DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Thursday, February 26, 2009

DEBAT antara Pemuda UMNO dengan Lebai PAS Erdogan pasal PPMSI - Macam nak BODOHkan rakyat aje?



ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Semasa melayari Blog sahabat bernama Desperado, pemilik Blog ini mendapati ada penulisan daripada seseorang bergelar 'Pelajar Veteran Jepun 2009' yang tujuan asalnya untuk mempertikaikan PPMSI telah mempertikaikan KONONnya lulusan Jepun dari negara ini terpaksa bergantung kepada soalan KAKOMON atau ramai yang tidak mempunyai bunshou-ryoku (kemahiran mengarang)dalam Bahasa Jepun.. Kepada penulis tersebut saya cuma ingin katakan "Tengok KAKIlah dulu! - Ingat kami nih LEMBAB OTAK macam ko ke? Ingat kami nih macam kawan-kawan ko yang keje beli kereta, kahwin awal pakai duit biasiswa JPA atau dok mengulang study bertahun-tahun pasal tak lulus peperiksaan? Kalau bunshou-ryoku (kemahiran mengarang)dalam Bahasa Jepun pun tak reti, ko tulis THESIS ko dalam bahasa apa? Jawa? Tamil? Urdhu? Atau main 'copy and paste' THESIS orang dulu-dulu? KAH!KAH!KAH!".. Inilah sifat Melayu yang kalau dihantar ke planet mana pun masih LEMBAB OTAK dan MALAS nak belajar! HE!HE!HE!

OKlah, kita tinggalkan dulu pelajar veteran Jepun yang masih tebal dengan sifat kelemahan Melayu ketika menuntut ilmu.. Kita berbalik kepada tajuk berkenaan dengan usaha untuk mengajurkan DEBAT antara Pemuda PAS dengan Pemuda UMNO berhubung isu PPMSI.. Naib Ketua Pemuda UMNO, dilaporkan sedia menyahut cabaran Dewan Pemuda Pas untuk berdebat berhubung isu Pengajaran, Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).. Nampaknya disebabkan isu PPMSI yang menyaksikan cubaan segelintir TUA KUTUK pemakan GAJI BUTA ketika di DBP untuk menghalangnya telah dikutip oleh beberapa ahli politik dan dijadikan modal politik mereka.. HE!HE!HE!

Tak perlulah kita ulas tentang tujuan atau kepentingan PPSMI pasal dalam Blog ni pun dah jenuh diulas.. Sampaikan ada orang nak TUTUP lagi Blog ini HE!HE!HE! Cuma yang patut kita persoalkan ialah kenapa isu PPSMI yang sepatutnya isu pendidikan telah dieksploitasikan sebegitu dahsyat hingga menjadi isu POLITIK? Soalnya senang sahaja, tanyalah ibu bapa, para pelajar dan golongan pendidik samada mereka SETUJU atau TIDAK dengan PPMSI? Ini yang pergi tanya para TUA KUTUK pemakan GAJI BUTA ketika di DBP, ahli-ahli POLITIK Lebai PAS yang tak masuk sekolah kerja tolak TROLI kat airport', pertubuhan Dong Zhong yang bukan sahaja tak setuju dengan PPMSI malah belajar dalam Bahasa Melayu pun bukannya diorang mau, tuh buat apa? Target atau sasaran orang yang patut ditanya tuh tak kena.. Nampak sangat keBODOHan masing-masing dalam isu ini..

Dalam soal DEBAT ini pula, kita tahu Lebai PAS terutamanya yang golongan Erdogan dan perasan Erdogan memang menentang PPMSI.. Ye la, kalau semua dalam PAS ada PhD, ada ke orang nak pilih bekas penolak troli kat 'airport' jadi MP PAS dalam Parlimen? Dah le tak pergi sekolah, orang nak belajar PPMSI pun dia yang bersungguh nak membantah! HE!HE!HE! Kenapa pulak Naib Ketua Pemuda UMNO yang dipilih untuk suarakan hasrat berdebat ini? Dah le dia pun bukannya pernah belajar di Malaysia? Bukannya dia pernah ambil SRP atau SPM di Malaysia? Tambahan pulak dia pun bukannya SETUJU dengan PPMSI dan pernah dizahirkan secara tidak langsung dalam slot 'HUJAH' di TV9 baru-baru ini.. Ye la, kalau semua orang pandai ilmu dalam Bahasa Inggeris nanti, tak ada le orang nak KAGUM bila disuakan 'title from OXFORD' tuh! HE!HE!HE!

Apabila isu PPSMI nih dipolitikkan, nampak sangat kita sebagai rakyat Malaysia memaparkan kebodohan kita sendiri.. Orang boleh kata kita nih MALAS BELAJAR, takut dengan CABARAN, menolak ILMU, tak ada KEYAKINAN DIRI dan bermacam perkara lagi yang tak sepatutnya.. Tak MALU ke? Malaysia bukannya negara yang mula-mula mempraktikkan PPMSI ini.. Singapura sejak merdeka lagi dah mempraktikkannya.. Begitu juga dengan Brunei.. Malah, teknokrat dari India, Korea Selatan, Jepun dan Taiwan yang mahir dalam Bahasa Inggeris sudah pun menjangkaui jumlah teknorat kita dengan kemahiran yang sama.. Kita aje yang masih belum MATANG walaupun dah MERDEKA 52tahun! Kalau JATI DIRI kita kuat, belajarlah 100 Bahasa pun, tak adanya hilang Bahasa Melayu tuh!

Wallahualam..

1 comment:

akusayangumno said...

WOI!!! Berdosa hangkata lagu tu kat ulama'-ulama' bahasa Melayu tu...depa alim mengenai ilmu bahsa Melayu, kta ni mana reti. Fatwa, hukum hakam dan hala-haram bahasa Melayu depa yang ada title ulama' saja yang boleh hurai....

PPSMI ni mungkin akan difatwakan sebagai haram selepas mereka mengadakan beberapa mu zakar rah lagi!!! Sentuh lepas ni kena samak!

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS