DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

DYMM Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong

Para Pembaca

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA

HARGAILAH KEMERDEKAAN NEGARA KITA
NEGARA KITA TANGGUNG-JAWAB KITA

DOA KITA SEMUA

DOA KITA SEMUA

Wednesday, February 04, 2009

Aku dah naik MUAK tengok GELAGAT 'Pejuang Bahasa' pasal isu PPMSI!



ASSALAMUALAIKUM dan SALAM SEJAHTERA..

Dah takde kerja agaknya pak cik-pak cik yang mengaku diri masing-masing sebagai Pejuang Bahasa tuh sampaikan sanggup nak berdemo depan Istana Negara hanya untuk mebantah PPMSI? PPMSI ni tak lebih daripada sekadar nak suruh anak-anak kita BELAJAR! Yang lebih berhak menyuarakan pasal isu PPMSI ini adalah pihak ibu bapa bukan pak cik-pak cik TUA KUTUK nih yang selama menjawat jawatan dalam Dewan Bahasa dan Pustaka tuh sekadar kerja makan ELAUN BUTA! Itu aje ke tindakkan yang boleh dianggap bijak dan KONONnya mampu menyelamatkan Bahasa Melayu?

- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih bila Teresa Kok dan Kerajaan Pulau Pinang menukar papan tanda bertulisan jawi di KL dan Georgetown?
- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih bila nama ALLAH diguna pakai sebagai kata ganti nama Tuhan dalam Bible?
- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih dengan isu penggunaan Bahasa Rojak, Slanga dan Bahasa Pasar di media massa dan media cetak?
- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih dalam usaha melakukan penterjemahan bahan-bahan ilmu daripada Bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa lain ke dalam Bahasa Melayu?
- Di mana pak cik-pak cik TUA KUTUK nih dalam usaha memperkembangkan Bahasa Melayu di peringkat global? Adakah pak cik-pak cik TUA KUTUK nih yang berusaha membuka Kursi Pengajian Melayu di universiti-universiti di China, Eropah, Rusia dan negara-negara lain?

Tak usahlah bersikap HIPOKRIT lagi MUNAFIK! Pak cik-pak cik TUA KUTUK nih hanya sekadar melakukan 'carmouflage' untuk menutup KELEMAHAN mereka dalam mempertahankan penggunaan Bahasa Melayu di negara ini! Adakah anak-anak Melayu mampu menjadi pakar dalam segala bidang sekiranya belajar ilmu dalam Bahasa Melayu semata-mata? Apakah RUGI kepada Bahasa Melayu jika hanya subjek Matematik dan Sains dipelajari dalam Bahasa Inggeris? Pak cik-pak cik TUA KUTUK nih hanya pandai mengatakan dalam media bahawa anak-anak Melayu di pedalaman akan ketinggalan sekiranya belajar PPMSI.. Malah anak-anak bukan Melayu juga KONONnya turut membantah PPMSI..

Namun, pak cik-pak cik TUA KUTUK nih lupa bahawa sekiranya anak-anak Melayu di pedalaman tidak dididik melalui PPMSI, mereka tidak akan mampu ke mana-mana dan sekdara menjadi HAMBA orang dalam era globalisasi ketika ini.. Malah pihak yang mendakwa anak-anak bukan Melayu juga KONONnya turut membantah PPMSI jugak adalah PENIPU kerana mereka GAGAL menjelaskan kenapa anak-anak bukan Melayu ini tidak MEMBANTAH pun bila mereka belajar subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris di Singapura, Australia, Taiwan, US atau di Eropah?

Malah pak cik-pak cik TUA KUTUK ini jugak tidak pernah dapat beri penjelasan atau pun STATISTIK baik dalam Bahasa Melayu mahu pun dalam Bahasa Inggeris tentang apa yang mereka MAKSUDkan dengan keGAGALan PPMSI! Jangan sampai anak-anak bangsa anda menghina anda kerana mengabaikan peluang mereka untuk menimba ILMU dalam mengahdapai era globalisasi!Itu adalah kesalahan dan DOSA besar terhadap nasib anak bangsa sendiri! Malah semalam akhbar Utusan Malaysia juga memaparkan bantahan awam terhadap perangai pak cik-pak cik TUA KUTUK ini yang KONONnya berlagak sebagai 'PEJUANG BAHASA'!

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum

Malang nasib anak Melayu kerana nak belajar pun disekat oleh pak cik-pak cik TUA KUTUK bangsa Melayu sendiri!

Wallahualam..

1 comment:

Parpu Kari said...

Well said sir.....

Saya sokong 100%

ANUGERAH IKON SEKSUAL UNTUK AHLI POLITIK PR BAGI PRU-13 JATUH KEPADA

KENAPA HANYA BANGSA MELAYU SAHAJA YANG PERLU MENGINGATI SEJARAH NEGARA?

Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata:

''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman?

Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut? "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''.

Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?

-Awang Selamat-

PANDANGAN PERKASA TENTANG LIBERALISASI 27 SUBSEKTOR PERKHIDMATAN AWAM

KENYATAAN AKHBAR DATUK IBRAHIM ALI, PRESIDEN PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA MALAYSIA (PERKASA)

1. PERKASA menghormati tindakan kerajaan meliberalisasikan 27 subsektor dalam bidang perkhidmatan kesihatan dan sosial, pelancongan, pengangkutan, perniagaan, komputer dan yang berkaitan dengannya berkuat kuasa serta-merta tanpa mengenakan sebarang syarat ekuiti seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Rabu 22 April 2009.

2. PERKASA juga menginsafi bahawa tujuan tindakan tersebut adalah untuk membentuk satu persekitaran perniagaan yang kondusif bagi menarik pelaburan, teknologi serta menjana peluang pekerjaan bertaraf tinggi. Ini bermakna langkah ini dilaksanakan demi kepentingan negara dan rakyat jelatanya.

3. PERKASA juga menghormati kenyataan kerajaan bahawa inisiatif liberalisasi ini tidak akan menjejaskan industri perkhidmatan tempatan kerana ianya dilaksanakan dibawah kawalseliaan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menerusi Jawatankuasa Kebangsaan bagi Kelulusan Pelaburan Sektor Perkhidmatan di bawah Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA).

4. Bagaimanapun PERKASA kesal kerana kerajaan memansuhkan syarat peruntukan ekuiti 30 peratus tempatan untuk subsektor berkenaan. Ini bermakna usahawan Bumiputera tertutup peluang menyertai sektor ini walaupun ianya merupakan komponen penting dalam ekonomi negara yang menyumbang sebanyak 55 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2008 dengan 47.6 peratus merupakan sumbangan perkhidmatan bukan kerajaan.

5. Memang mutakhir ini wujud segolongan usahawan Bumiputera yang berkemampuan untuk bersaing menerusi sistem yang terbuka. Tetapi, jumlah usahawan yang mampu berjaya menerusi sistem meritokrasi ini pastinya masih kecil dan belum menyeluruh.

6. Oleh itu, PERKASA bimbang bahawa keputusan kerajaan ini, walaupun demi untuk negara dan rakyat jelatanya, kemungkinan ianya menjejaskan majoriti usahawan Bumiputera di sektor perkhidmatan yang diliberalisasikan ini tidak dapat dinafikan. PERKASA juga bimbang bahawa tindakan kerajaan ini menjadi permulaan kepada pemansuhan ekuiti 30 peratus sepenuhnya bagi sektor-sektor lain di masa akan datang.

7. Oleh itu, PERKASA berpendapat bahawa keputusan memansuhkan ekuiti 30 peratus dalam sektor perkhidmatan yang dilebralisasikan dua hari lalu wajar dikaji semula dengan seberapa segera. Sekurang-kurangnya kerajaan wajar menetapkan ekuiti yang yang lebih kecil daripada kadar 30 peratus sebelum ini. Pada waktu yang sama, kerajaan perlu menyatakan secara tegas bahawa tahap ekuiti 30 peratus yang dikenakan sebelum ini akan dikuatkuasakan semula sebaik sahaja ekonomi negara pulih seperti sedia kala.

8. PERKASA menyatakan pendapat serta mengemukakan saranan di atas kerana dalam apa jua keadaan adalah kurang wajar jika status Bumiputera di negara ini seolah-olah diremehkan. Tindakan seperti ini memberikan persepsi dan impak negatif kepada kesungguhan kerajaan mempertahankan program dan dasar affirmatifnya bagi masyarakat Bumiputera seluruhnya.

9. Sekian. Terima kasih dan salam takzim.

Ibrahim Ali
25 April 2009

Iklan NUFFNANG

ADVERLETS