airport. This waiver was for a period of five years (2002-2007) and was applicable not only at KLIA but also at all other airports in Malaysia that AirAsia may operate to. This waiver was for both domestic and international flights, which includes landing, parking, aerobridge and check-in counter charges. AirAsia also enjoyed special rental rates for office space at all airports.

malaysiaairports.wordpress.com

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS