DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Monday, March 02, 2009

Lagi pasal PPMSI - Kenapa mereka yang membantah PPMSI ni bukan jenis yang pakai OTAK?


ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Hari ini kalau kita lalu depan Wisma Sejarah Jalan Tun Razak (Bersebelahan dengan PUSRAWI berhadapan dengan IJN), anda akan nampak 'BANNER' yang menolak PPMSI tergantung pada anjung bangunan tersebut.. Nampaknya kempen memBURUKkan PPMSI sudah sampai ke tahap 'KURANG AJAR' hingga premis-premis awam pun habis diperalatkan? PPMSI seolah-olah diletakkan setaraf dengan 'NAJIS DADAH' oleh puak-puak yang tidak ada OTAK dan TUA-TUA KUTUK bekas pemakan gaji buta di DBP.. Sedangkan minggu lepas semasa seorang Ahli Parlimen DAP mencadangkan agar Bahasa Mandarin turut digunakan sebagai 'BAHASA RASMI' dalam urusan kerajaan, langsung kita tak dengar sebarang RESPON daripada para TUA-TUA KUTUK bekas pemakan gaji buta di DBP? Inilah dia 'PEJUANG BAHASA MELAYU' yang anda banggakan!

Ramai orang mengatakan KONONnya dasar PPMSI adalah dasar untuk menolak penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu atau tuduhan yang lebih DAHSYAT lagi terutamanya daripada Lebai-Lebai PAS ERDOGAN, PPMSI adalah usaha untuk menghapuskan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan! Juga antara alasan yang sering dikemukakan KONONnya semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka sekita 500 tahun dahulu, Bahasa Melayu adalah bahasa 'lingua franca' di rantau ini ketika itu.. Ya kita tak nafikan peranan Bahasa Melayu pada zaman tersebut namun wajar juga kita ingatkan bahawa pedagang luar datang ke Melaka pada masa itu bukan untuk mempelajari ilmu dalam Bahasa Melayu sebaliknya untuk mengaut segala hasil bumi kita! Kalaulah ketika itu nenek moyang kita peka dengan perkembangan ilmu, dah tentu Melaka tak jatuh ke tangan penjajah dalam tempoh berperang kurang sebulan?

Apabila kita baca Sejarah Melayu, kita akan dapati pada zaman kegemilangan Melaka, lebih kurang 70 bahasa dipertuturkan di pada masa itu.. Dengan kata lain, Melaka telah pun menjadi pelabuhan 'ENTREPOT' bertaraf GLOBAL pada masa itu.. Faktor bahasa bukanlah penghalang untuk Melaka menjadi maju dan menarik pedagang asing datang.. Malah boleh kita katakan bahawa pada zaman kegemilangan Melaka di masa Sultan Mansur Syah dan Sultan Alauddin Riayat Syah, ramai penduduk Melaka boleh bertutur dalam banyak bahasa.. Menurut Hikayat Hang Tuah pula, Hang Tuah sendiri mahir bertutur dalam banyak bahasa.. Kalau tidak, masakan Hang Tuah diutus oleh Sultan Melaka sebagai wakil baginda menemui Raja ROM (Turki Uthmaniah) dan Raja Benua Keling (Kesultanan Delhi).. Itu semua tertera dalam hikayat lama yang menggambarkan keadaan negeri Melaka 500 tahun dahulu.. Nampak sangat dalam isu PPMSI kita sendiri yang merendah-rendahkan DARJAT dan KEMAMPUAN kita berbanding nenek-moyang kita 500 tahun dahulu!

Apabila membaca tulisan seseorang bernama Ali Bukhari Amir dalam Harakah yang menyarankan agar Tun Dr Mahathir 'BERTAUBAT' kerana menyokong PPMSI, rasa lucu lagi LAWAK tidak dapat dibendung lagi.. Kita TIDAK perlukan seorang TOTOK LEBAI PAS ERDOGAN yang kita tahu sejak dahulu lagi TAK PERNAH MENYUMBANGKAN apa-apa pun untuk kebaikkan negara ini.. Dengan 'BERLAGAK MENJADI TUHAN' dan merasakan Tuhan melantik mereka sebagai WAKIL untuk menentukan siapa masuk SYURGA, siapa masuk NERAKA, mereka dengan senang hati 'MEMFATWA'kan PPMSI sebagai BERDOSA dan mereka yang menyokongnya perlu BERTAUBAT? Nampaknya memang banyak Lebai PAS yang kategori SAKIT OTAK macam nih! KAH!KAH!KAH!

Nabi SAW sendiri asalnya tidak tahu membaca hinggalah Jibril AS mengajar baginda membaca 'IQRA'.. Dengan kata lain, Nabi SAW adalah contoh terbaik untuk kita rujuk apabila menuntut ILMU bukannya Lebai PAS ERDOGAN bernama Ali Bukhari Amir yang merasakan dia dah jadik WAKIL TUHAN di muka bumi ini.. Ahli-ahli PAS wajar bersyukur parti mereka tidak ada cawangan di Pakistan, Afghanistan atau India kerana kalau ada, NAYA aje cawangan tu kena BOM dek pengebom berani mati akibat suka buat FATWA ala-ala orang SAKIT OTAK macam Ali Bukhari Amir ini.. Kalau ada orang buat macam tu kat Markas PAS di Chow Kit tuh, mungkin pasal mereka pun tak tahan membaca FATWA macam nih! KAH!KAH!KAH!

Sepatutnya IBU-BAPAlah yang menentukan apa jenis pendidikan yang mereka rasakan sesuai untuk anak-anak mereka termasuklah dalam soal PPMSI ini.. Namun, kita wajar jugak meneliti bahawa kebanyakkan ibu-bapa zaman sekarang ni jauh berbeza dengan ibu-bapa zaman dahulu.. Kalau dahulu, ramai ibu-bapa yang inginkan anak-anak mereka jadi seperti Pendeta Zaaba sekarang ni ramai ibu-bapa yang inginkan anak-anak mereka jadik artis macam Mawi.. Ye la sampaikan KAHWIN pun orang sponsor hantar naik HELIKOPTER lagi? Ibu bapa mana yang tak nak tumpang 'GLAMOUR'? Sebab itulah kalau kita tanya ibu-bapa pasal PPMSI pun, rasanya ada yang bersikap acuh tak acuh aje.. Kalau ibu-bapa zaman sekarang SERIUS dengan pendidikan anak-anak macam ibu-bapa zaman dulu, kita takkan jumpa anak-anak kita yang masih belajar melakukan kes-kes sebegini:-

Kita tak akan jumpa budak sekolah ponteng kelas hisap rokok dekat LRT?

Kita takkan jumpa KES budak sanggup tendang cikgu macam kat Perlis?

Kita takkan jumpa budak-budak berkumpul membuang masa kat depan Maybank Jalan Bukit Bintang, Pavillion atau Times Square?

Kita takkan jumpa budak-budak jual DVD LUCAH kat Petaling Street atau kat pasar malam?

Kita takkan jumpa budak-budak merempit kat Jalan Raja Laut, Jalan Kuching atau MRR2?

Kita takkan jumpa budak baru lepas PMR kena belasah sampai mati pasal berebut kekasih macam baru-baru nih kat Cheras?


Mungkin kalau kita ikut 'STYLE' fatwa Lebai PAS ERDOGAN bernama Ali Bukhari Amir, gejala yang berlaku terhadap anak-anak kita seperti di atas tak perlu bertaubat kot? Agaknya dia kena tanya Karpal Singh tentang apa sebenarnya makna 'TAUBAT' tuh! HE!HE!HE!

Wallahualam..

2 comments:

Parpu Kari said...

PPSMI HARUS DAN WAJIB DITERUSKAN!!!

Tukang Dok Peghati said...

ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Masyarakat perlu diberi kefahaman tentang kenapa dasar PPMSI ni perlu diadakan.. Pemuda UMNO sepatutnya turun padang menjelaskan dasar kerajaan.. Malangnya, 2 daripada 3 calon Ketua Pemuda UMNO juga bersetuju dengan cadangan pemansuhan PPMSI tanpa alasan yang jelas..

Wallahualam..

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS