DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Tuesday, August 04, 2015

TIDAK perlu pun SENJATA NUKLEAR untuk mengHANCURkan NEGARA ini.. Memadai hanya dengan 1MDB aje..

ASSALAMUA:AIKUM dan SLAAM SEJAHTERA..

RAKYAT di NEGARA ini sesungguhnya TAHU bahawa NEGARA kita sedang diKUASAi oleh SYARIKAT berNAMA 1MDB.. 1MDB bukan sahaja menguasai kerajaan menerusi MoF, malah UMNO jugak sedang diKUASAi dan diROSAKkannya.. SEMUAnya perCATURan MUDAH kerana MENTERI MoF, PM dan jugak PRESIDEN UMNO ialah orang yang SAMA.. Ianya memang SENGAJA diATUR sedemikian kerana jika keMUSNAHan 1MDB berLAKU, seluruh kerajaan dan PARTI akan turut diHERET SAMA.. 


IRONInya, AHLI-AHLI UMNO dan jugak 1.2 JUTA KAKITANGAN AWAM patut mengakui bahawa mereka jugak berTANGGUNGJAWAB terhadap MASALAH HUTANG 1MDB walaupun RAMAI yang TIDAK mengetahui kenapa 1MDB perlu berHUTANG.. Ini kerana mereka langsung TIDAK memBANTAH perLAKUan SONGSANG  DS Najib dalam SOAL ini.. KeBIMBANGan ini pernah diSUARAkan oleh TS Muhyiddin yang pada MASA itu ialah TPM dan jugak PENGARAH PILIHANRAYA UMNO/BN.. 


Malah sebelum ini pun keBIMBANGan yang SAMA pernah diSUARAkan beBERAPA kali oleh MANTAN PM yang paling terSOHOR dalam NEGARA ini.. 


HARI ini keBIMBANGan mereka ini terBUKTI berASAS.. 1MDB dah menguasai NEGARA dan memBEBANkan NEGARA serta RAKYAT dengan MASALAHnya.. Malah, lebih BURUK lagi apabila MEDIA ASING seperti The Walla Street Journal menDEDAHkan bagaimana TRANSAKSI 1MDB turut meLIBATkan AKAUN PERIBADI DS Najib yang diKATAkan untuk keGUNAan UMNO..


Malah penDEDAHan oleh MEDIA seperti The Edge lebih terperinci menerangkan bagaimana pengALIRan WANG ke dalam AKAUN PERIBADI DS Najib.. Malangnya, mereka pulak yang dikenakan TINDAKan tanpa sebarang USAHA untuk memBUKTIkan penDEDAHan ini TIDAK BENAR..


TS Muhyiddin sudah kePANASan dengan penDEDAHan ini.. Apabila dia menyuarakan secara terBUKA kepada AHLI-AHLI UMNO, maka dia diPECAT daripada JAWATAN TPM.. Inilah keZALIMan DS Najib yang paling KETARA dan jugak BUKTI penyalah-GUNAan KUASAnya..


PenDEDAHan ini sahaja sudah CUKUP mengGUSARkan seluruh JENTERA UMNO tetapi masih ada yang BANGANG cuba menutup NAJIS DINOSOR dengan DAUN PANDAN..


Ada jugak yang tahap BANGANG sehingga menyamakan bahawa WANG ini seumpama KHAIRAT keMATIan.. Mungkin untuk BELANJA menguburkan UMNO untuk seLAMA-LAMAnya?


Yang NYATAnya, RAMAI yang GELISAH dengan keKORUPan tahap terTINGGI yang pernah diSAKSIkan oleh NEGARA ini.. Sedangkan WANG terSEBUT adalah 2 kali GANDA mengatasi DERMA untuk perBELANJAan KEMPEN PRESIDEN Obama sendiri.. Apakah kita berBANGGA dengan keKORUPan sedemikian RUPA? Sudah tentu DS Najib jugak kePANASan dengan penDEDAHan ini.. Maka dengan KUASA yang ada, diKERAHkan pulak POLIS untuk menahan mereka yang diKATAkan cuba berKONSPIRASI terhadapnya.. KONSPIRASI apanya kalau WANG masuk AKAUN sendiri?

RAMAI yang PELIK kenapa mereka yang sepatutnya diBURU kerana KES 1MDB ini masih BEBAS dan GAGAL diKESAN.. Merekalah yang patut diSIASAT pasal 1MDB dan WANGnya..


Seolah-olah ada TANGAN-TANGAN GHAIB yang sedang meRENCANAkan keMUSNAHan ini.. Orang yang menyiasat pulak diTAHAN? Sedangkan, yang sepatutnya diTAHAN dan diHUKUM ialah mereka yang memPERALATkan kerajaan dan UMNO untuk kePENTINGan diri mereka.. Apakah AHLI-AHLI UMNO terlalu BUTA untuk menyedari bahawa ada PIHAK di belakang DS Najib dalam segala TINDAKan BANGANG sebegini untuk memPERTAHANkan 1MDB?


Kalau anda seorang KAKI WAYANG, tentu anda pernah menonton FILEM berIKUT.. FILEM yang mengGAMBARkan bagaimana sebuah ORGANISASI GELAP telah menguasai kerajaan US.. Agak-agak ada BEZA ke dengan 1MDB sekarang?


Mungkin anda KATAkan ini hanyalah IMAGINASI tetapi dengan segala penDEDAHan dan mereka yang di belakang memPERALATkan kerajaan, apakah ada BEZAnya dengan JALAN CERITA ini? Inilah NASIB NEGARA kita sekarang.. Kita diKUASAi oleh mereka ini dan mereka yang TERANG-TERANGan meLANGGARi segala UNDANG-UNDANG..  Apakah keHANCURan NEGARA ini patut diBIARkan demi meLINDUNGi 1MDB? Perlukah kita sebagai RAKYAT menanggungnya?

Wallahualam..


73 comments:

Unknown said...

Orang kalau dah buta taksub dengan Najib tu memang akan terima bulat2 cakap Najib walaupun dah kena tipu berkali2 secara terang2! Kenapa macai Najib ni semua bodoh2 belaka?? Tak boleh nampak ke cara Najib ni sedang menghancurkan Umno??? Berapa kali nak kena tipu??? Kalau macai berbayar Najib aku tak kisah sebab orang berbayar ni memang bodoh dia tak peduli pun pasal Umno.

Anonymous said...

Susah nak masuk kepala aku RM2.6 bilion tu derma. Teruatama nya bila tak tahu siapa menderma, apa kubungan dengan yang menerima, dengan UMNO, malahan dengan negara ini.

Anonymous said...

Pompuan yang umpamakan wang tu "saperti derma" pakai topi mcm lelaki, awat aa? Kalo biasa, kot senang sikit nak cuba pikiaqkan itu derma.

Anonymous said...

Ada laporan mengatakan

PAC mulls making its 1MDB findings public
TODAYonline ‎

Faced with a temporary freeze on its current proceedings, Parliament’s Public Accounts Committee (PAC) is now considering of releasing a brief report on its inquiry on 1Malaysia Development Berhad (1MDB), due to public interest.

Kalau betul di umumkan, alang kah baik nya. Rakyat dan pengundi nak tahu amat sangat.

Anonymous said...

Kalau wang itu di gunakan untuk PRU13, Tun Dr Mahathir kata

Using RM2.6b for polls violates election rules, says Dr M

KUALA LUMPUR, Aug 3 — Using RM2.6 billion in a single election would breach existing rules governing limits on poll spending, former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad said today.

Saying that he did not spend much for polls during his time as Umno president, Dr Mahathir added that this never prevented Barisan Nasional from securing two-thirds of the federal seats up for contest in the five general elections in which he led the coalition.

“If Umno needs RM2.5 billion for elections, it violates the election laws and regulations,” he said when explaining that every candidate must declare his expenditure to the election regulators.

Anonymous said...

Menteri Perhubungan dan Multimedia Salleh Keruak kata dalam blog nya kehebohan salepas SPRM menyatakan semalam bahawa wang RM2.6 bilion itu datang nya dari penyumbang (“donors”), bukan dari 1 MDB saperti yang di katakan sabelom nya, menunjukkan suatu “classic case of you can never satisfy the critics”. Tapi dia patut tahu bahawa jumlah itu begitu besar dan penyumbang nya tak tau siapa, takda butiran langsung.

“Jadi apa isu nya sekarang? Bukan kah mereka patut puas hati bahawa wang itu bukan di curi dari 1MDB saperti di dakwa? Itu yang mereka desak nak tahu dan itu yang SPRM sahkan,” kata nya. Dia patut tahu bahawa pengundi bukan budak budak.

Saya nakkan UMNO/BN menang PRU14 dan terus memerintah. Mesti ambil berat kemuskhilan rakyat dan pengundi.

Anonymous said...

kenapa tak mintak semua parti politik dedah sumber kewangan masing2?

Anonymous said...

Kalo RM2.6 juta senang caya.....banyak Arab kaya....sikit gitu boleh terdaya......boleh jual minyak atau unta......

Anonymous said...

3:16, Najib dah cadang dah, kawan.......tapi DAP tak setuju......ikhlas ke tak, gue tak tau.......

aku said...

time2 ni la nak suruh DAP declare,awat hang tak declare dulu? Tak berani cakap je la, tak payah nak taichi pihak lain..

Anonymous said...

Ahli Majlis Tertinggi UMNO Abdul Rahman Dahlan kata ahli ahli Umno setuju dengan "the practice of political donations being channeled into the party president's personal account."

Siapa cakap? Dia tak baca ke apa MB Johor kata? Begitu ramai di Johor yang ak setuju. Juga di lain lain negeri. Ketu Ketua Bahagian saje yang setuju. Peringkat Ketua Bahagian, ada lk 50 yang tak nyatakan setuju dengan peneranagan Najib fasal 1MDB dulu.

Anonymous said...

Rahman Dahlan cakap sumbangan ke ekaun Najib tuh sama macam sumbangan orang kpd Palestin dan Gaza. Depa percaya dengan "the cause", kata dia.

Apa Malaysia punya "cause" yang penyumbang Timur Tengah (Najib beri tahu Muhyiddin) itu percaya?

Dan sumbangan begitu besar RM2.6 bilion pulak. Dia orang sumbang ke Gaza dan Palestin jumah sebesar itu jugak ke?

Anonymous said...

No donations ever went into my personal accounts: Dr Mahathir (TODAYonline)

Anonymous said...

Pecat Muhyiddin dan Shafie Afdal, teruk lagi ler Umno....oang kata dah pecah dua....Team A Team B lagi.....banyak yang di johore baran.........teruk le nasib melayu tak terbela......

Anonymous said...

Padan lah Gani Patail di lucutkan dari jawatan Peguam Negara walau pun 2 bulan dari compulsory retirement dan di ganti dengan Apndi -

1MDB task force no longer needed: MACC
Malaysiakini (subscription) - ‎40 minutes ago‎

The special task force investigating 1MDB is no longer needed, as advised by the newly-appointed attorney-general Mohamad Apandi Ali.

Di SPRM pulak macam macam pertukaran, yang bersara Oktober pun di gantikan 2 bulan sabelom compulsory retirement juga.

Sampai buat sembahayang hajat puak terterntu di SPRM.

Entah lah apa nak jadi negara ini. Rakyat masih menunggu jawapan lpd banayk so'alan yang di tanya.

Anonymous said...

Kalau Umno tak gantikan Najib secepat mungkin Bn akan kalah di PRU14, Nyata prsepsi rakyat dan pngundi terhadap Najib amat buruk sekarang.

Anonymous said...

TheSundaily:

. MACC: Investigations on SRC International yet to be concluded
• MACC: Police probe on our officers may affect investigations on SRC
• MACC: Incident involving personnel who were threatened by police, unacceptable

Anonymous said...


MACC vows to continue probe without fear or favour
The Rakyat Post - ‎7 hours ago‎

The MACC probe team to continue its work despite lead investigators being taken into police custody over information breach.

Anonymous said...

Clare Brown SR dah keluar arrest warrant. Tal thau boleh tangkap ke tak sebab dia diam di England.

WSJ saman ke tak? Dah berminggu loyar depa kasi jawapan surat loyar Najib.

Anonymous said...

Belom terbaca mana mana analisa apa kesan pemberhentian Special Task Force terhadap siasatan 1MDB. Sesiapa terbaca, tolong kasi tau sini, ye.

Anonymous said...

Najib nak foreign advice lagi? Kan dah ada foreign adviser di pejabat dia - Paul Stadlen apekenama nye. Bila di google, itu nama oang Yahudi.

PM to seek foreign advice on WSJ legal action
The Star Online - ‎19 hours ago‎
KUALA LUMPUR: The Prime Minister is seeking a second opinion on what legal action to take against the Wall Street Journal over its 1Malaysia Development Bhd articles.

Anonymous said...

"The publishers (of WSJ) had studiously avoided admitting their article accused that the money comes from 1MDB," Hafarizam, Najib's lawyer told reporters when met at the Duta Court Complex on Thursday.

Hafarizam said he received instructions to seek advice on what legal action to take, including considering consulting a Queen's counsel or a lawyer based in the United States as the matter had issues of international jurisdiction.

Anonymous said...

Betul ke nih?

a video where najib instructs all political funding must be channeled to the party’s acc@treasurer-

https://www.facebook.com/SabahanVoice/videos/vb.330360741939/10153570812476940/?type=2&theater

Anonymous said...

Alamak Clare Rewcastle Brown orang Sarawak Report tak boleh kincing dalam 190 negara ... sebab Waran Tangkap dia kena di perhati di 190 negara......gamak nya kalo dia datang kat aku, aku boleh selindung dia kincing.......hehe

Anonymous said...

Dah kena "red notice" dia tu, kalo banyak red, jadi kominis kot -

IGP Khalid said Bukit Aman police have requested Interpol's help to arrest the founder and editor of Sarawak Report Clare Rewcastle-Brown.

"We have issued an arrest warrant against her and have also asked Interpol to register her as a person wanted under the 'red notice'," he added.

Anonymous said...

1MDB Special Task Force dah tarak... nak sambung PAC pun dah mmcm mcm hal plak dah......

Anonymous said...

Nih baru terbaca -

Cabinet decision today on special sitting to appoint PAC chief, minister says
Malay Mail Online - ‎1 hour ago‎

Datuk Seri Azalina Othman (right) says the Cabinet will make the decision today on a special parliamentary sitting to name a new Public Accounts Committee chairman.

Menteri tuh keroja dia untuk kasi tau ini saja ka? Ramai bebenor Menteri tanpa portfolio di JPM, apa tugas depa pun kita tak tau.

Anonymous said...

Pahal plak nak tunggu 18 Oktober.........ada ape ke di bulan oktober....pac lambat lagi lambat le kia nak dengor berita 1mdb..........

Anonymous said...

Mengarut le sorang penulis politik suruh Tun Dr Mahathir diam, jangan kritik Najib. Kepara worak dia, pengikut diktator Kim di Korea Utara ke?

Dr M told to zip it, stop criticising Najib

A political writer has urged former prime minister Dr Mahathir Mohamad to 'zip lips' and stop criticising his successor Najib Abdul Razak.

Anonymous said...

Rupa rupa nya penulis tuh ia lah Syed Hussein Alattas. Dia tu jenis menggagau saja, cakap bukan bukan. Ha nya pihak Pembangkang yang kisahkan dia. Nih aku tulis sini ha nya nak momokkan dia aje.

Anonymous said...

Najib sekarang cadangkan Panel uutk kawal wang sumbangan parti politik........banyak cantik.....dah masuk rm2.6 billion, nak sekat pihak lain.....

Anonymous said...

Amacam kawan2 semua........Khairy dah kata jangan jadi "Pak Turut" shaja........dia suruh kita semua keluar suara.......

Anonymous said...

Mesyuarat tahunan UMNO Bahagian Pontian keluar banyak maklumat......rombak kabinet pakai what's up kata orang...........dah teruk le nampak nye...

Anonymous said...

Aku hairan sikit apa khairy mau tuh......aku suka dia pertahankan Akta Hasutan yang Najib nak buang dulu.......apa dia cakap tuh selari dgn apa dia kata dulu ke.......dia nak jadi PM umur 40.....sekang godeh sikit telingkah Najib ngan Muhyiddin.......aku sokong Muhyiddin...

Anonymous said...

Siapa dia "orang tua" nak gulingkan Najib tuh, Bang? MP BN. Bukan TS Muhyiddin, bukan Tun Dr Mahathir (dia bukan MP), sapa dia?

Kalau no confidence motion dlm Dewan, stau hal. Tapi kalau nak aturkan Surat Sumpah, itu nak cari pasal.

Anonymous said...

Alamak, betul ke "berita" Malaysiakini ni?

PAS will support no-confidence vote against Najib

PAS will support a no-confidence vote against Prime Minister Najib Abdul Razak should it be taken in Parliament. "If there is a vote of no-confidence against the prime minister, PAS will give its support because action brought against 1MDB thus far and ..

Anonymous said...

Ini laporan thestar - biasa nya boleh di percayai:

BN strategic communications director Abdul Rahman Dahlan said Prime Minister Najib Abdul Razak had to "take out people" after an alleged charge sheet against him emerged.

"Given that scenario what would you do? You would take drastic action wouldn't you?

"Okay, take these people out first, so that things will get back to normalcy and see what will happen next.

"If you could appreciate that scenario then you would understand the flurry of action taken by the prime minister," he said in an interview with The Star Online.

Tapi ini merunsingkan. Kerana betul tidak nya "charge sheet" itu telah di ragukan. Jika tak betul atau tindakan "to charge" Najib tak di rancangkan, amat besar implikasi nya. TS Muhyiddin di gugurkan dan kabinet di rombak berdasarkan nya.

Anonymous said...

Abdul Rahman telah di tanya jika "charge sheet" itu benar/sah. Dia mengatakan charge sheet itu ada lah "a plot to criminalise the prime minister".

Tapi dia di laporkan tidak pasti "about the authenticity of the charge sheet but said it may have been made without due process."

Dia sendiri berkata bahawa siasatan itu belom siap dan sepatut nya belom ada "charge sheet".

"You must remember these are very dynamic situations so God forbid if that draft charge sheet was actually served – can you imagine what would happen?" he was quoted as saying.

Interbiu berkenaan charge sheet itu keluar ha nya di The Star Online tetapi tidak di akhbar.

Anonymous said...

Najib lancarkan Bahtera, Bumipreneurs of Tomorrow, sebagai salah satu teras baharu kerajaan untuk melonjakkan usahawan bumiputera, kata nya.

Bahru nak buat ke? Sebab dah rasa tersepit akibat 1MDB ke?

Dulu, Dasar Baru Ekonomi dia, derap yang dia suruh konsultan asing buat, DEB pun di senyapkan nya di derap asal, salepas ramai Melayu kondem, di sebut di derap akhir, tapi DEB masih di pinggir saja.

Kata nya, Bahtera yang merupakan inisiatif Kementerian Kewangan akan bertindak sebagai komuniti ekonomi baharu usahawan bumiputera yang disatukan di bawah satu pangkalan data.

Ha nya pangkalan data ke? Takda pun acara melatih Bumiputera dlm bidang kontrek binaan pun. Sampai sekarangmasih jadi Ali Baba saja. Takda kontrekter Melayu yang punya jntera, trekter pun.

Ada? Berapa ketul? Cuba aenaraikan di sini. Nama, alamat, lesen kontrekter, nombor talipon, boss nya dll. Supaya boleh kita semak, sahkan benar atau tidak.

Anonymous said...

Aku tak setuju anak Raja yang ada jawatan buat komen politik.

Tapi aku diam aje bila terbaca yang nih -

MASSIVE RESPONSE: Johor Prince's 'Don't Fear The Enemy' advice goes viral

Anonymous said...

Semalam Najib kata "The government will always ensure that the Bumiputera economic agenda will remain an integral part of its development policy".

Entah lah. Masa PRU13 aku rasa dia malu nak sebut DEB pun. Takut banyak sangat kata, bukan Melayu tak undi parti dia. Sekarang bergelumang dgn skandal 1MDB.

Kan ke tak bijak tuh. Melayu majoriti di negara ini dan Perlembagaan ada sebut Kedudukan Istimewa Melayu yang telah di panjangkan kpd Bumiputera Sabah dan Sarawak di masa penubuhan Malaysia.

Tak nampak pun apa faedah 1MDB kpd Melayu. Pada hal 500 ekar tanah bekas lapangan terbang Sg Besi tuh hak Kerajaan dan Melayu semesti nya dapat ganjaran dari nya. Apa dia? Ada sesiapa nampak?

Anonymous said...

Najib kata DEB "must continue as it has not succeeded completely". Mengarut. Cakap "completely" pada hal yang dia patut cakap "not succeeded at all".

Mana tak nya? 30% kekayaan korporat pun belom tercapai. Masa Tun Dr Mahathir dah capau 22%. Skarang tak tau turun jaik nya. Hampir kesemua billionaire bukan Melayu.

Apa tah lagi kekayaan lain lain bidang ekonomi. Saperti bangunan bangunan komersial. Hampir semua harta mahal Golden Triangle di KL di punyai bukan Melayu. Tanah Kerajaan di Kg Bahru KL di sabelah Golden Triangle pun Najib majukan untuk sebahagian nya bukan Melayu dapat lagi. Apa daaaa......

Dah tu, skandal 1MDB plak. RM2.6 bilion masuk ekaun bank dia plak. Mana tak ramai orang nakkan UMNO gantikan dia dari jawatan Presiden UMNO.

Anonymous said...

Awat nak bagi peniaga Bumi data platform aje, bang...........bagi le sikit dari rm2.6 bilion tu.........

Anonymous said...

Marina Chin kata biar himpunan Bersih buktikan kuat tidak nya sokongan Najib.

Tapi kalau Bersih tak ikut undang undang Peaceful Assembly Act, takda makna himpunan depa.

Anonymous said...

Ketua UMNO Bahagaian Pontian Hasni Mohammad kata orang orang Najib gunakan WhatsApp bagi menentukan baik tidak nya cadangan rombakan Jema'ah Menteri. Klau betul, dah terdesak sangat nampak nya Najib tuh.

Anonymous said...

Tun Mahathir kata parti2 Pembangkang boleh harapkan beberapa MP BN buat undi tak percaya bersama depa kalau depa setuju formula "Najib keluar tapi BN terus merintah, di pimpin dek seorang lain".

Dia cakap gitu dlm satu blog posting.

Menarik perhatian tuh.

Anonymous said...

Awat ha, dia ni dah nyanyuk ka? Dia dok di pungkok Anwaq lagi ka? Dapat 51% undi tapi tak majoriti kerusi di Parlimen boleh menang ka? Kupra worak dia.

Ambiga: M'sians may be cheated of another election
Malaysiakini

Anonymous said...


Pasukan Petugas Khas yang bahru akan terus menyiasat 1MDB, tapi tak masuk SPRM. Di beri nama baru
National Revenue Recovery Enforcement Team apekenama nya.

Di kata kan "will also work to trace lost national revenue and assets."

Bagus, Ketua Peseuruhjaya (Acting) SPRM kata SPRM juga akan buat siasatan itu. Itu sudah lama tugas mereka. Dan dah banyak "national revenue and assets" yang mereka telah selamatkan sehingga hari ini.

Apasal tak mau SPRM jadi ahli Pasukan baru tuh? Mengarut lagi nampaknya.

Anonymous said...

12:20:00 PM,

Collectively, DAP, PKR and PAS have 87 MPs and will need 25 more MPs to achieve a simple majority to oust Najib.

Tapi si Fizi nak macam macam, mana boleh, Mamat wei.

Anonymous said...

Ini berita yang mmenarik perhatian juga - lanjutan kpd Tun Dr Mahathir punya cadangan brkaitan undi tak percaya di Parlimen -

Kit Siang wants discussion on Dr M's proposal

DAP parliamentary leader Lim Kit Siang is mooting a meeting of political leaders on former prime minister Dr Mahathir Mohamad's proposal that the opposition joins forces with BN MPs in a vote of no-confidence against Prime Minister Najib Abdul Razak.

Anonymous said...

Hahaha PKR Rafizi kata lain, DAP Kit Siang kata lain. Nyata Pakatan pun dah pecah ranap.

Anonymous said...

Aku tak faham faham ngapa depa keluarkan SPRM dari Pasukan Petugas Khas mmenyiasat 1MDB. AG dah pasti ke tarak unsur rasuah di 1MDB? Pahal pun, apa salah nya biarkan depa terus bersama d;m Pasukan tuh?

Ni berita tuh dah di petik dek Reuters, agensi berita Bretes yang terkemuka, di lenggan oang di merata dunia. Kan malu Malaysia cam tu -

Malaysia excludes anti-corruption body in new team to probe 1MDB: report
Reuters

Anonymous said...

Ni nak lepaskan geram, sori kalau out of topic -

Umno man tells Education Ministry in Bersih Merdeka slogan row, "You’re a bad example to kids".

Bullshit.

Kepala hotak Saifuddin Abdullah Global Movement of Moderates’ chief executive officer. Tak tahu apa dia cakap. Cakap melalui hidung.

Tak sedar DAP Penang nak ajar budak budak sekolah melawan pihak berkuasa macam Marina Chin dll, nak ajar mereka lawan Kerajaan pusat, biadap dan kurang ajar Tokong Lim punya cerita.

Saifudin kepala taruk kaki ke? Dah biul ke dia? Menyampah benar aku tengok.

Anonymous said...

Ni apa pulak ada lagi cerita lain pasal 1MDB? RM42 juta masuk ekaun Najib dari 1MDB.

"PM Najib yet to explain alleged RM42m from former 1MDB unit: Minister Abdul Rahman said that the matter was being investigated and that it was Prime Minister Najib who ordered the probe ..

"the subject of the RM42 million (S$14.2 million) allegedly funnelled from a former 1Malaysia Development Berhad (1MDB) subsidiary to his accounts. UMNO members not yet briefed about the claims linked to SRC International." - todayonline.com

Dah biul juga nampak nya nih - kalau Najib suruh siasat, makna nya takda hal, tarak mungkin songlap punya kes? Kalo masuk ekaun Najib, dia sendiri patut nya beri penerangan, pastu siasat dgn lanjut. Ni tarak penerangan dari dia, ha nya suruh siasat. Dah ngarut nampak nya.

Bior saja lah pihak berkuasa siasat. Bakpa nak hebohkan Najib suruh siasat? Dah guilty conscious ke? Dah tak tentu arah mcm cicak putus ekor ke?

Woi UMNO, cepat lah gantikan Najib dengan Timbalan Presiden Muhyiddin. Kalah UMNO/BN di PRU 14 kalay tak.

Anonymous said...

Lagi satu pasal Bersih yang kotor dan jahat tujuan -

RM30m fund used to pay Bersih rally participants -

Confederation of Malaysian NGOs chairman Datuk Jamal Md Yunos today said he had strong evidence that the Bersih 4.0 participants had been paid to attend the rally next week through a RM30 million fund.

He said the existence of the fund was disclosed by 37 youths who admitted to have been receiving money from a number of politicians and businessmen as their pocket money to join the rally.

“They (37 youths) had approached me on Friday and admitted that they had been paid RM100 each for the deposit and the remaining RM300 will be paid later.

“The payment was made on the condition that they need to be at the Dataran Merdeka for two days and will be fed four times a day as well as given free transport,” he told reporters after lodging a police report over that matter at the Dang Wangi District Police headquarters here today.

Jamal said he had submitted the evidence and documents pertaining to the allegation to the police for further investigations. — Bernama

Dia berani buat Police Report. Mesti betul apa dia cakap. Jahanam lah ko Bersih. Sekarang aku nak tahu siapa dia yang kluarkan RM30 juta tuh. Mesti siasat. Sebab Bersih nak meng-destabilizekan keadaan di negara ini. Nak tidur atas jalan ramai ramai dan mcm mcm ngarut lagi.

Aku tak suka Najib tapi lagi banyak tak suka Bersih. Tujuan asal election reform, tapi dah di sondol dek Anwar Al Juburi, sekarang dah macam macam agenda parti parti politik Pembangkang depa benarkan sondol depa di belakang.

Anonymous said...

Apa kah ini boleh membawa kpd UMNO menggantikan pemimpin mereka?

Swiss open criminal probe linked to 1MDB

"The Office of the Attorney-General (OAG) confirms that, on Aug 14 2015, it opened a criminal procedure against two entities of 1MDB as well as against an unknown person," the OAG spokesperson said in an email to Reuters.

The case involved "suspected corruption of public foreign officials, dishonest management of public interests and money laundering", he said.

The criminal proceedings follow two communications from the Money Laundering Reporting Office Switzerland (MROS) the spokesperson added.

Swiss financial regulator FINMA said on Wednesday it was checking with some of the country's banks whether they carried out business with 1MDB, according to Reuters.

Meanwhile, Swiss-based NGO Bruno Manser Fund (BMF) which had lodged complaints about 1MDB in its home country said the probe may be linked to 1MDB’s dealing with PetroSaudi International.

“The OAG said the criminal proceedings were based on two reports by the Money-Laundering Reporting Office Switzerland.

On Thursday, former Batu Kawan Umno vice chief Khairuddin Abu Hassan revealed that he had submitted evidence to the Swiss attorney-general.

Khairuddin was sacked from his Umno post and was subsequently declared bankrupt with a money-laundering probe brought against him after he began attacking Prime Minister Najib Abdul Razak on 1MDB.

Khairuddin was accompanied by lawyer Matthias Chang, a former aide of ex-premier Dr Mahathir Mohamad, when submitting the evidence to Swiss authorities.

Anonymous said...


'Bersih' has become a dirty word in Penang
Malaysiakini

Anonymous said...



Stop the rhetoric, Bersih
Astro Awani

Anonymous said...

Pembantu Rosmah suruh gomen ban Facebook - waaaaaaaaaaaaaaaaaaa, bukan main lagi dia, pandai bebenor ke dia, besor bebenor ke dia .................. bukan ke dia sarjan tentera dulu, pegawai tingg ke dia sekarang.........

Anonymous said...

Betul ke Free Malaysia Today kata

The Sarawak Report has since announced that it will commence legal proceedings against certain parties it feels have crossed the lines of normal behaviour since these parties themselves are not willing to sue it over their allegations concerning the 1MDB scandal.

Awat tak sue Sarawak Report? Atau Wall Street Journal?

Anonymous said...

Boleh caya ke ini semua -

Spore Straits Times kata Ahmad Zahid kata dia dah jumpa "representatives of the Arab family who donated US$700 million (S$983 million) to Prime Minister Najib Razak and they told him the money was to ensure that Barisan Nasional (BN) win the 13th general election."

Depa petik laporan Malaysiakini yang mengatakan "he met the chief investment officer and wealth trustee of the Arab family, whom he said was the same family the Malaysian Anti-Corruption Commission had reportedly met."

Aneh sikit, MACC tak sebut, Ahmad Zahd yang sebut. Chief investment officer tuh buat "investment kpd Najib" ke?

"They want Umno and BN (Barisan Nasional) to continue ruling the country," Zahid kata di mesyuarat tahunan UMNO Sri Gading, Johor, yang di ketuai Timbalan Menteri Aziz Karpawi. Cakap di msyuarat UMNO nih mungkin ada sikit asam garam.

Aziz Kaprawi said the Arab donor made the contribution so that the Umno party could fight the Democratic Action Party (DAP), which is funded by the Jews, during the 2013 general election. Betul ke nih? Kalau betul DAP makan wang Yahudi Zonis, waaaaaaaa.

Anonymous said...

Sedap hati sikit bila baca MACC teruskan kerja depa menyiasat 1MDB dan kaitan kaitan dengan nya, dan di laporkan dek Reuters agensi berita terkenal Bretes pulak nya -

Malaysian anti-graft agency seeks three in probe of former unit of 1MDB
Reuters - ‎1 hour ago‎

KUALA LUMPUR Malaysia's anti-graft agency on Saturday summoned three businessman to appear before it in an investigation of energy firm SRC International Sdn Bhd, a former unit of troubled state investment fund 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Harap dapat jawapan bagi so'al so'al yang dah lama orang nak tahu, utama nya RM2.6 bilion di ekaun Najib.

Anonymous said...

Tak tahu lah sama ada laporan Free Mlaysia Today nih betul ke tak, tapi menarik perhatian -

Bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas Polis, yang telah di tukar ke Jabatan Perdana Menteri secara mengejut, kata

"A secret Hang Tuah Gang is behind moves to suppress exposure of the controversial government investment arm 1Malaysia Development Bhd.

Dia berkata akan mendedahkan "the mastermind, whom he described as a “Si Kitol” a reference to the Malaccan insider who revealed the secrets of the port city to the invading Portuguese fleet in 1511."

Dia ckap gitu bila di tanya pasal berita palsu mengatakan dia akan buat sidang akhbar di IP Polis hari ini, konon nya berkenaan dia akan buat suatu laporan Polis ke atas Tun Mahathir. Dia dah kata dia amat hormat Tun Mahathir dan tak akan buat gitu walau pun jika di potong badan nya 12 potongan.

Abdul Hamid kata sebaran palsu berkenaan sidang akhabar nya berkenaan Tun Mahathir, di buat oleh kumpulan itu - “I am sure it is those from the Hang Tuah team who is responsible for this disinformation, including the one known as Si Kitol. I will expose this Si Kitol’s name soon.”

".. the Hang Tuah Gang wanted to suppress questions about 1MDB and was “willing to kiss hands to safeguard personal interests,” tambah nya.

Dia bersumpah "to uphold the oath taken during police training “to die to defend the truth”, and said he had received many telephone calls to warn him about those willing to “do extraordinary things” to ensure silence. “Killing me will not cover up the crime committed,” he was quoted as saying.

Dia sedang bercuti bagi memikirkan dan membuat keptusan berkenaan penukran kerja nya.

Anonymous said...

Boleh caya ke Jho Low akan beri semua malumat yang berkaitan 1MDB? Boleh caya ke dia akan beri malumat yang betul? Dia nak hidup, nak bisness nya tahan beribu tahun. Mesti dia jaga kepentingan bisnes nya, lindungi bisenes kontek nya. Cakap aje le nak bantu MACC.

Jho Low's spokesman says will be contacting MACC

KUALA LUMPUR: Low Taek Jho or Jho Low will be assisting the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) in its investigations into SRC International Sdn Bhd, according to the businessman's spokesperson.

Anonymous said...

Ingat, semua orang:

Salah nak menjatuhkan Kerajaan Najib selalin dari melalui peti undi.

Tapi tak salah mintak Umno gantikan Presiden depa dengan pemimpin lain.

Tun Dr Mahathir kata tak salah adakan undi tak caya di Parlimen. Dia sarankan boleh mintak parti2 Pembangkang setuju dulu supaya ha nya jatuhkan Najib, tapi Umno/Bn terus merintah.

Anonymous said...

Satu blog kata si Kitol tu sorang Mamak yang initial nya H.R. Ada sesiapa yang tahu siapa dia bedebah tuh?

Dia yang nama double e ke? Agak nya dia jenis yang jumpa ular dengan ..............................

Anonymous said...

There you go, nobody can say MACC has no balls despite the attempted bullying of their senior officers -

Probe into RM 2.6bil not over, says MACC
The Star Online - ‎2 hours ago‎
PETALING JAYA: The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC)'s probe over the RM2.6bil transferred into the Prime Minister's account is not closed.

Anonymous said...

Bagus lah Imigeresn kata Gurmeet Kaur bekas pegawai di pejabat Peguam Negara yang bukan warga tapi ha nya penduduk tetap tak akan di halau keluar. Kalau di keluarkan dari negara, bodoh lah, nanti tak dapat guna dia sebagai saksi kes kes 1MDB dan RM2.6 bilion dalam ekaun Najib -

Immigration says it will not deport Jessica

Former Attorney-General's Chambers officer Jessica Gurmeet Kaur will not deported from Malaysia, says Immigration Department deputy director-general Sakib Kusmi.

Anonymous said...

Apa pasal Nur Jazlan nakkan Polis yang ambik repot di Balai Polis boleh berbagai bahasa? Tak pedulikan keagongan Bahasa Malaysia ke?

Dia pernah baca Perlembagaan Perkara 152 tak? Kan ada kata bahawa bahasa lain boleh di gunakan ha nya bagi urusan yang tak resmi. Bukan kah repot Polis tuh perkara resmi?

Apa nihh.......Mengarut.

Anonymous said...

Tan Sri Sanusi kata pemimpin yang menyebabkan UMNO kalah itu lah yang bangsat.

Anonymous said...

Dr M insists Najib's RM2.6b linked to 1MDB

Former premier Dr Mahathir Mohamad has insisted the RM2.6 billion in deposits in Prime Minister Najib Abdul Razak personal bank accounts is linked to troubled state-fund 1MDB.

Aku caya apa Tun Mahathir kata.

Anonymous said...

Amcam dia nih nampak nya heboh nak promosikan imeg Malaysia anti-corruption role model sekarang, masakan siasatan 1MDB dan RM2.6 billion belom selesai?

MACC: M'sia a role model
The Star Online - ‎5 hours ago‎

PUTRAJAYA: Malaysia is seen as a role model on anti-corruption to other countries, said the Malaysian Anti-Corruption Commission. Its deputy commissioner (prevention) Datuk Mustafar Ali (pix) said many countries, including developed ones, look up to ...

Tu personal opinion dia sendiri.

Anonymous said...

Ahli Wanita UMNO di Langkawi saman Najib ke Mahlamah sebab tak ikut Perlembagaan parti, peraturan Akta Pertubuhan, RM2.6 bilion wang masuk ekaun sendiri, dll.

Tak tahu le mana Najib nak taruh muka, tapi, walau pun dia nampak mcm dia tak kisah aje, aku yakin dia selalu tak cukup tidur. Aku tak setuju Bersih demo jalanan tapi itu melebih burukkan imej Najib. Kalau menyebabkan Najib meletak jawatan, good riddance.

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS